کد خبر: 837423
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۱
جدال لفظي شورا را براي چندمين بار به حاشيه راند
واعظ آشتياني: شهرداري بابت كارهاي نكرده ديگران بايد پاسخگو باشد
 با نزديك شدن به ماه‌هاي پاياني شوراي اسلامي شهر تهران درگيري‌هاي لفظي و حاشيه‌هاي شورا پر‌رنگ‌تر از متن شده است. برخي اعضا تريبون شورا را به محلي براي اظهار‌نظر‌هاي شخصي و غير‌كارشناسي تبديل كرده‌اند و با رنگ سياسي دادن به موضوعات و معضلات شهري و متهم كردن يكديگر به دنبال اهداف جناحي خود هستند. گويا برخي اعضاي شورا فراموش كرده‌اند كه شورا آن هم در اين زمان حساس در رصد افكار عمومي قرار دارد و انتظارات از شورا بيش از ساير زمان‌هاست.
 
روز گذشته اخبار شوراي پايتخت حاكي از درگيري لفظي برخي اعضا و متهم كردن يكديگر بود، به گونه‌اي كه بگو و مگو بالاگرفته و موضوعات با نگاه شخصي و سليقه‌اي اعضا جراحي شده و شورا به حاشيه رانده شده و تلاش رئيس براي سامان‌بخشي و كنترل اوضاع مشهود بود. بر اساس اخبار انتشار يافته در چندين جلسه شورا اعضا به جاي نگاه كارشناسي و بررسي موضوعات و چالش‌هايي همچون حادثه پلاسكو، اين حادثه و حواشي آن را بهانه‌اي قرار دادند تا هر سخني را در شورا ابراز كنند.   بعضاً تذكرات و سخنراني برخي اعضا موجب خشم و غضب ديگر اعضا شده و شورا را از مسير رسمي خارج كرده و به سوي شوراي اسمي هدايت مي‌كرد، در حالي كه حادثه پلاسكو در پايتخت موجب جان دادن عده‌اي از شهروندان و شهيد شدن 16 آتش‌نشان شده است. اين انتظار از شوراي شهر كه سه دوره‌ چهارساله را تجربه كرده مي‌رود كه با نگاه كارشناسي موضوعات را مورد تحليل قرار داده و در «جايگاه واقعي شوراي پايتخت» اقدام به تصميم‌گيري و تصميم‌سازي كند.
 
وضعيت مناسبي در نظارت بر ساختمان نداريم
به هر صورت شهر تهران همچون موجوده زنده‌اي است كه لازم و ضروري است مورد مراقبت و رسيدگي قرار گيرد و هرگونه خلأ و بي‌توجهي مي‌تواند حادثه‌اي به دنبال داشته باشد. در اين زمينه، رئيس سازمان مديريت بحران كشور در بيست و هشتمين جلسه ستاد ملي بازآفريني شهري پايدار مي‌گويد: وضعيت مناسبي در نظارت بر ساختمان نداريم و عمده كارگرهاي ساختمان افرادي هستند كه هيچ آموزشي نديده‌اند و سؤال اين است كه فني و حرفه‌اي چه ميزان كارگر ماهر آموزش داده است؟ اسماعيل نجار مي‌افزايد: نظام جمهوري اسلامي ايران تاكنون در بخش مديريت بحران تلاش‌هاي زيادي انجام داده اما با ساخت و سازها گاهي مشكلات زيادي در هنگام بروز حوادث طبيعي رخ مي‌دهد به عنوان مثال اگر زلزله در استان تهران رخ دهد امنيت ملي هم به مخاطره مي‌افتد.
 وي معتقد است يكي از مباحثي كه بايد به آن توجه كنيم اين است كه با به‌كارگيري علم، دانش و انديشه خود را در برابر حوادث ايمن كنيم به عنوان مثال كشور ژاپن با وجود زلزله شديد تلفات جاني زيادي ندارد اما زلزله بم كه تنها 12 ثانيه بود جان افراد زيادي را گرفت.
 
شهرداري بابت كارهاي نكرده ديگران بايد پاسخگو باشد
 در حالي كه حادثه پلاسكو در زمره حوادث ملي قرار گرفته است، اين انتظار مي‌رود تا اعضاي شورا در جايگاه و‌كيل مردم به موضوع ورود كرده و پاسخگوي مسئوليت‌پذيري خود باشند . متأسفانه برخي با نگاه سليقه‌اي و غير‌كارشناسي در‌صدد هستند ابعاد و تبعات حادثه را يكجانبه مورد قضاوت قرار دهند. در اين زمينه پس از حادثه پلاسكو عده‌اي به جاي درس گرفتن از اين فاجعه و گام برداشتن به سوي اقدام و عمل، پا را به حاشيه گذاشته و قصد كرده‌اند تا از آوار پلاسكو براي خود و حاميان خود حاشيه امن بسازند و با انداختن توپ كم‌كاري‌ها به زمين ديگري خود را به نوعي تبرئه كنند. در اين خصوص عضو اسبق شوراي شهر مي‌گويد: شهرداري بابت كارهاي نكرده ديگران، بايد پاسخگو باشد و اين نشان‌دهنده اين است كه اين بازي يك بازي سياسي از نوع كثيف و بداخلاقي است، اگر مشكل با قاليباف دارند با دليل بگويند كه قاليباف در فلان مسائل ضعف دارد.

اميررضا واعظ آشتياني درباره شايعات و هجمه‌هايي كه بعد از حادثه پلاسكو عليه شهردار و شهرداري تهران مطرح شد، معتقد است مطالبي كه بعد از حادثه پلاسكو مطرح مي‌شود يا از نگاه سياسي يا كارشناسي است، در بحث‌هاي سياسي بداخلاقي‌ها نقش به سزايي دارد، اگر بخواهيم از نگاه كارشناسي به موضوع پلاسكو بنگريم، زماني مي‌توانيم بگوييم شهرداري در رابطه با پلاسكو قصور كرده كه مديريت واحد شهري محقق شده باشد.

وي مي‌گويد: اگر به دنبال مقصر هستند به اعتقاد من تمامي دولت‌هايي كه در محقق كردن مديريت شهري كوتاهي كرده‌اند، اعم از دولت اصلاحات، دولت نهم، دهم و يازدهم بايد از مردم عذرخواهي كنند و تمامي سازمان‌هايي كه در اين قضيه نقش داشتند بايد عذرخواهي كنند، نمي‌گويم شهردار تهران نبايد عذرخواهي كند بلكه شهردار تهران در كنار عذرخواهي اين افراد بايد عذرخواهي كند و اينكه هجمه را سياسي و به يك بازي سياسي، ‌آن هم از نوع كثيف تبديل كنيم، اين كار بسيار ناپسندي است.
وي با بيان اينكه اگر معتقد به بحث كارشناسي هستيم، بحث كارشناسي نيازمند يك سري بسترها است، مي‌افزايد: در ساختماني كه عمدتاً كارگاهي و توليدي بوده، نقش بهداشت و ايمني كارگاه با چه سازماني است؟ انجام اين كار در تعريف قانون وزارت كار است، وزارت كار است كه به كارگاه‌ها رسيدگي و سركشي مي‌كند، وزارت كار است كه به كارخانجات توليدي بزرگ و كوچك تذكر مي‌دهد، به طور ماهانه از آنها در رابطه با ايمني پرسنل، محيط و بهداشت سركشي مي‌كند. اگر اين سازمان‌ها و ارگان‌هاي مختلف كه خدمات‌رسان هستند تحت لواي مديريت واحد شهري قرار مي‌گرفتند، آن وقت پس از بروز حادثه بايد مديريت واحد شهري پاسخگو مي‌شد.

 اين نكته را نبايد نانوشته گذاشت كه پاسخگويي به شهروندان از وظايف اصلي اعضاي شورا است كه در بعد نظارتي و تصميم‌سازي اين مهم بايد نمود عيني داشته باشد. ‌بر اين اساس بررسي دقيق حادثه پلاسكو و موضوعات مشابه می‌تواند امتحاني بر عملكرد اعضا باشد. داوري اين عملكرد توسط مردم روز انتخابات مشخص مي‌شود؛ روزي كه چندان دور هم نيست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار