نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي توسط گروه صنعتي ايرانخودرو گام مهمي در افزايش كيفيت هواي كلانشهرها ارزيابي ميشود. اين شركت مجري اصلي طرح تعويض تاكسيهاي فرسوده شد و توانست در دهه اول بهمن ماه چهل هزارمين تاكسي فرسوده را از رده خارج و با محصولات خود جايگزين كند.
به گزارش ايكوپرس، افزايش آلايندگي در كلانشهرها نيز به عنوان يكي از دغدغههاي اصلي دولت به شمار ميرود. كاهش آلايندگيهاي ناشي از تردد خودروهاي فرسوده يكي از اهدافي است كه دنبال ميشود. ارتقاي سطح استاندارد خودروهاي توليدي يكي از مسيرهاي برونرفت از غلظت آلايندههاست كه به گفته رئيس سازمان حفاظت محيطزيست بدون ارتقاي سطح استاندارد سوخت امكانپذير نيست.
در همين راستا دولت تدبير و اميد سوخت توليدي پتروشيميها را از چرخه سوخت كشور حذف و آن را با سوخت داراي استاندارد آلايندگي يورو 4 جايگزين كرد، از سويي ديگر خودروسازان با ارتقاي سطح استاندارد خودروها توانستند دولت را همراهي كرده و گام مهمي در مسير حفاظت از محيطزيست بردارند، به گونهاي كه تمامي محصولات گروه صنعتي ايرانخودرو داراي استاندارد يورو 4 است و اين آمادگي وجود دارد تا به سطح يورو 5 نيز ارتقا يابد.
كاهش زياد روزهاي آلوده و افزايش قابل توجه روزهاي سالم و پاك در كلانشهرها در سال جاري گواه اين مدعاست.
يكي از عوامل افزايش آلايندگي هوا تردد خودروهاي فرسوده و دودزاست. ايرانخودرو در اين بخش نيز پيشگام بوده و همكاريهاي گستردهاي را با متوليان امر انجام داده است. اقدام اخير اين شركت براي جايگزيني و نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي كه نقش كليدي اين شركت اهداف طرح را در زمان كوتاهي محقق كرد از جمله رويكردهاي اجرا شده در اين بخش است.
ايرانخودرو در اجراي طرح جايگزيني 40 هزار دستگاه تاكسي فرسوده سنگ تمام گذاشت و با تقبل 7 درصد مابهالتفاوت بهره بانكي تسهيلات درنظر گرفته شده، شرايط مطلوبي را براي قشر زحمتكش تاكسيدار فراهم كرد. اين شركت همچنين براي رفاه حال تاكسيداران و عدمايجاد وقفه در كسب معاش، زمان تعويض تاكسي و تحويل خودروي نو را از دو ماه به تنها يك ساعت كاهش داد، به گونهاي كه در اين طرح كه نام كليد به كليد گرفت، تاكسيدار ميتواند با مراجعه به مراكز اسقاط خودرو، تاكسي فرسوده خود را تحويل و تاكسي نو را دريافت و به كار روزانه خود ادامه دهد.
تاكنون چند تاكسي نوسازي شده؟به گفته مديرعامل گروه صنعتي ايرانخودرو، جايگزيني خودروهاي فرسوده رسالت و تعهد ايرانخودرو در مقوله مسئوليتهاي اجتماعي است و لازمه دستيابي به سياستهاي اقتصاد مقاومتي انسان سالم، جامعه سالم و محيطزيست سالم است. در همين راستا اين شركت توانسته 40 هزار دستگاه از 63 هزار تاكسي فرسوده متقاضي تعويض با تاكسي نو را تحويل تاكسيداران دهد. ايرانخودرو در حال اجراي طرح كليدبهكليد در 315 شهر در سراسر ايران است كه اجرا در برخي شهرها به اتمام رسيده و در برخي ديگر ادامه دارد.
بيشترين آمار ثبت نامي در كلانشهرهاي تهران، تبريز، مشهد، كرج، شهريار، قم، شيراز، كرمانشاه، اصفهان و قزوين است. در تهران 10 هزار و 900 متقاضي براي تعويض تاكسي ثبتنام كردهاند كه از اين تعداد 9 هزار و 500 نفر توانستهاند خودروهاي جديد خود را از ايرانخودرو تحويل بگيرند. در ساير استانها نيز 30 هزار و 500 تاكسي فرسوده نوسازي شده است.
به طور ميانگين 5 تا 10 درصد از تعهد ايرانخودرو در شهرهاي مختلف باقي مانده كه در حال اجرا و تكميل است.
رئيس سازمان حفاظت محيطزيست با اشاره به خروج915 هزار خودروي فرسوده از ناوگان حمل و نقل عمومي از ابتداي دولت يازدهم ميگويد: نوسازي خودروهاي فرسوده فصل مهمي در حفاظت از محيطزيست به شمار ميرود كه طرح فعلي اولين قدم است و اميدواريم در آينده با نوسازي وانت بارها، اتوبوس و مينيبوسها در ناوگان حمل و نقل عمومي اين روند ادامه پيدا كند.
موفقيت، حاصل كار تيميدر اجراي طرح جايگزيني تاكسيهاي فرسوده نهادها و ارگانهاي مختلفي پشتيبان و همراه ايرانخودرو بودند. سازمان مديريت و برنامهريزي، وزارت صنعت، رياست جمهوري، سازمان حفاظت محيط زيست، وزارت كشور، ستاد حمل و نقل سوخت، وزارت كشور، اتحاديه تاكسيراني كشور، بانكهاي ملت، تجارت و پارسيان و ديگر نهادهاي مرتبط در اين مسير همراه و در موفقيت ايرانخودرو اثرگذار بودهاند.
وزير صنعت، معدن و تجارت درباره نقش كليدي و مهم ايرانخودرو در فرايند نوسازي تاكسيها اظهار ميكند: گرچه نتوانستيم با وجود دهها جلسه و مذاكرات طولاني با بانكها نرخ تسهيلات را پايين بياوريم اما حدود 7 درصد سود تسهيلات را ايرانخودرو تقبل كرد و اين انعطافها باعث شد كار خوب جمعي شكل بگيرد و اين نشان ميدهد هر كجا بخواهيم همفكر باشيم، پيچيدهترين مسائل حل ميشود.
به گفته مهندس نعمتزاده طرح جايگزيني وانتبارها، اتوبوسها و كاميونها و كاميونتها نيز برنامهريزي شده و به خصوص در كلانشهرها مقدمات و مصوباتي صورت گرفته و در دستور كار قرار دارد. معاون سازمان برنامه و بودجه نيز عملكرد ايرانخودرو در اجراي طرح جايگزيني تاكسيهاي فرسوده را ستوده و از اين شركت به عنوان نماد توليد در كشور ياد ميكند. وي ميگويد: واگذاري اين خودروها تصويري از پيوند توليد و محيطزيست و نمادي از نوشدن و زدودن كهنگيهاست. پورمحمدي نيز برعهده گرفتن 7 درصد از بهره بانكي و جلوگيري از فشار بر قشر تاكسيدار را حركت سخاوتمندانه ايرانخودرو ميداند و ميگويد: در اين طرح تاكسيداران تنها با آورده 5/4 ميليون تومان موفق به خريد خودروي 30 ميليون توماني شدند.
رئيس كميسيون صنايع و معادن مجلس نيز عملكرد ايرانخودرو در اجراي طرح نوسازي تاكسيها را مثبت ارزيابي ميكند. اكبريان ميگويد: خودروسازان به خصوص ايرانخودرو در راستاي كاهش آلودگي هوا و توليد خودروهايي با مصرف كم و همچنين نوسازي ناوگان حمل و نقل شهري گامهاي خوبي برداشتهاند و اين امر بايد شتاب بيشتري بگيرد.
گام بعدي حذف سوخت فسيليتوليد خودروهاي هيبريدي نيز از برنامههاي آينده ايرانخودرو براي افزايش و بهبود كيفيت هواي شهرهاست. به گفته مديرعامل اين شركت خبرهاي خوبي در زمينه توليد خودروهاي برقي در راه است. در اين باره رئيس سازمان حفاظت محيطزيست ميگويد: سوختهاي فسيلي مخرب محيطزيست هستند و خودروسازان با توان و دانش بومي كه دارند ميتوانند به سمت توليد خودروهاي برقي و پاك حركت كنند. با توجه به لزوم سرمايهگذاري و صرف زمان و حوصله براي به نتيجه رسيدن پروژه توليد خودروي هيبريدي حمايت دستگاههاي دولتي و نهادهاي مرتبط ضروري است. در همين ارتباط معاون اجرايي رئيسجمهور از خودروهاي برقي به عنوان پاكترين خودروها نام ميبرد و ميگويد: خودروسازان بايد براي توليد اين گونه خودروها برنامهريزي كنند و دولت هم در اين زمينه آنها را ياري خواهد كرد.
گفتني است منافع حاصل از كاهش مصرف سوخت در قالب جايگزيني40 هزار تاكسي فرسوده از آغاز اجراي طرح تا كنون و بر مبناي قيمتهاي جهاني حدود هزار و 510 ميليارد ريال بوده است، همچنين كاهش مصرف 28 ميليون ليتر بنزين، 52 ميليون متر مكعب گاز، كاهش ارزبري، افزايش اشتغال، بهبود عملكرد خودروها، ارتقاي ضريب ايمني خودروها در راستاي ارتقا بر اساس استانداردهاي اجباري، كاهش 96 هزار تني آلايندهها شامل مونوكسيد كربن، هيدروكربنها و اكسيدهاي نيتروژن از محاسن اين طرح ملي به شمار ميآيد.