کد خبر: 835986
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۶
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان دامغان گفت: به مناسبت گرامیداشت دهه فجر، مجتمع تولیدی آموزشی قلمکار دامغان دوباره راه اندازی شد.
معصومه داودیان  افزود: این مجتمع با همکاری شرکت تعاونی فراگیر ملی دوباره راه اندازی شد و اولین دوره آموزشی خود را با آموزش چاپ قلمکار به مددجویان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) این شهرستان آغاز کرده است.
وی با بیان اینکه شرکت تعاونی فراگیر ملی در حال حاضر بیش از یک هزار نفر عضو در استان سمنان دارد، گفت: در مجتمع تولیدی آموزشی قلمکار دامغان، علاوه بر چاپ قلمکار، صنایع‌دستی نیز به صورت انبوه تولید می‌شود.
داودیان با اشاره به اینکه یکی از اقلام صنایع دستی استان سمنان چاپ قلمکار است، افزود: هنر قلمکار یا چیتگری در واقع نوعی کار چاپ و طرح اندازی بر روی پارچه‌های پنبه ای مثل کرباس است که این کرباس در گذشته در امیریه شهرستان دامغان تولید می شده و تا کنون نیز تداوم دارد.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان دامغان گفت: نقوش قلمکار در ابتدا شامل گل و بوته و اسلیمی بود ولی در دوران قاجار تصاویر عشاق، مناظر تاریخی و تصویر حیوانات نیز وارد قلمکار شد.
انواع محصولات قلمکار در استان سمنان شامل رومیزی، جانمازی، سفره و بقچه است.
سمنان و دامغان از مراکز عمده قلمکار در استان سمنان بودند اما پس از راه اندازی اولین کارخانه ریسندگی در سمنان، این رشته که در این شهر به چیتگری معروف بوده منسوخ شد و اکنون هنرمندان دامغانی همچنان به آموزش این رشته مشغول هستند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار