کد خبر: 835903
تعداد نظرات: ۱۸ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۹
اصغر آقا نمي‌روي امريکا يا راهت نمي‌دهند؟!
اصغر فرهادي بالاخره همان کاري را کرد که چند روز پيش روزنامه «جوان» از آن به عنوان نذر روغن ريخته براي امامزاده ياد کرده بود.
فرزین ماندگار
اصغر فرهادي بالاخره همان کاري را کرد که چند روز پيش روزنامه «جوان» از آن به عنوان نذر روغن ريخته براي امامزاده ياد کرده بود. کارگردان «فروشنده» آنقدر صبر کرد تا از بسته شدن همه راه‌ها به لس‌آنجلس مطمئن شود و پس از آن در نيويورک‌تايمز نوشت که در مراسم اسکار امسال در کنار ديگر اهالي سينما شرکت نخواهد کرد. «در روزهاي گذشته به‌‌رغم شرايط غيرمنصفانه‌اي که براي ورود مهاجران و مسافران چند کشور به ايالات متحده پيش آمد، همچنان تصميم بر حضور در اين مراسم بود و ابراز نظراتم به رسانه‌ها درباره اين شرايط و به هيچ عنوان قصد عدم حضور يا تحريم مراسم را به نشانه اعتراض نداشتم.»

نامه فرهادي ظاهراً براي محکوم کردن دونالد ترامپ نوشته شده بود، اما در واقع بار اصلي نامه کارگردان «فروشنده» روي محکوم کردن کشور خودش سنگيني مي‌کند.‌ اي کاش فرهادي در نامه‌اش کنار مردم كشورش مي‌ايستاد و حداقل يک‌بار هم که شده اگرچه به بهانه همنوايي با دموکرات‌هاي امريکا فقط دولت امريکا را سرزنش مي‌کرد، ولي فرهادي اين کار را نکرد. او نخواست که نامه‌اش کاملاً ضدامريکايي تفسير شود. فرهادي با وجود فضاي به شدت مهيا و سنگيني که ضد دولت امريکا در جهان ايجاد شده است، ترجيح داد از قله عاج شبه‌روشنفکري پايين نيايد.
  
 ترانه بالاتر از اصغر ايستاد
فرهادي در نامه‌اش به نکته‌اي اشاره کرده که از آن بوي خنثي کردن اقدام غيرتي ترانه عليدوستي در تحريم اسکار به مشام مي‌رسد. ظاهراً کارگردان «فروشنده» از اينکه بازيگر فيلمش بدون هماهنگي با او اقدام به اعلام موضع درباره تحريم اسکار کرده، دلخور شده است. او در نامه‌اش تلويحاً به اين اشاره کرده که قصدي براي همراه کردن بازيگران فيلمش به اسکار نداشته است: «همان‌گونه که روز اعلام نتايج آکادمي به پخش‌کننده‌ام در امريکا اعلام کردم به همراه مدير فيلمبرداري‌ام در اين مراسم حضور خواهيم داشت...» فرهادي اگر راستش را گفته باشد هم باز منطقي‌تر و به عقل نزديك‌تر اين بود که اين موضوع را علني نکند. هرچند به قول گزارشگرهاي فوتبال اين حرف فرهادي چيزي از ارزش‌هاي ترانه عليدوستي کم نمي‌کند! او کار خود را به موقع و با زمان‌سنجي هوشمندانه‌اي انجام داد و بازتاب خيلي خوبي، هم براي او و هم براي وطنش داشت.

همين حالا هم اگر بررسي کنيم، مي‌بينيم که بازتاب اقدام عليدوستي براي تحريم اسکار از نامه انصراف ديرهنگام فرهادي بيشتر در رسانه‌هاي جهان بازتاب داشته است. عليدوستي به خاطر اين اقدام بجا و به موقعش حتي بيش از کسب جايزه اسکار براي خود اعتبار و شهرت به هم زد؛ اقدامي که به عنوان عملي ميهن‌پرستانه ثبت خواهد شد، اما اصغر فرهادي جور ديگري تصميم گرفت و رفتار کرد. از نامه‌اش مي‌توان حس کرد که از نرفتن به امريکا ناراحت و دلخور است و بيشتر نگران است كه مبادا در فرودگاه لس‌آنجلس بازداشت شود.
   
نامه‌اي که بيشتر شبيه بيانيه سياسي است
فرهادي هرچند کوشيده در نامه‌اش ژست صلح‌دوستانه و فرامرزي بگيرد، اما نامه او به يک بيانيه سياسي بيشتر شبيه است. او مي‌نويسد: «تندروها به‌رغم جنگ‌ها و دعواهاي سياسي‌شان در همه جاي دنيا، بسيار شبيه به هم به جهان مي‌نگرند. آنها براي درک جهان چاره‌اي ندارند جز تقسيم آن به دو بخش ما و ديگران، تا همواره با ساختن تصويري هولناک از ديگران، مردم کشورشان را دچار ترس از آنها بکنند. اين فقط محدود به امريکا نيست. در کشور من نيز تندروها اينگونه‌اند. سال‌هاست در دو سوي اقيانوس عده‌اي تندرو تلاش‌شان بر آن است تا از مردم کشور مقابل، تصويري غيرواقعي و هولناک بسازند و از تفاوت‌هاي بين ملت‌ها و فرهنگ‌ها اختلافات و از اختلافات دشمني‌ها و از دشمني‌ها ترس ايجاد کنند.»

کارگردان فيلم «فروشنده» هنوز متوجه نشده که ترامپ در حال ارائه و ترسيم چهره واقعي و بزک نشده امريکا در جهان است. او نمي‌خواهد باور کند که امريکا شيطان بزرگ است. حتي اگر دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آن باشد. او نمي‌خواهد جوري حرف بزند که او را ضدامريکايي تلقي کنند.
ادبيات او شباهت زيادي به کسي دارد که تا ديروز امريکا را کشوري مؤدب و با تمدن فرض مي‌کرده و حالا با چهره‌اي مواجه شده که باورش براي او سخت است. او انتظار نداشته وقتي از سوي کشورش پالس‌هاي مثبت براي امريکايي‌ها ارسال مي‌شود، آنها جور ديگري رفتار و به طور کل ايرانيان را از ورود به امريکا منع کنند. فرهادي در بيانيه‌اش از ادبيات رايج يک جناح سياسي در ايران هم استفاده مي‌کند: «ترس مردم ابزار مهمي‌ براي توجيه افراطي‌گري و تندروي صاحبان ذهن‌هاي بسته است.» كاش فهم فرهادي دست‌كم به اندازه درك عطاءالله مهاجراني بود كه ديروز نوشت: «امريكا هويت ثابتي دارد و نماي متفاوتي. گاهي با پوست آهو و گاه روباه و امروز با پوست گراز.»
   
حال به هم‌زن بود مثل ترامپ!
واکنش برخي از کاربران فضاي مجازي به نامه فرهادي قابل توجه و جالب است. فارغ از سينه‌چاکان هميشگي فرهادي، طيفي هم به نامه او نقد جدي وارد مي‌دانند.
يکي از فعالان مجازي مي‌نويسد: «بيانيه امروز اصغر فرهادي به اندازه دستور اخير ترامپ، حال‌به‌هم‌زن بود. با خواندنش، آدم ياد بيانيه‌هاي نهضت آزادي مي‌افتد که در گيرودار موشکباران شهرهاي ايران از سوي عراق، بيانيه مي‌داد و هر دو طرف را محکوم مي‌کرد. مخالفت با تندروها خيلي هم خوب است، اما اينکه تو نامه بنويسي به بهانه محکوميت ترامپ و لغو سفرت به امريکا، ولي بار اصلي نامه‌ات محکوم کردن کشور خودت باشد، يعني چي دقيقاً؟! يعني اثبات اينکه تو فراتر از مرزها هستي و جهاني مي‌انديشي؟ نه اصغر آقا. گاهي خوب است آدم، عوام باشد و مثل عوام تعصب داشته باشد.»
اصغر فرهادي در نامه انصرافش از شرکت در مراسم اسکار بيش از اينکه ميهن‌پرستانه رفتار کند، ترجيح داد ژست جهان‌وطني بگيرد و در کنار دموکرات‌هاي امريکا بايستد. او اگر مانند عليدوستي چند روز زودتر تصميم گرفته بود در تارک تاريخ کشور خود جايگاه بهتري را به خود اختصاص مي‌داد، اما حالا او تنها يک فيلمساز جشنواره‌اي باقي مانده است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۸
اکبر محمودی
|
Morocco
|
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
9
2
اقای جوان انلاین
شما چگونه به خودت اجازه دادید که نظر افراد دیگر را تفسیر کنید؟ اکثریت مردم ایران نظر اقای فرهادی را قبول دارند به جز روزنامه کیهان و جوان.
شما می دانید و خوب هم می دانید که مردم فرهادی را دوست دارند، شما سعی کردید که فرهادی را یک آدم وابسته و امریکایی معرفی نمایید. کجای حرفهای اقای فرهادی غلط است؟ مگر در کشور ما مثل امریکا تندروهای بی منطق وجود ندارد که حاضرند برای منافع خودشان کشور را به نابودی بکشانند.
لطفا به نظر مردم و هنرمندانی را که مردم دوست دارند، بی احترامی نکنیدو لطفا حرمت قلم را حفظ کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom
۰۳:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
دو قطبی واقعی دو قطبی انقلاب و استکبار است و قاطبه ملت ایران انقلابی و از استکبار به سرکردگی امریکا بیزار است و گواه ان طنین مرگ بر امریکا در 22 بهمن ها است

حالا جماعتی "فروشنده"!! و سینه چاک غرب و کور از یک طرف می خواهند دو قطبی دروغین تندرو و میانه رو در ایران درست کنند! و از ان طرف هم کاسه لیسی کنند بلکه اذن دخول بگیرند
شما اقای "فروشنده"! حتی در اندازه "وندی شرمن" امریکایی هم نیستید که گفته بود: در ایران میانه رو وجود ندارد و همه تند رو هستند

باز هزار آفرین بر آن واکنش یک خطی خانم بازیگر "فروشنده"
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۴
از كي تابحال . كارمند آمريكا به رئيسش بدمي گويد كه اكنون بكند ؟!
ايشان همان كاري را مي كند كه از او مي خواهند !
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
2
8
اخه این ...کیه که برای او وقت صرف کنید . حیف از خودتان نیست .
بگذارید مستش را بخورد. .. .
اینها هم برای ما مردم شاخ شده اند . یک مشت رقاص و مطرب .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
2
5
جای خالی وطن فروش ها رو یک بد بختی بالاخره باید پر کنه .جلال ال احمد به فرهادی بیچاره یه چیزی بگو...حال ادم از این همه خفت پذیری بهم میخوره ...
ناشناس
|
-
|
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
5
2
مگر حرف بدی زده؟ شما چرا به خودتون میگیرید؟ نکنه به خودتون شک دارید؟این مقاله خیلی مسائل رو روشن میکنه و نشون میده که آقای فرهادی دقیقا به هدف زده .
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom
۰۴:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
ای جماعت "فروشنده"!! اگر دنیا، کدخدای شما را به کدخدایی قبول ندارد، به ملت ایران چه ربطی دارد؟ باید شک در بصیرت خودتان بکنید!
فریادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
3
2
جناب آقای فرهادی مادر کشور زندگی مکنیم اسلامی ،قرآنی ودر سایه ولایت فقیه برای تعالی اسلام شهدای بیشماری تقدیم انقلاب کرده ایم وفرهنگ وغیرت ایرانی واسلامی ستودنی است وبانامه شما هیچ وقت ما خوار نمی شویم بلکه دوست و دشمن را می شنایم و بوسه بر دستان مردان وزنان باغیرت می زنیم که مردان و زنان با غیرت تربیت کردند تا تعصب وغیرت اسلامی و ایرانی خودرا با دنیایی عوض نکردند وبرای پیشرفت کشور تلاش فراوانی نمودند و جان بر کف گذاشتند.قربان جوانان کشور ولایت مدار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران.
مهرناز
|
Russian Federation
|
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
2
2
انسان ها برای طی کردن پله های ترقی ظرفیت های خاصی دارند"عده ای مانند
اصغر فرهادی انچنان مست این تشویق وترغیب های خارجی می شوند"که توهم
انچنان گریبانگیرشان می شود"که جایگاه
خودرا در وطن شان گم می کنند "و باور
ندارند چگونه یک مدال می تواند راه نفوذ خارجی را انچنان در دلشان باز کند"که
بچه راحتی بی وطنی انتخاب شان
می شود.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
1
3
هر کسی هدفی دارد و با حداکثر توان به سوی آن حرکت میکند .سرعت لاک پشت برای خودش تندروی است .هدف ما مشخص و مقدس است و ما با تمام توان بسمت آن حرکت میکنیم .آری ما تندرو هستیم .شما دعوت به آرام رفتن و یا نرفتن میکنید تا دیگران با سرعت بالا این ملت را پشت سر بگذارند .
صالح
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
1
3
این مزخرفات چیست که نوشتید؟
شما هم برای ترامپ قند تو دلتان اب میشه
واقعا خجالت بکشید عوض افتخار میایید به طرفداری از ترامپ ملعون
ناشناس
|
United Kingdom
|
۰۴:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
2
2
جماعت "فروشنده"!! که خود را میانه رو می‌دانی به جای اعتراض به امثال حیله گرانی همچون اوباما و کلینتون و ترامپ... برمی‌داری با سخیف ترین ادبیات ممکن مردم سرزمین خودت را متهم به دروغگویی، تندروی و مشتی اتهام دیگر می‌کنی؟ البته اگر این مضمون خشونتبار(!) "مرگ بر آمریکا" قرار است به حضرات بربخورد، ملت انقلابی ایران باکی ندارد!
ناشناس
|
United Kingdom
|
۰۴:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
3
4
اگر این جماعت "فروشنده"!! بعد از آن‌همه تلفن اتفاقی و دست دادن اتفاقی، و آن‌همه خنده‌ آقای دیپلمات ... و یکسال بعد از آن توافق کذایی، هنوز به گندم ری نرسیده‌اند، بلکه به "تقریبا هیچ" رسیده اند به ملت ایران چه ارتباطی دارد؟ فحشش را به ارباب بی‌معرفت‌تان بدهید!
صالح
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
4
2
از روزنامه جوان توقع نمیرود که هر اراجیفی را چاپ کند
قبلا اعلام شد که این کار آقای فرهادی بدون هرگونه موارد حاشیه ای یک افتخار برای مملکت است
البته جوان کامنت قبلی بنده را سانسور کرد و این را بدانید سانسور کم کم دارد اثر خودش را از دست میدهد بگزارید نظریات مختلف درج گردد نترسید
صالح
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۴
2
2
تشکر از روزنامه جوان
اصغر محمودی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۱
2
0
اگر نه شجاعت اعتراض داشتی نه دل و جرأت انصراف، صبر کن وقتی در را به رویت بستند، قهر کن. ولی جوری حرف بزن که بدانند خودی هستی دفعه بعد مشکل برایت درست نشود. دولتی ها هم اینطوری خوشحال می شوند. زت زیاد.
یک کارگر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۳
2
2
جایزه ای که با وطن فروشی کسب گردد یک پول سیاه هم نمی ارزد
احمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۵
1
1
آقای فرهای غیرت به کجار رفته
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار