کد خبر: 835377
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۳
دبیر کل اتاق بازرگانی اردبیل:
دبیر کل اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل گفت: برای تشویق تجار و بازرگانان شایسته است جوایز صادراتی و مشوق های لازم در این حوزه دوباره در کشور احیا شود.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اردبیل،حسین وثوقی ایرانی در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در اردبیل اظهار کرد: به رغ سیاست های اقتصاد مقاومتی ارزش صادراتی استان اردبیل در 9 ماهه امسال با کاهش 46 درصدی روبرو شده به طوری که از نظر وزن نیز میزان صادرات این استان 26 درصد کاهش نشان می دهد.

وی با بیان اینکه در مجموع حجم تجارت استان اردبیل کاهش یافته است بیان کرد: با توجه به اینکه 40 درصد سبد صادراتی استان اردبیل سیب زمینی است بیشترین علت کاهش صادرات وضعیت تولید و عرضه سیب زمینی است که صادرات کمتر این محصول آمار بخش تجاری استان اردبیل را به شدت کاهش داده است.

عضو شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی عمده کشورهای هدف صادراتی را برای استان اردبیل عراق و آذربایجان اعلام کرد و افزود: بیشترین واردات به استان اردبیل از ترکیه و آلمان بوده است.

وثوقی ایرانی خاطرنشان کرد: هیچگونه جوایز و مشوق های صادراتی برای تجار و بازرگانان استان اردبیل پرداخت نمی شود.

وی حرکت کشور آذربایجان را برای شفاف سازی حوزه صادرات و واردات یادآورشد و بیان داشت: ارزشگذاری پایین نرخ محصولات صادراتی استان اردبیل از سوی گمرکات یکی از دلایل کاهش صادرات است.

دبیر کل اتاق بازرگانی استان اردبیل از افزایش روزافزون قیمت تمام شده کالاهای ایرانی در قیاس با سایر کشورهای منطقه ای خبر داد و افزود: نیروی کار ارزان به همراه قیمت پایین مواد اولیه سبب شده است تا به عنوان مثال در تولید فرش بافنده در برابر دریافت یک وعده غذای گرم فرش ببافد.

وثوقی ایرانی به موضوع تثبیت نرخ ارز علیرغم تورم انباشت شده سال های گذشته اشاره کرد و گفت: دولت ها همواره به دلیل مسایل سیاسی و رفاهی سعی کرده اند جلوی افزایش ارز را بگیرند که این قدرت تولیدکنندگان و صادرکنندگان را کاهش داده است.

وی تک بازاری و تک محصولی صادراتی را به همراه صدور کالاهای تولید شده استان اردبیل از سایر گمرکات به عنوان یک آسیب جدی و مانع اساسی در پیشروی رونق صادرات اعلام کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر