کد خبر: 837401
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۰
يك اقتصاددان با بيان اينكه سياست‌هاي دولت در رفع گره‌هاي اقتصادي كشور كارگشا نبوده گفت: مشكل اشتغال با حرف زدن حل نمي‌شود. بيكاري الان به متغير بحراني در اقتصاد تبديل شده است.
يك اقتصاددان با بيان اينكه سياست‌هاي دولت در رفع گره‌هاي اقتصادي كشور كارگشا نبوده گفت: مشكل اشتغال با حرف زدن حل نمي‌شود. بيكاري الان به متغير بحراني در اقتصاد تبديل شده است.
محمد خوش‌چهره در گفت‌و‌گو با تسنيم، در ارزيابي وضعيت بيكاري كشور گفت: بزرگ‌ترين مشكل كشور ركود و كاهش توليد ناخالص ملي است.   وي با بيان اينكه متغير بحراني كشور از بين متغيرهاي اقتصادي، موضوع اشتغال است، افزود:ممكن است يك سياست پولي، مالي و تجاري هدف‌هاي مختلفي را داشته باشد اما در نگاهي كه متغير بحراني چيست، بايد گفت موضوع اشتغال است.
 اين كارشناس اقتصادي گفت: مشكل اقتصاد كشور پايين بودن توليد ناخالص ملي و ركود سنگين حاكم بر اقتصاد است كه به تبع آن بيكاري بروز مي‌كند. گاهي ممكن است ركود در بخشي نباشد اما نوع رشد اشتغالزا نيست.   خوش‌چهره با اشاره به اظهارات ترامپ بيان كرد:اينكه ترامپ بيان مي‌كند با توجه به  آمار بالاي بيكاري در امريكا، تمام واحدهاي خُرد بايد در اين كشور سرمايه‌گذاري كنند از منطق و عقلانيت اقتصادي برخوردار است. اولين مشكل ما اين است كه به نظام و سياست‌هاي تصميم‌گيري و برنامه‌ريزي نگاه جامع نداريم.   اين كارشناس اقتصادي با اشاره به اينكه سرمايه‌گذاري در بخش‌هاي مختلف، اشتغالزايي متفاوت دارد، گفت: به طور مثال ايجاد شغل در بخش نفت بسيار هزينه بردار است، اما در بخش كشاورزي ارزان است. در كارگاه‌هاي كوچك و زنجيره‌اي و در بخش مسكن مي‌توان يك اشتغال گسترده ايجاد كرد.
 وي با بيان اينكه اگر عقلانيت اقتصادي و منطق اقتصادي مبتني بر منافع ملي و ارزش‌هاي ملي نباشد ممكن است وضعيت بيكاري تشديد شود، گفت: عملكرد دولت در حوزه اقتصاد در بخش‌هاي مختلف قابل قبول نيست و دولت نتوانست بحران را از سيماي اقتصاد كشور پاك كند.  اين كارشناس اقتصادي بيان كرد: متأسفانه در سه سال اخير سياست‌هاي دولت تدبير و اميد در رفع گره‌هاي اقتصادي كشور خيلي كارگشا نبوده است. مشكل اشتغال تنها با بازگو كردن و داشتن دغدغه آن حل نمي‌شود.   وي با اشاره به اينكه سال‌هاست رهبر معظم انقلاب به تشريح اهميت اشتغال، معيشت مردم و حل مشكل ركود پرداخته‌اند اما كماكان بيماري ركود و بيكاري بهبود نيافته و حتي تراكم بيكاري مشهودتر شده و گويا سياست‌ها مغاير مطالبات پيش رفته است، گفت: بيكاري ريشه در فرصت‌هاي شغلي ناشي از توليد دارد و اگر توليد ملي يك كشور فعال شود، فرصت‌هاي اشتغال نيز افزايش مي‌يابد، اينكه شاهد واردات بي رويه و حمايت نكردن از توليد ملي باشيم، مشكل بيكاري و معيشت برطرف نمي‌شود.  خوش‌چهره با بيان اينكه متغير بيكاري يا اشتغال بايد به كمك دولت و نظام تصميم‌گيري و در رأس آن، مجلس تحليل محتوايي شود، گفت: دولت و نظام بايد بيكاري يا اشتغال را به عنوان يك بحران مورد شناسايي قرار دهند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار