کد خبر: 837699
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۲
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای اردبیل:
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای اردبیل گفت: برای احیای دشت اردبیل و جلوگیری از اضافه برداشت چاه های غیرمجاز 15 پروژه تعادل بخشی در دشت اردبیل اجرا می شود.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اردبیل،اصغر سلیمان زاده در جریان بازدید از دستاوردهای دولت تدبیر و امید در محل نگارخانه خطایی اردبیل در جمع خبرنگاران اظهار کرد: دشت اردبیل بزرگترین دشت استان است که در سال های اخیر متاسفانه آب این دشت به دلیل برداشت های غیرمجاز و اضافی با افت شدید روبرو شده و در کنار آن کم شدن روان آب ها ضرورت احیای دشت اردبیل را با جبران کسری مخزن بیشتر نمایان کرده است.

وی با بیان اینکه 15 پروژه تعادل بخشی  برای دشت اردبیل تعریف شده است خاطرنشان کرد: بستن چاه های غیرمجاز از جمله این طرح هاست که ما امسال موفق شدیم 94 چاه غیرمجاز را مسدود کنیم و امیدواریم در نیمه اول سال آینده موفق شویم تا همه چاه های غیرمجاز را بسته و مسدود کنیم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای اردبیل نصب کنتورهای هوشمند آب و برق را از دیگر پروژه های تعادل بخشی اعلام کرد و افزود: به محض مصرف بیش از حد و مجاز از چاه ها به صورت اتوماتیک برق ها قطع شده و دیگر امکان برداشت آب از این چاه ها وجود ندارد.

سلیمان زاده در ادامه به کاهش رقم پروانه های صادر شده و اصلاح میزان بهره برداری ها اشاره کرد و بیان داشت: در کنار آن به افزایش راندمان آبیاری و استفاده از آبیاری های قطره ای و نوین بیشتر توجه و تمرکز داریم.

وی در ادامه اظهار داشت: 19 اکیپ گشت و کنترل برای نظارت و جلوگیری از تخلفات در حوزه فعالیت چاه ها در استان اردبیل فعال شده اند تا حفر چاه های جدید و بهره برداری های غیرمجاز به صفر برسد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای اردبیل با بیان اینکه به ازای هر هکتار کشت سیب زمینی 15 هزار مترمکعب آب مصرف می شود تصریح کرد: ما با استفاده از سیستم نوین آبیاری قطره ای به راحتی می توانیم این میزان مصرف را به کمتر از 3 هزار و 600 مترمکعب کاهش دهیم.

سلیمان زاده گفت: با اجرای این 15 برنامه تعادل بخشی ما به راحتی در دشت اردبیل می توانیم در یک زمان 5 ساله با جلوگیری از اضافه برداشت ها کار را به حالت اولیه برگردانده و بعد از 20 سال به احیای دشت اردبیل امیدوار بود.

آبگیری سد گیوی در روزهای آینده

عضو شورای اداری اردبیل در ادامه سخنان خود به دو وظیفه خطیر شرکت آب منطقه ای در حوزه تامین آب شرب مردم و احداث سدها اشاره کرد و اظهار داشت: ما در اکثر سدها تلاش می کنیم تا برنامه ریزی ها به گونه ای باشد که بتوان شبکه های آبیاری اراضی این سدها را عملیاتی کرد.

سلیمان زاده بزرگترین سد در حال احداث را در شمالغرب کشور سد عمارت با 182 میلیون مترمکعب ظرفیت اعلام و اضافه کرد: این سد قادر است 12 هزار هکتار اراضی پایاب را سیراب کند.

وی تصریح کرد: سد گیوی با 76 میلیون مترمکعب آخرین مراحل اجرایی را سپری می کند که با خرید کامل اراضی پایاب این سد به زودی آبگیری و افتتاح می شود.

عضو شورای برنامه ریزی استان اردبیل از در حال اجرا بودن سد بفراجرد برای تامین آب شرب خلخال و سد احمدبیگلو در مشگین شهر از محل مهار آب های مرزی به ظرفیت 20 میلیون مترمکعب خبر داد و بیان کرد: در کنار این سدها بزرگترین پروژه کشورمان در قالب شبکه خدافرین در استان اردبیل به سرعت و در چند جبهه در حال اجراست که از اهدف آن آبیاری 62 هزار هکتار اراضی پایاب این سد است که با منابع اعتباری مناسب در حال اجراست.

سلیمان زاده افزود: با اعتبار معمولی 30 تا 40 میلیون تومانی نمی توانستیم این پروژه را به موقع تکمیل کنیم که قرار شد بعد از سفر رئیس جمهور به استان اردبیل و در قالب پروژه های مرزی و از محل صندوق توسعه ملی قرار شد یک میلیارد دلار برای این پروژه اختصاص یابد که البته در کنار شبکه خدافرین از این محل سد احمدبیگلو، عمارت و تازه کند منابع اعتباری اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: با اجرای این پروژه ها تحول عظیم در استان اردبیل رخ داده و با به نتیجه رسیدن آنها زمینه اشتغال 26 هزار و 500 نفر فراهم می آید.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای اردبیل خاطرنشان کرد: در حین اجرای پروژه نیز توسط پیمانکاران زمینه اشتغال 2 هزار و 500 نفر فراهم می آید و 10 هزار خانوار عشایری نیز در سایه اجرای این طرح سامان یافته و معیشت مناسب پیدا می کنند.

سلیمان زاده با یادآوری اینکه شبکه سد خدافرین اواخر سال آینده و یا 6 ماهه سال 97 تکمیل شده و به بهره برداری می رسد اضافه کرد: سد عمارت، احمد بیگلو و تازه کند نیز در اواخر سال 96 وارد مدار خواهد شد.

طرح های آبرسانی با افق 20 ساله

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای اردبیل با ارائه گزارشی از آخرین وضعیت آبرسانی به شهرهای استان اردبیل اظهار داشت: ما سعی کردیم از جزیره ای عمل کردن در این حوزه خودداری کنیم و براساس طرح های مصوب در همه شهرها پروژه های آبرسانی را به صورت یکپارچه و با افق 20 تا 30 ساله در نظر بگیریم.

سلیمان زاده خاطرنشان کرد: در این طرح یکپارچه رشد جمعیت، توسعه صنعتی، نیاز احشام و... در نظر گرفته شده است که در شهرهای گردشگرپذیر تعداد جمعیت ورودی نیز پیش بینی شده است.

وی در مورد آب شرب اردبیل نیز گفت: برای شهر اردبیل از طریق سد یامچی و برداشت از برخی چاه ها عملیات آبرسانی انجام می شود که از طریق این سد تصفیه خانه ای به ظرفیت 1 هزار و 200 لیتر در ثانیه با 25 کیلومتر خط انتقال عملیاتی شده است.

این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: این تصفیه خانه هم اکنون با حداکثر ظرفیت کار می کند و ما به دنبال محدودیت منابع آب در اردبیل در پی منابع بیشتری هستیم تا با احداث تصفیه خانه جدید و خط انتقال بتوانیم در مودل دوم آب پایدار شهر اردبیل را تامین کنیم.

سلیمان زاده ضرورت اجرای مودل دوم تصفیه خانه را به همراه خط انتقال مناسب در قالب اجرای طرح های پدافند غیرعامل ضروری خواند و افزود: با اجرای طرح فاضلاب نیر و همچنین نصب 4 پمپ شناور سعی مان بر ارتقای آب اردبیل است که با تکمیل احداث برج های آبگیر در آینده ای نزدیک کیفیت آب شرب در اردبیل بالا خواهد رفت.

وی اظهار داشت: در شهر اردبیل طرح زون بندی به طول 47 کیلومتر در حال اجراست که به صورت رینگ شهر اردبیل را در تامین آب شرب با فشار مناسب تحت پوشش قرار داده تا مشکل فشار کم آب در برخی از نقاط شهر برطرف شود که تاکنون 30 کیلومتر زون بندی اجرا شده و 17 کیلومتر نیز در حال اجراست.

عضو ستاد اقتصاد مقاومتی استان اردبیل در مورد انتقال آب گورگور به اردبیل نیز اظهار کرد: در این پروژه نیز 50 لیتر تامین و توزیع آب پیش بینی شده که با همکاری بخش خصوصی و با نهایی شدن نرخ این انتقال و توزیع به شکل مکانیزه در چند نقطه شهر توزیع آب را شاهد خواهیم بود.

سلیمان زاده در مورد آبرسانی به شهر نمین و عنبران گفت: این پروژه به طول سه کیلومتر تا سه راهی نمین و با عملیات لوله گذاری تا سه راهی عنبران به طول 7 کیلومتر در حال اجراست که با نصب ایستگاه پمپاژ و خرید تجهیزات به زودی این پروژه نیز به بهره برداری خواهد رسید.

انتقال آب از قزل اوزن به اردبیل با اولویت شهرها و روستاهای در مسیر

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای اردبیل در ادامه به انتقال آب از قزل اوزن اشاره کرد و گفت: این طرح نهایی شده و قرار است با مشارکت سرمایه گذاران بخش خصوصی عملیات انتقال آب از قزل اوزن با اولویت تامین آب شرب روستاها و شهرهای در مسیر اجرای این خط انتقال عملیاتی شود.

سلیمان زاده با بیان اینکه با ظرفیت 50 میلیون مترمکعب انتقال آب قزل اوزن برای تامین نیاز شرب و صنعت طراحی و مدل اجرایی آن آماده شده است بیان داشت: پیش بینی می کنیم با هزار میلیارد تومان اعتبار از محل فاینانس و بخش خصوصی بتوانیم این پروژه را اجرایی کنیم.

وی با بیان اینکه برای خلخال نیز بسته کامل انتقال و توزیع آب پیش بینی شده است تصریح کرد: از طریق سد بفراجرد ما تلاش می کنیم تا پروژه آبرسانی به خلخال را با خط انتقال 10 کیلومتر اجرایی کنیم که تاکنون 5 کیلومتر از این خط انتقال اجرایی شده و 5 کیلومتر مابقی نیز عملیاتی خواهد شد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای اردبیل ظرفیت عملیاتی این پروژه را 7 هزار مترمکعب و با استفاده از روش بی او تی اعلام کرد و گفت: با 100 میلیارد تومان سرمایه گذاری پروژه آبرسانی به خلخال سال آینده افتتاح خواهد شد.

سلیمان زاده در ادامه بیان داشت: برای مشگین شهر نیز در تامین آب شرب، ارتقای تصفیه خانه و خط انتقال به طول 16 کیلومتر اجرایی و عملیاتی می شود.

وی در مورد وضعیت آبرسانی شهرستان گرمی نیز خاطرنشان کرد: برای این شهرستان نیز خط انتقال به طول 50 کیلومتر اجرایی شده و در میان مدت هیچ مشکلی در تامین آب شرب گرمی نداریم اما ارتقای خط انتقال و افزایش توان آبرسانی در گرمی نیز مدنظر قرار گرفته است.

تبدیل برخی سدهای مطالعه شده به سدهای معیشتی

این مسئول در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد سد کلاسر گفت: ما حدود 6 تا 7 سد در حال مطالعه داریم که معتقدیم در شهرستان گرمی باید با احداث این سدها مهار آب در بالهارود انجام شود.

سلیمان زاده افزود: اگر ما می خواهیم مرزنشینان ما در محل زندگی خود تثبیت شده و ماندگار شوند ما باید برخی پروژه ها و سدها را در این مناطق عملیاتی کنیم که در چند مورد نیز احداث این سدها و یا تبدیل آنها به سدهای معیشتی آغاز شده است.

وی گفت: سعی می کنیم تا مشکلات فنی سد کلاسر را نیز حل کرده و نسبت به احداث آن اقدام کنیم و یا در حد سد معیشتی در این منطقه منابع آب را مهار کنیم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای اردبیل از اتمام مطالعات سد سینه سر در گرمی و تائید نهایی آن از طریق وزارت نیر خبر داد و اظهار داشت: به جای سدهای بزرگ که دیگر مقرون به صرفه نیست احداث سدهای معیشتی با همراهی سازمان جهاد کشاورزی در اولویت است.

سلیمان زاده در مورد تخصیص آب از سبلان به اراضی کشور نیز گفت: در هر سد بخشی از تخصیص مربوط به محیط زیست و قسمتی نیز مربوط به شرب، صنعت و کشاورزی است که در استان اردبیل به دلیل کم شدن روان آب ها تا 40 درصد و افزایش دما و برداشت های غیرقانونی ما در تخصیص منابع با مشکلاتی روبرو هستیم.

وی تصریح کرد: در مورد سد سبلان در طراحی اولیه قرار بود 15 هزار هکتار اراضی پایین دست سیراب شوند که این رقم به 7 هزار هکتار کاهش یافته به طوری که تاکنون عملیات اجرایی 3 هزار  300 هکتار شروع شده است.

عضو شورای اداری استان اردبیل در مورد طولانی شدن زمان طراحی و اجرای پروژه انتقال آب از قزل اوزن نیز ابراز داشت: در طراحی پروژه های بزرگ همچون انتقال آب از قزل اوزن موضوعات و مسایل مختلف از مسئله زمین شناسی گرفته تا مطالعات فاز اول و دوم مورد توجه قرار می گیرد و با توجه به اینکه این پروژه باید از محل فاینانس عمومی اجرا شود مدت زمان مطالعات آن به شکل طبیعی طولانی شده که امیدواریم به سرانجام برسد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر