کد خبر: 836398
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۱
با نزديك شدن به دور جديدي از مذاكرات سياسي درباره سوريه، تحولات ديپلماتيك درباره بحران اين كشور وارد مرحله جديدي شده است. همزمان كه نماينده ويژه سازمان ملل بر برگزاري مذاكرات ژنو تأكيد كرد، مقامات روسي خواهان بازگشت دمشق به اتحاديه عرب شدند.
استفان دي ميستورا فرستاده ويژه سازمان ملل در امور سوريه اعلام كرد، خودش به شخصه اعضاي هيئت مخالفان سوري را براي مشاركت در مذاكرات ژنو در صورت شكست آنها در تشكيل چنين هيئتي تشكيل خواهد داد.  وي پس از ارائه پيشنهاد خود به شوراي امنيت، در كنفرانسي خبري از تأخير در برگزاري دور جديد مذاكرات ژنو بين طرفين بحران سوريه از هشتم فوريه به ۲۰ فوريه (دوم اسفند) خبر داد و تصريح كرد: از شوراي امنيت خواستم نشست صلح سوريه را تا ۲۰ فوريه به تأخير بيندازد و هدفم از اين كار اعطاي فرصت به نظام سوريه و مخالفان شركت‌كننده بود. فرستاده سازمان ملل به سوريه دلايل تصميم در زمينه تأخير در برگزاري نشست را اين گونه بيان كرد: اولاً دوست دارم فرصتي به طرحي بدهيم كه در نشست آستانه لحاظ شد تا به ثمر بنشيند. اگر آتش‌بس ثابت در حدي كه تمايل داريم باشد، اين به مذاكرات سوريه كمك خواهد كرد، ثانياً مي‌خواهيم به دولت سوريه فرصت دهيم تا در مذاكرات با قدرت حضور يابد و در عين حال مي‌خواهيم به مخالفان فرصت دهيم تا در مذاكرات يكپارچه حاضر شوند. دي ميستورا آتش‌بس در سوريه را نوعي موفقيت خواند و گفت: درباره مذاكرات آستانه گزارشي را به شوراي امنيت داده‌ام. آتش‌بس در سوريه در پي تلاش‌هاي روسيه و تركيه از نيمه شب ۳۰ دسامبر وارد مرحله اجرايي شد كه نشست آستانه را در پي داشت.

وزارت خارجه روسيه هم از مواضع دي ميستورا دفاع و تأكيد كرد، اگر هيئت مشتركي از مخالفان سوري براي حضور در مذاكرات ژنو تشكيل نشود، سازمان ملل ممكن است با گروه بين‌المللي حمايت از سوريه درباره تشكيل هيئتي از مخالفان به توافق برسد. از سوي ديگر، اسپوتنيك گزارش داد، يك هيئت از مقامات روسي قرار است روز دوشنبه از سوريه ديدار و با بشار اسد رئيس‌جمهور سوريه مذاكره كنند. سفر اين هيئت روسي همزمان با انتشار جزئيات بيشتري از طرح سياسي مسكو براي حل بحران سوريه صورت مي‌گيرد. الكساندر لاورنتيف، رئيس هيئت روسي در مذاكرات آستانه تأكيد مي‌كند كه روسيه در بررسي قانون اساسي سوريه مداخله نمي‌كند اما پيش‌نويس را به منظور تسريع روند، به مخالفان ارائه داده است. بر اساس اين قانون اساسي، سوري‌ها قصد خود براي ايجاد امنيت، استقلال، تماميت ارضي و حاكميت خود بر خود را اعلام مي‌كنند، در صلح و دوستي با ساير مردم زندگي مي‌كنند تا بتوانند يك جامعه مدني ايجاد كنند، يك دولت دموكراتيك قانوني مي‌سازند كه با حاكميت قانون و آنچنان كه مردم ابراز كرده‌اند اداره مي‌شود، يك استاندارد معتبر زندگي براي تمامي افراد مطابق با قوانين اجتماعي و اقتصادي ارائه مي‌دهند. براساس اين پيش‌نويس، سوريه پس از برگزاري يك رفراندوم سراسري درباره اين مسئله مي‌تواند اين پيش‌نويس را به عنوان قانون اساسي اتخاذ كند.

همزمان با آماده‌سازي دور جديد مذاكرات سياسي در ژنو، مقامات روسي خواستار بازگشت دمشق به اتحاديه عرب شدند. سرگئي لاوروف در كنفرانس خبري پايان نشست كميته همكاري‌هاي
روسيه-كشورهاي عربي در ابوظبي با درخواست از اتحاديه عرب براي پذيرش سوريه به‌عنوان يكي از اعضاي اين اتحاديه گفت: «با بازگشت سوريه به عضويت اتحاديه عرب، اين كشور مي‌تواند نقش فعال‌تري در منطقه ايفا كند.» وي افزود: «لغو منع عضويت سوريه در اتحاديه عرب به حل بحران اين كشور كمك مي‌كند.» باوجود درخواست مسكو، احمد ابوالغيظ، دبيركل اتحاديه عرب يادآوري كرد كه لغو عضويت سوريه تصميم اتحاديه عرب بوده است و امكان بازگشت سوريه به اتحاديه در زمان كنوني وجود ندارد. وي افزود: «لغو عضويت سوريه، تصميمي از سوي همه اعضاي اتحاديه عرب بوده و اين اتحاديه آمادگي دارد همه قطعنامه‌هاي شورا را كه در سطح وزيران يا سران برگزار شده است، اجرا كند.» ابوالغيظ موضوع بازگشت سوريه به اتحاديه عرب را منوط به درخواست يك يا چند عضو اين اتحاديه دانست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار