کد خبر: 836423
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۴
مدیرکل انتقال خون کردستان تاکید کرد
مدیرکل انتقال خون کردستان با بیان اینکه بیش از نیمی از فرآورده‌های خونی تولیدی برای درمان بانوان بیمار مصرف می‌شود حضور بانوان اهداکننده خون را در مقایسه با آقایان کم‌رنگ خواند و بر لزوم توجه بیشتر بانوان به مشارکت اجتماعی نجات همنوعان با اهدای خون تاکید کرد.

به گزارش جوان از کردستان، محمد سعید کریمیان در حاشیه مراسم اهدای خون بانوان کردستانی که به مناسب دهه مبارک فجر توسط دفتر امور بانوان و خانواده استانداری کردستان برگزار شد با بیان اینکه نسل قبل بانوان کردستانی مشارکت چشمگیرتری در اهدای خون داشته‌اند، اظهار داشت: آمار اهدای خون بانوان در استان کردستان در سالیان نه‌چندان دور در مقایسه با سال‌های اخیر چشمگیرتر بود و عدم مشارکت بانوان نیازمند ریشه‌یابی و پژوهش است.

وی با اشاره به اینکه اهدای خون در کردستان بیش از میانگین کشوری اما این حجم مشارکت برای استانی نظیر کردستان که سال‌ها رتبه اول کشور را در زمینه اهدای خون داشته است زیبنده و کافی نیست، ادامه داد: بانوان کردستانی از دیرباز در بسیاری از امورات زندگی شهری و یا روستایی پا به پای دلیرمردان کُرد در عرصه‌های مختلف در تلاش و تکاپو بوده‌اند و افزایش مشارکت آنها در زمینه نجات جان همنوعان انتظار زیادی نیست.

وی با اشاره به رشادت‌های بانوان کردستانی در هشت سال دفاع مقدس و روزهای پیروزی انقلاب اسلامی ایران، تصریح داشت: آنان که روزهای پرالتهاب انقلاب را به خاطر می‌آوردند قطعا بر این گفته مهر تایید خواهند گذاشت که اگر همت بانوان در پشتیبانی از غیور مردان ایرانی وجود نداشت بسیاری از پیروزی های غرور آفرین حاصل نمی‌شد.

وی در ادامه از تلاش‌های دفتر بانوان و خانواده استانداری کردستان برای نهادینه‌سازی فرهنگ اهدای خون تقدیر کرد و گفت: بانوان کردستانی می‌بایست مطلع باشند که اگر امروز کودکی به دنیا می‌آورند و خطری جان ایشان و فرزندشان را تهدید نمی‌کند این موهبتی است که با مشارکت و همدلی اهداکنندگان خون و تشکیلات خدمت‌رسان انتقال خون ایران بعد از انقلاب اسلامی حاصل شده است.

وی به آمار مرگ و میر سالانه بیش از 150 هزار نفر مادر باردار در جهان اشاره نمود و اظهار داشت: بسیاری از این مادران در حین زایمان یا دوران بارداری و به دلیل عدم دسترسی به خون سالم و کافی فوت می‌کنند و خوشبختانه امروز در استان کردستان هیچ بیمارستان نیازمند به خون و فرآورده‌های خونی فاقد بانک خون نیست و خون مورد نیاز بخش‌های زایمان در همه بیمارستانها تامین می‌شود.

کریمیان با تاکید بر اینکه انتقال خون همیشه چشم انتظار بانوان اهداکننده خون است، یادآور شد: فوت یک مادر باردار در هر کجای دنیا تبعات دردناک بسیاری نظیر تولد یک کودک یتیم را به همراه دارد و بنابراین بانوان کردستانی کافی است لحظه‌ای تامل کنند که اگر یک اهداکننده خون باشند می‌توانند با انجام این کار نیک لبخند و سلامت جسم و روان را به همنوعانشان بازگردانند.

وی در ادامه با بیان اینکه خونریزی بعد از زایمان گاها حتی تا یک هزار سی سی نیز قابل تحمل است و اختلال همودینامیک ایجاد نمی‌کند، گفت: در مواقعی که خونریزی بیش از یک هزار میلی لیتر پیش‌بینی می‌شود تمامی تدابیر لازم در خصوص تامین امکانات تزریق خون و مراقبت‌های ویژه اندیشیده می‌شود و مجموعه سازمان انتقال خون و تشکیلات درمانی استان نگاه ویژه‌ای به مقوله زایمان و مادران باردار دارند.

وی خاطرنشان ساخت: از دست دادن خون در بارداری به علت کاهش ظرفیت اکسیژن‌رسانی نیز خطراتی در پی دارد و در تمامی این شرایط انتقال خون است که حیات بخش است و انتقال خون نیز بدون حضور اهداکنندگان خون معنا نمی‌یابد.

گفتنی است انتقال خون کردستان در این مراسم میزبان بیش از بیست و پنج نفر از بانوان داوطلب اهداکننده خون بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر