کد خبر: 836079
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۳
رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان بانه
بوتولیسم یک بیماری نادر ولی به صورت بالقوه کشنده است. بوتولیسم یک بیماری فلج کننده است که عامل ایجاد کننده آن سمی است که توسط باکتری کلوستریدیوم بوتولینوم تولید می‌شود

به گزارش جوان از کردستان، حامد منصوری در پنجمین جلسه کارگروه سلامت و بهداشت غذایی بانه افزود: اعضای این خانواده در یک اتفاق نادر با مصرف پنیر محلی به بیماری 'بوتولیسم' دچار شده بودند.

او با اشاره به اینکه بیماری 'بوتولیسم' از نوعی میکروب که در محیط های بسته رشد می کند به وجود می آید، اظهار کرد: 50 گرم از سم این میکروب قادر است کل انسان های کره زمین را از بین ببرد.

وی با بیان اینکه در 27 سال گذشته در بانه این اتفاق نادر مشاهده نشده بود، ادامه داد: پس از مسموم شدن اعضای این خانواده، سه نفر بعد از چند ساعت بهبود یافتند، هفت نفر برای درمان به سنندج اعزام شدند و 2 نفر دیگر در بیمارستان بانه بستری هستند و حالشان رو به بهبود است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان بانه با بیان اینکه راه انتقال این بیماری به فرآورده های لبنی مشخص نیست افزود: با توجه به اینکه این نوع پنیر فقط در کردستان تهیه می شود، این موارد را به تهران گزارش می کنیم تا در این مورد تحقیق شود.

بوتولیسم (به انگلیسی: Botulism) یک بیماری نادر ولی به صورت بالقوه کشنده است. بوتولیسم یک بیماری فلج است که عامل ایجاد کننده آن سمی است که توسط باکتری کلوستریدیوم بوتولینوم تولید می‌شود.

شروع بوتولیسم با علائمی همچون ضعف، سختی در دید، احساس خستگی، و سختی در حرف زدن همراه است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان بانه در بخش دیگری از سخنانش به فعالیت های انجام شده در این مرکز اشاره کرد و گفت: نجات مادر باردار، شروع بکار بخش های رادیولوژی، بخش سنجش تراکم استخوان و بخش ماموگرافی از جمله اقدامات انجام شده در بانه است.

وی ادامه داد: بخش ماموگرافی که یکی از نیازهای شهرستان بانه بود توسط بخش خصوصی فعال شده است.

منصوری با اشاره به اینکه یک پزشک متخصص ارتوپدی به مجموعه متخصصان شهرستان اضافه شده است گفت: حضور این پزشک برای شهرستان بسیار ضروری است.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر