کد خبر: 836189
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۲
ارسال 360 اخطاریه برای ساختمان‌های ناایمن به دادستانی
بیژن یانچشمه
آمار‌هاي متناقض از ساختمان‌ها و برج‌هاي ناايمن پايتخت در حالي از سوي مسئولان دستگاه‌هاي مختلف پس از حادثه پلاسكو بيان مي‌شود كه مشخص نيست كدام دستگاه مسئوليت مستقيم اظهار نظر در اين خصوص را عهده‌دار است. براين اساس روز گذشته رئيس كميسيون حقوقي و نظارت شوراي شهر با انتقاد از عدم اقدام لازم توسط سازمان‌هاي مربوط براي نوسازي بافت فرسوده تهران از شكايت از وزارت راه در اين خصوص خبر داد.
 حادثه پلاسكو با تمام خسارت‌ها‌ي جاني و مالي كه بر جا گذشت، نگاه‌ها را به سوي ايمني سازه‌هاي فرسوده و غير‌‌مقاوم جلب كرد اما آنچه در اين توجه به بافت‌هاي فرسوده قابل تأمل است اعلام آمارهاي متفاوت از سوي افراد مختلف با نگاه سليقه‌اي است. در اين زمينه عده‌اي آمار ساختمان‌هاي ناايمن را حدود 3 هزار سازه‌، عده‌اي ديگر اين آمار را حدود 400 ساختمان - كه اخطار دريافت كرده‌اند - و عده‌اي ديگر اين آمار را كمتر از 200 واحد ساختمان عنوان مي‌كنند. بر اين اساس لازم است نگاه واحدي براي بازگو كردن مسائل و مشكلات وجود داشته باشد تا از سرگرداني و اظهار نظر‌هاي سليقه‌اي جلوگيري به عمل آيد.
  
مراكز عمومي روي خط فرسودگي و ناايمني
فرسودگي و ناايمن بودن فقط مختص مراكز تجاري و ساختمان‌هاي مسكوني نبوده و نيست، بلكه بسياري از فضاهاي عمومي همچون بيمارستان‌ها و مراكز آموزشي و فضاهاي عمومي از فرسودگي و ناايمن بودن رنج مي‌برند. در اين زمينه مرتضي طلايي، عضو شوراي اسلامي شهر تهران با بيان اينكه بايد از حادثه پلاسكو براي ايمن‌سازي ساير پاساژها بهره‌گيري شود، مي‌گويد: حدود ۱۱۷ پاساژ مشابه پلاسكو داريم كه بايد كسبه آنها فراخوانده شوند. اين در حالي است كه سيد‌محسن طباطبايي مزدآبادي، دبير انجمن علمي اقتصاد شهري ايران با بيان اينكه هسته مركزي تهران نيازمند احياست، به نقل از مسئولان اعلام كرده است كه مسئولان مي‌گويند ۳ هزار ساختمان مشابه پلاسكو در شهر تهران وجود دارد. اين نشان مي‌دهد كه با توجه به تجربه پلاسكو نيازمند يك تغيير نگرش اساسي در مديريت و برنامه‌ريزي شهري هستيم. اين استاد دانشگاه آتش‌سوزي و فروپاشي ساختمان پلاسكو را هشداري مبني بر زوال هسته مركزي شهر تهران مي‌داند كه در واقع بخش اصلي هويت و شخصيت تهران بزرگ نيازمند جان‌بخشي دوباره است.
  
ارسال ۳۶۰ اخطاريه اعمال ايمني
رئيس كميته عمران شوراي شهر تهران نيز روز گذشته از ارسال ۳۶۰ اخطاريه اعمال ايمني ساختمان‌هاي شهر به دادستاني خبر داد. اقبال شاكري، رئيس كميته عمران شوراي شهر تهران با بيان اينكه ۳۶۰ درخواست اعمال ايمني از سوي شهرداري به دادستاني رسيده است، اعلام كرد: در سال ۹۵، ۳۶۰ درخواست اعمال ايمني به دادستاني رسيده است و بايد فكري به حال اين ساختمان‌هاي ناايمن كرد و اگر لازم است شوراي تأمين حكمي بدهد، بايد هرچه زودتر اين شورا تشكيل شود تا يا پلمب شوند يا اقدامات ايمني قبل از بروز هر حادثه‌اي اعمال شود.
  
ساختمان مانند پلاسكو زياد داريم
 يك كارشناس مديريت بحران و عضو سابق كميسيون عمران مجلس با اشاره به اينكه در ساخت پلاسكو تخلف صورت گرفته است، مي‌گويد: ساختمان‌هاي همانند پلاسكو در تهران زياد است.
نصرالله كماليان با بيان اينكه نظير ساختمان پلاسكو در شهر تهران زياد است، مي‌افزايد: تعداد زيادي از ساختمان‌هاي شهر همانند ساختمان پلاسكو به نكات ايمني بي‌توجهند. عضو سابق كميسيون عمران مجلس با اعلام اينكه ساخت برج پلاسكو حتي زمان قبل از انقلاب نيز خلاف بوده است، معتقد است كه در ساير كشورها نكات ايمني براي سازنده ساختمان‌ها در اولويت قرار دارد. مقابله با آتش سوزي در ساخت برج‌ها از جمله نكاتي است كه طراحي مي‌شود. وي با بيان اينكه در شهرهاي پر حادثه‌اي چون ژاپن براي هر اقدامي پروتكل تشكيل مي‌شود، مي‌گويد مسائل شهري به ويژه در زمان بحران، متخصصان خود را نياز دارد. اينكه در مواقع بحران هر كس نظري غيركارشناسي بر عملكرد دهد قطعاً تأثيري مخربي بر روند كار خواهد گذاشت.
   
بي‌توجهي به تذكرات شورا و شهرداري
رئيس كميته مشاركت‌هاي مردمي شوراي اسلامي شهرتهران بر ضرورت تغيير رويكرد و نگاه فراجناحي به ابعاد حادثه پلاسكو و ديگر حوادث شهر مي‌گويد. الهه راستگو با بيان اينكه در حادثه پلاسكو جاي خالي مديريت يكپارچه شهري بارديگر احساس شد اظهار داشت: اين بار شايد زمان آن باشد كه با رويكردي فراجناحي به ابعاد اين حادثه و ديگر حوادث شهر نگريست.
وي با تأكيد براينكه ساختمان پلاسكو تنها ساختمان فرسوده و ناپايدار شهر نيست مي‌افزايد: پلاسكو تنها يكي از هزاران ساختماني است كه چرايي بي‌توجهي به بحراني بودنشان همواره سؤالي بدون پاسخ بوده است.
راستگو به تذكرات اعضاي شورا درخصوص رسيدگي به وضعيت ساختمان‌هاي فرسوده و نا‌ايمن اشاره و تأكيد كرد: در اين ميان بي‌توجهي به برخي تذكرات اعضاي شورا و مديران شهري، چرايي لاينحل ماندن اين مسئله را روشن‌تر سازد؛ چراكه بايد پرسيد به چه علت به تذكرات مديريت شهري و اعضاي شورا توجه نمي‌شود.
  
شكايت از وزارت راه در نوسازي بافت فرسوده تهران
رئيس كميسيون حقوقي و نظارت شوراي شهر با انتقاد از عدم اقدام لازم توسط سازمان‌هاي مربوط براي نوسازي بافت فرسوده تهران از شكايت از وزارت راه به كميسيون اصل 90 مجلس خبر داد. پرويز سروري، رئيس كميسيون حقوقي و نظارت شوراي اسلامي شهر تهران در تذكر پيش از دستور در شوراي شهر حادثه پلاسكو را زنگ خطري براي تهران دانست و تأكيد كرد كه اگر در تهران با يك تكانه مواجه شويم پلاسكويي با چند هكتار وسعت مواجه خواهيم شد. وي با تأكيد بر اينكه تهران بافت فرسوده فراواني دارد، گفت: پلاسكو براي تهران نهيبي بود كه بايد براي بافت فرسوده آن هرچه‌ سريع‌تر فكر شود.
      
وقتي آمار مشخص و دقيقي از ميزان بافت‌هاي فرسوده و ناايمن وجود ندارد، نمي‌توان برنامه جامعي هم براي احيا و نوسازي و بازسازي اينگونه بافت‌ها ارائه داد. بر اين اساس لازم است وظايف تمامي دستگاه‌ها در ايمن‌سازي و نوسازي بافت‌ها مشخص شود و به ناكارآمدي و كم‌كاري دستگاه‌هاي متولي نيز رسيدگي شود تا ضمن پيشگيري از ميزان خسارت‌هاي جاني و مالي كاسته شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار