کد خبر: 836178
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
وزيرخارجه پليس بد برجام: آزمايش موشکي «مخالف هدف» قطعنامه است!
رسانه‌ها و مقامات امريكايي با طرح ادعاي آزمايش موشكي توسط ايران، فضاسازي تازه‌اي عليه ايران به راه انداخته‌اند. مقامات امريكايي مدعي شده‌اند كه ايران اخيراً آزمايش موشكي بالستيك انجام داده كه نقض قطعنامه 2231 است؛ ادعايي كه از سوي مقامات ايراني تأييد نشده است. محمد جواد ظريف، وزيرخارجه ايران در واكنش به اين ادعا با بيان اينكه آزمايش‌هاي موشكي نقض برجام نيست، گفت كه ايران هيچ‌گاه دفاع از خود را به اجازه طرف‌هاي ديگر موكول نمي‌كند. شوراي امنيت سازمان ملل بنابه درخواست امريكا قرار است نشست فوق العاده‌اي براي بررسي اين موضوع برگزار كند.

به گزارش «جوان»، هنوز چند روز از قانون جنجالي دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور امريكا براي لغو ورود ايرانيان به خاك امريكا نگذشته بود كه مقامات و رسانه‌هاي امريكايي‌ها جنجال ديگري عليه ايران به پا كردند. باب كوركر، رئيس كميته روابط خارجي مجلس سناي امريكا روز سه شنبه در سخناني مدعي شد كه ايران اخيراً دست به آزمايش موشك بالستيك‌زده است كه به ادعاي وي نقض قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل است. به گزارش سي ان ان، كوركر كه به سناتور ضد ايراني مشهور است در ادامه ادعاهاي خود با بيان اينكه همه تلاش خود را براي مقابله با اين اقدام موشكي انجام خواهد داد، گفت: «من مشتاقانه در انتظار كار با همكاران خود در دولت براي پاسخگو قرار دادن ايران درباره نقض اين قطعنامه و اجراي محدوديت‌هاي پيش‌بيني شده در صورت نقض توافق هسته‌اي توسط ايران هستم.»  فاكس نيوز به نقل از مقامات امريكايي مدعي شده بود كه ايران روز يك‌شنبه آزمايش موشك بالستيك ميان برد «خرمشهر» با بُرد 4هزار كيلومتر را در سمنان انجام داده كه البته بعد از طي مسافتي حدود هزار كيلومتر منفجر شده و اين آزمايش «ناموفق» ماند. خبرگزاري فرانسه نيز روز سه‌شنبه به نقل از شان اسپايسر، سخنگوي كاخ سفيد نوشت: «ما مي‌دانيم كه ايران چنين موشكي آزمايش كرده است. » او از ذكر جزئياتي بيشتر در اين رابطه خودداري ورزيد و گفت كه تحقيقات و بررسي‌ها در راستاي تعيين ماهيت دقيق اين موشك و آزمايش ادامه دارد.

بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي هم در واكنش به ادعاي مقامات امريكايي گفت كه اين مسئله را در ديدار قريب الوقوع خود با دونالد ترامپ در اواسط فوريه مطرح خواهد كرد.  واشنگتن به بهانه اين آزمايش موشكي قرار بود سه‌شنبه شب به وقت محلي جلسه‌اي را در شوراي امنيت سازمان ملل برگزار كند. اين درحالي است كه موضع روس‌ها مبني بر اينكه آزمايش موشكي ايران كه مورد ادعاي برخي رسانه‌هاي غربي است، نقض قطعنامه 2231 شوراي امنيت نيست، نشان مي‌دهد امريكايي‌ها در ايجاد اجماع عليه ايران، با مشكل مواجه خواهند شد. مقامات امريكايي درحالي اين ادعا را مطرح مي‌كنند كه تاكنون اين خبر از سوي هيچ مقام رسمي در ايران اعلام يا تأييد نشده است و اگر هم اين آزمايش صحت داشته باشد، مقامات ايراني بارها در پاسخ به واكنش‌هاي مداخله جويانه غرب و امريكا در اين زمينه تأكيد كرده‌اند كه برنامه موشكي ايران بخشي از تلاش‌ها براي ارتقاي توان دفاعي كشور است. اما غرب و امريكا تلاش مي‌كنند تا با طرح اين ادعاها و اظهارات مداخله‌جويانه، فشارها و ساختار تحريم‌ها عليه ايران را حفظ كنند.
  
ظريف: آزمايش موشكي نقض برجام نيست
محمد جواد ظريف روز سه شنبه در نشست خبري مشترك با ژان مارك آيرو، وزير امور خارجه فرانسه در تهران به جنجال‌سازي امريكايي‌ها پاسخ داد. ظريف در پاسخ به سؤال خبرنگار شبكه «فرانس ٢٤» درباره اينكه آيا آزمايش موشك بالستيك توسط ايران را تأييد مي‌كنيد؟ گفت: «همانطور كه همه اعضاي برجام كه در مذاكرات حضور داشتند، مي‌دانند موضوع موشكي جزئي از برجام نيست و هم دولت فرانسه در گذشته رسماً اعلام كرده و هم دولت قبلي امريكا كه مذاكرات را برعهده داشت رسماً اعلام كرده كه موضوع موشك جزو برجام نيست و به برجام ارتباطي ندارد.» به گزارش فارس، رئيس دستگاه ديپماسي كشورمان افزود: «در قطعنامه ٢٢٣١ عبارتي است در مورد موشك‌هاي بالستيك كه ايران موضوع را در زمان تصويب قطعنامه صريحاً اعلام كرد كه در اين قطعنامه اشاره شده به موشك‌هاي بالستيك كه براي حمل سلاح هسته‌اي طراحي شده است.» وي تصريح كرد: «ايران هيچ‌گاه دفاع از خود را به اجازه‌اي از طرف‌هاي ديگر موكول نمي‌كند و هيچ‌گاه عليه ديگران از سلاح‌ استفاده نخواهيم كرد مگر در دفاع از خودمان، ايران آغازگر هيچ جنگي نبوده است و در برابر تهاجم خارجي از حيثيت خود با شجاعت دفاع مي‌كند.» مقامات ايراني بارها بر اين نكته تأكيد كرده‌اند كه برنامه موشكي ايران ارتباطي با برنامه هسته‌اي نداشته و به هيچ وجه قابل مذاكره نيست.

قطعنامه ۲۲۳۱ كمتر از يك هفته پس از حصول توافق برجام ميان ايران و قدرت‌هاي جهاني تصويب شد. پاراگراف سوم از ضميمه «ب» قطعنامه شماره ٢٢٣١ از ايران مي‌خواهد به مدت هشت سال از فعاليت‌هاي مرتبط با موشك‌هاي بالستيك كه با قابليت حمل كلاهك هسته‌اي شامل فناوري سكوهاي پرتاب آنها طراحي شده باشد، اجتناب كند. قطعنامه كشورهاي عضو سازمان را مكلف مي‌كند از كمك فني يا حمل و نقل اقلام قابل كاربرد در اين فعاليت‌ها بدون مجوز سازمان ملل خودداري كنند. در عين حال اين قطعنامه فعاليت‌هاي متعارف موشكي ايران از جمله آزمايش موشك‌هاي بالستيك را كه با قابليت حمل كلاهك هسته‌اي طراحي نشده باشد، ممنوع نكرده است.

وزير خارجه فرانسه نيز كه همواره جهت‌دهي كشورش متناسب با سياست‌هاي امريكا بوده است ديروز در واكنش به ادعاي موشكي جديد ايران گفت كه آزمايش موشکي «مخالف هدف» قطعنامه است. كشورهاي غربي هميشه برنامه موشكي ايران را مغاير با روح برجام اعلام مي‌كنند تا از افزايش قابليت‌هاي نظامي ايران جلوگيري كنند.
  
امريكا بدعهد است
محمدجواد ظريف در ادامه سخنان خود به پايبند بودن ايران به تعهداتش در برجام اشاره كرد و گفت: «تاكنون چندين بار آژانس و كشورهاي عضو برجام اعلام كرده‌اند كه ايران به تعهدات خود در قبال برجام پايبند بوده و به صورت كامل اجرا كرده است.» ظريف همچنين بدعهدي‌هاي امريكا در مسير اجراي برجام را نيز بازگو كرد و گفت: «در اين حوزه متأسفانه ما از طرف‌هاي ديگر برجام به ويژه امريكا به همان ميزان كه ما به برجام متعهد بوديم، تعهد نديديم و مجبور بوديم براي اعمال تصميمات و ترتيبات برجام همواره تلاش كنيم و از فشار سياسي بهره‌برداري كنيم كه تا حالا توانسته‌ايم تا حد زيادي برجام را با وجود كارشكني و بدعهدي‌هاي امريكا كه يك مورد آن مقررات فرامرزي امريكا بود، به اجرا بگذاريم.» با گذشت بيش از يك‌سال از اجراي برجام امريكا نه تنها تحريم‌هاي قبلي را لغو نكرده است بلكه برخلاف تعهدات خود تحريم‌هاي جديدي را به بهانه‌هاي موشكي و نقض ادعايي حقوق بشر عليه ايران اعمال كرده است. ادعاي مقامات امريكايي درحالي است كه دونالد ترامپ در روزهاي اخير موضع سختي را در مقابل ايران اتخاذ كرده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار