کد خبر: 838029
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۱
در حضور رئيس‌جمهوري ايران و نخست‌وزير سوئد
پنج سند همكاري در زمينه‌هاي فناوري، علوم تحقيقات، امور جاده‌اي، ارتباطات و فناوري اطلاعات و امور زنان و خانواده ميان جمهوري اسلامي ايران و سوئد در حضور رئيس‌جمهوري اسلامي ايران و نخست‌وزير سوئد امضا شد.
پس از امضاي اين اسناد همكاري رئيس‌جمهور كشورمان طي سخناني در نشست هيئت‌هاي عالي‌رتبه ايران و سوئد گفت: توافق هسته‌اي بين ايران و شش قدرت بزرگ اين واقعيت را روشن كرد كه ‏كشورمان در زمينه مسائل مهم بين‌المللي داراي شفافيت است و همچنين صداقت و صلح‌آميز بودن ‏فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران را به اثبات رسانيد. ‏ رئيس‌جمهور در ادامه با اشاره به مسائل منطقه‌اي، به حضور سوئد در جمع اعضاي غيردائم شوراي امنيت ‏سازمان ملل اشاره كرد و گفت: امروز در منطقه خاورميانه شاهد مشكلات و درگيري‌هاي فراواني بين ‏كشورها هستيم و با توجه به ديدگاه‌هاي سوئد در زمينه چندجانبه‌گرايي و ميانه‌روي و عضويت ‏غيردائم اين كشور در شوراي امنيت سازمان ملل، اميدواريم شوراي امنيت بتواند نقش خود را در ايجاد صلح ‏و ثبات در منطقه به خوبي ايفا كند. ‏ روحاني تروريسم را مهم‌ترين مشكل و معضل منطقه دانست و گفت: اولين گام در مبارزه با تروريسم ‏خشكاندن افكاري است كه تروريست را پرورش مي‌دهند و سپس بايد به كشورهايي كه تروريست‌ها ‏در آنها فعال هستند، كمك شود تا بتوانند با تروريسم مقابله كنند و در گام بعدي بايد در اين كشورها ‏شرايطي فراهم كرد كه همه اقوام و گروه‌ها بتوانند در حكومت آن كشور مشاركت داشته باشند. ‏ رئيس‌جمهوري همچنين به شرايط و وضعيت سوريه اشاره كرد و گفت: امروز همه بايد مراقبت كنيم تا ‏آتش‌بسي كه در سوريه به‌وجود آمده، پايدار بماند و در كنار آن، مذاكره بين معارضين و دولت سوريه ادامه ‏يابد، ضمن اينكه بايد با تروريست‌ها يعني داعش و النصره مبارزه و مقابله كرد و چنانچه اين سه موضوع در ‏كنار هم رعايت شود، در آينده شاهد شرايط جديدي در سوريه خواهيم بود.

روحاني همچنين به موضوع يمن اشاره كرد و گفت: وضعيت مردم يمن بسيار خطرناك است و ‏همه بايد كمك كنند تا ضمن برقراري آتش‌بس و توقف حملات، مذاكرات يمني – يمني برگزار ‏شود. رئيس‌جمهور همچنين اقدامات رژيم صهيونيستي در منطقه را بسيار تحريك‌كننده دانست و گفت: در زمينه مسئله ‏فلسطين همه بايد به عنوان يك مسئوليت بزرگ درك كنيم كه اعمال و رفتار رژيم صهيونيستي يكي از ‏ريشه‌هاي اصلي ايجاد ناامني و تنش در منطقه و خاورميانه است. ‏ استفان لوفون نخست‌وزير سوئد نيز در اين نشست با اشاره به اينكه اولين نخست‌وزير كشورش است كه ‏در چارچوب ديدار دوجانبه به ايران سفر مي‌كند، گفت: امروز به ايران آمده‌ايم تا گفت‌وگوهاي عميق و جامعي ‏را به منظور تقويت روابط دوجانبه و توسعه ثبات انجام دهيم. خواهان افزايش سطح مناسبات تجاري با ‏تهران به پيش از زمان تحريم‌ها هستيم و به همين دليل هيئت نسبتاً بزرگ اقتصادي و سياسي را به همراه خود ‏به تهران آورده‌ام. ‏
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار