کد خبر: 837992
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۱
پدافند ايران براي مقابله با تحريم بانكي
با آمدن ترامپ، دلهره‌هاي مراوده بانكي ايران با دنيا هم بيشتر شده، اما اكنون پدافندها براي مقابله با تحريم بانكي فعال گشته و يورو و ارزهاي محلي جايگزين دلار در مراودات مالي و گشايش ال سي شده است.
با آمدن ترامپ، دلهره‌هاي مراوده بانكي ايران با دنيا هم بيشتر شده، اما اكنون پدافندها براي مقابله با تحريم بانكي فعال گشته و يورو و ارزهاي محلي جايگزين دلار در مراودات مالي و گشايش ال سي شده است.
گره تحريم‌هاي بانكي هنوز به صورت كامل باز نشده و نقل و انتقالات پولي اگرچه نسبت به گذشته كمي روان‌تر شده است، اما هنوز هم جاده نقل و انتقالات و گشايش‌هاي مالي، با دست‌اندازهاي زيادي مواجه است. بسياري از بانك‌هاي دنيا هنوز هم به دلايل مختلف از جمله مراودات خود با امريكا و البته برخي اشكالات سيستم بانكي ايران، با ايران به صورت كامل وارد مراوده نشده‌اند و به همين دليل، هنوز هم سنگ‌اندازي‌هايي در اين رابطه به چشم مي‌خورد.
در واقع، نظام بانكي ايران اگر بخواهد گشايش اعتبارات اسنادي يا نقل و انتقالات پول به صورت عمده و در ارقام بالا را انجام دهد، با مشكلات زيادي مواجه خواهد شد كه آنگونه كه فعالان اقتصادي مي‌گويند، گاه كار تجارت را سخت مي‌كند و مجبورند كه هزينه‌هايي به مراتب بالاتر از نقل و انتقالات از طريق بانك‌ها بپردازند.
در اين ميان، اگرچه وزارت خزانه‌داري امريكا مهرماه امسال اعلام كرد كه بانك‌هاي دنيا مي‌توانند با ايران مراودات پولي انجام داده و گشايش‌هاي ال سي برايش داشته باشند، اما بر اين نكته هم تأكيد كرده بود كه اين مراودات نبايد با دلار باشد و اين اجازه اگر هم قرار است براي دلار صادر شود، بايد با بانك‌هايي به غير از بانك‌هاي امريكايي باشد.
البته بسياري از بانك‌هاي دنيا به دليل مراودات بسيار بالاي مالي كه با بانك‌هاي امريكايي داشته يا گاه سهامدارشان برخي از اشخاص حقيقي و حقوقي امريكايي هستند، براي نقل و انتقالات در ارقام كلان، هنوز هم دست به عصا راه مي‌روند و كار را به كندي پيش مي‌برند، شايد هم در برخي موارد به جرئت بتوان گفت كه براي برخي نقل و انتقالات پولي كلان، راه به صورت كامل بسته است.
به خصوص از وقتي كه دونالد ترامپ، به عنوان رئيس‌جمهور جديد امريكا روي كار آمده است، به دليل برخي سياست‌هاي تجاري يكطرفه، دلهره‌ها براي كار با بانك‌هاي ايران به نظر مي‌رسد كه كمي بيشتر شده باشد، اما به هرحال اوضاع خيلي بهتر از قبل است و كار با روال بهتري پيش مي‌رود، البته هنوز هم رد و بدل‌هاي پول از كانال صرافي‌ها هم به طور كامل متوقف نشده و هنوز هم بار عمده‌اي از نقل و انتقالات پولي را صرافي‌ها به دوش مي‌كشند.
به گزارش مهر، به موازات اين تندخويي‌ها و سياست‌هاي غيرمنطقي كه امريكايي‌ها عليه سيستم بانكي ايران و البته تجارت خارجي خود در دنيا لحاظ مي‌كنند، پدافندهاي ايران نيز براي مقابله با اين تهديدها و تحريم‌ها نيز قوي‌تر عمل مي‌كنند و خود راه‌هايي را برمي‌گزينند كه بتواند كار را پيش برند. همانطور كه در دوران تحريم هم، به‌رغم سنگين‌ترين محدوديت‌هاي مالي و پولي، ايران راه‌هاي بسياري را براي دور زدن تحريم‌ها انتخاب كرد و نتيجه آن هم ميلياردها دلار صادرات نفتي و غيرنفتي بود.
اكنون هم پدافندهاي ايران براي مقابله با تحريم بانكي فعال شده و بانك‌هاي ايراني كم كم به سمت استراتژي جايگزيني يورو و ارزهاي محلي در مراودات پولي و مالي و گشايش‌هاي ال سي حركت كرده‌اند. اكنون مقامات بانكي ايران خبر از حذف تدريجي دلار از نقل و انتقالات پولي مي‌دهند و به صراحت عنوان مي‌كنند كه كمتر گشايش ال سي يا مراودات بانكي را با دلار امريكا انجام مي‌دهند.
گويا كم كم، پايان عمر دلار در تبادلات مالي ايران با دنيا در حال رقم خوردن است و به نظر هم مي‌رسد كه يورو راه‌حل مطمئني است كه با توجه به هم‌پيماني اتحاديه اروپا براي كار و تبادلات تجاري بيشتر با ايران، وضعيت بهتري را رقم مي‌زند.
يكي از مديران عامل بانكي در اين رابطه به خبرنگار مهر مي‌گويد: در تعاملات ارزي، كار را به گونه‌اي پيش برده‌ايم كه امر مبادلات مالي را به به ارزهايي غير از دلار امريكا صورت دهيم و اكنون در كنار يورو، ارزهاي محلي را جايگزين پول امريكايي كرده‌ايم. گويا پدافندهاي ايران در مقابل تهديدات ترامپ، يكي يكي از پس پرده بيرون مي‌آيد و فعال مي‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار