کد خبر: 837222
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۷
رئيس كل بيمه مركزي:
نگرانی 5 میلیون بازنشسته و بیش از 20میلیون شاغل از بحران صندوق‌هاي بازنشستگي / «بعد از بانك‌ها بايد در انتظار بحران در صندوق‌هاي بازنشستگي باشيم» اين سخن مديرعامل بيمه مركزي است...
هادی غلامحسینی
«بعد از بانك‌ها بايد در انتظار بحران در صندوق‌هاي بازنشستگي باشيم» اين سخن مديرعامل بيمه مركزي است و اين سخنان نه تنها هشداري براي حاكميت است بلكه 5 ميليون نفر بازنشسته (لشكري، كشوري و...) را كه دهها سال حق بيمه پرداخت كرده‌اند نيز نگران مي‌كند و در عين حال بيش از 20 ميليون كارگر و كارمند كه در حال پرداخت حق بيمه به صندوق‌هاي بازنشستگي هستند را نيز دچار ترس از آينده خود مي‌كند، حال بايد پرسيد مگر بيمه و صندوق بازنشستگي براي اطمينان خاطر از آينده نيست پس چرا بازنشسته و نيروي كار به رغم پرداخت حق بيمه از آينده اين صندوق‌ها بيمناك باشد؟

به گزارش «جوان»، از يك طرف رئيس دفتر رئيس‌جمهور وابستگي 58 درصدي صندوق‌هاي بازنشستگي به بودجه دولت را فاجعه مي‌خواند و از طرف ديگر وزير كار سهم صندوق‌هاي بازنشستگي از اقتصاد ايران را 25 درصد مي‌داند و حالا رئيس كل بيمه مركزي در شرايطي بحران در صندوق‌هاي بازنشستگي را جدي مي‌داند كه به ادعاي وي نظارتي بر صندوق‌هاي بازنشستگي نيست. به گفته عبدالناصر همتي، پس از معضل بانك‌ها معضل بلندمدت اقتصاد ما صندوق‌هاي بازنشستگي هستند و اگر در بحث نظارت اين صندوق‌ها بخواهيم وارد شويم، دولت در آخر به بيمه مركزي خواهد رسيد.
رئيس كل بيمه مركزي شايد به دنبال آن باشد كه از وضعيت آشفته صندوق‌هاي بازنشستگي به سود بيمه مركزي استفاده كرده و امتياز نظارت بر اين صندوق‌ها را در اختيار بگيرد، اما تجربه نشان داده سخنان وي مبتني بر اطلاعات و تحليل واقع‌بينانه است و در عين حال نمي‌توان منكر شد كه وضعيت در صندوق‌هاي بازنشستگي بسيار وخيم است و برخي براين باورند بحران در اين صندوق‌ها به وقوع پيوسته است و بعدها صدايش درمي‌آيد.
  
نگرانی میلیون‌ها نفر از بربادرفتن حق بیمه‌هایشان و نگرانی از آینده
بررسي‌هاي صورت گرفته نشان مي‌دهد در حال حاضر حدود 5ميليون نفر بازنشسته كشوري و لشكري و مستمري‌بگير تأمين اجتماعي در ايران در حال دريافت حقوق بازنشستگي هستند و زمزمه‌هاي ايجاد بحران نه تنها اين افراد را نسبت به آينده خود و خانواده‌شان نگران مي‌كند بلكه بيش از 20 ميليون كارگر و كارمندي كه در حال پرداخت حق بيمه به صندوق‌هاي بازنشستگي هستند با شنيدن اخبار ورشكستگي، بحران و  سوء مديريت در صندوق‌هاي بازنشستگي نگران آينده خود خواهند شد.
بحران در صندوق‌هاي بازنشستگي و به ويژه چهار صندوق عمومي و مهم با نام‌هاي سازمان تأمين اجتماعي، صندوق بازنشستگي كشوري، صندوق تأمين اجتماعي نيروهاي مسلح و صندوق بيمه اجتماعي كشاورزان، روستاييان و عشاير كه 9۶ درصد جمعيت فعال در بازار كار كشور را تحت پوشش قرار داده‌اند، بسيار جدي است.
  
ورشكستگي بازنشستگي
چندي پيش، رئيس دفتر رئيس‌جمهور از وابستگي 58 درصدي صندوق‌هاي بازنشستگي به بودجه دولت در سال 95 خبر داد، اين بدان معني است كه حق بيمه‌هاي پرداختي شاغلان و سود شركت‌هاي صندوق‌هاي بازنشستگي حتي كفاف پرداخت نيمي از هزينه‌هاي صندوق‌ها را هم نمي‌دهد.
محمد نهاونديان در همايش صندوق‌هاي بازنشستگي با انتقاد از وابستگي ناسالم صندوق‌هاي بازنشستگي به بودجه دولت گفت: ميزان وابستگي صندوق‌هاي بازنشستگي به بودجه دولت از 36 درصد سال 87 به 58 درصد در سال 95 رسيده است.
وي اشاره‌اي به آمار تكان‌دهنده از هزينه‌هاي صندوق‌ها داشت و گفت: گردش مالي صندوق‌ها در سال 94 بالغ بر 40 ميليارد دلار بوده است كه رقم هنگفتي است زيرا كل درآمد ارزي حاصل از فروش نفت خام به 27 ميليارد دلار نمي‌رسد.
نهاونديان تصريح كرد: هم‌اكنون آمار تكان‌دهنده‌اي از ميزان گردش مالي پرداخت حقوق، مستمري و هزينه‌هاي درمان وجود دارد كه بر اساس آن در سال 94، 120 هزار ميليارد تومان اعلام مي‌شود كه چيزي معادل 40 ميليارد دلار است.

25 درصد اقتصاد ايران در اختيار صندوق‌هاي بازنشستگي
از سوي ديگر علي ربيعي وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي كه مديريت چندين صندوق بيمه‌اي مهم و اثرگذار در اقتصاد ايران را تحت پوشش دارد، گفت: سهم صندوق‌هاي بازنشستگي در اقتصاد 25 درصد است.
گفتني است محمود اسلاميان مديرعامل صندوق بازنشستگي كشوري در نشست «اقتصاد كلان و تأثير آن بر صندوق‌هاي بازنشستگي» كه شهريور ماه 95 برگزار شد به كمك 30 هزار ميليارد توماني دولت به صندوق‌هاي بازنشستگي در سال 94 اشاره كرد و گفت: اين رقم معادل بودجه عمراني كشور است و اميدواريم روند شتابنده كمك دولت به صندوق‌ها بتواند در سال‌هاي آينده يعني 95 نيز ادامه يابد.
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
0
0
ایا وظیفه مدیران فقط گزارش کردن وضعیت بحرانی در هر جای از کشور است ؟
یا وظیفه مدیران دستگیری مسببین بحران ها وارائه راه کار برای نجات از بحران است؟
جاصل این بحران ها ومشکلات هم اکنون بصورت اشرافیت مدیران نمایان است . چون این مدیران بی سواد و از خدا بی خبر نه در فکر کشور ونه در فکر ملت بودند . این مدیران فقط برای جمع اوروی ثروت دزدی و رشوه وفساد کردند.
ایا وقت ان نرسیده است که با سرعت وقاطعیت و شدت هر چه تمام تر مدیران مولد ومقصر بحران ها مجازات شوند؟
شکوفه احمدی
|
United Kingdom
|
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
0
0
شعر حبیب رضا غفّاریان شیرازی شهروند نمونه مشهد
خطاب به سران فتنه
ای مایه فتنه و نفاق ، ای حامی منکر ، سکوت
مولای ما علی است ، سنگ مَحَک به نام اوست
هزار گدا مُرد و یکی نام و نشان نداشت
بهتر ز تو ، که کوله بارت پُر از گناه است
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار