کد خبر: 835222
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۸
رئيس كميته تحقيق‌وتفحص از صندوق ‌ذخيره ‌فرهنگيان مي‌گويد، اين كميته به اطلاعاتي دست يافته كه نشان مي‌دهد ميزان انحراف در امور مالي برخي شركت‌هاي وابسته به صندوق كمتر از بانك سرمايه نيست.
رئيس كميته تحقيق‌وتفحص از صندوق ‌ذخيره ‌فرهنگيان مي‌گويد، اين كميته به اطلاعاتي دست يافته كه نشان مي‌دهد ميزان انحراف در امور مالي برخي شركت‌هاي وابسته به صندوق كمتر از بانك سرمايه نيست.
جبار كوچكي‌نژاد در گفت‌وگو با خانه ملت از آخرين نتايج كميته تحقيق و تفحص از صندوق ذخيره فرهنگيان خبر داد و گفت: يك ماه از زمان آغاز تحقيق و تفحص از صندوق و ذخيره فرهنگيان و شركت‌هاي وابسته به آن مي‌گذرد كه در اين مدت اقدامات قانوني و مكاتبات لازم با دستگاه‌هاي مربوطه به منظور تسهيل امور انجام شده، ضمن آنكه جلسات فشرده‌اي با بخش‌هاي نظارتي و قضايي به منظور اطلاع از اقدامات آنها و هماهنگي برگزار شده است.

   انتقاد از همكاري نكردن مديران شركت‌هاي وابسته به صندوق ‌ذخيره فرهنگيان
وي با ابراز گلايه از مديران، مسئولان و كاركنان شركت‌هاي وابسته به صندوق‌ذخيره فرهنگيان، ادامه داد: كميته تحقيق و تفحص از زمان آغاز به كار، از مديران 50 شركت ‌وابسته به صندوق انتظار همراهي و كمك لازم را داشت اما متأسفانه هيچ نوع همكاري‌اي صورت نگرفته است، به‌عنوان مثال انتظار مي‌رفت مداركي را كه نشان از تخلف دارند، به كميته تحويل داده و خود در جايگاه شاكي حاضر شوند اما تا امروز نامه شكايت‌آميزي از مؤسسات وابسته به صندوق به منظور پيگيري تخلفات مديران شركت‌ها به دست كميته و قوه قضائيه نرسيده است. كوچكي‌نژاد اضافه كرد: حداقل توقع فرهنگيان از مديران، مسئولان و كاركنان شركت‌هاي وابسته به صندوق‌ ذخيره فرهنگيان، نگارش نامه به قاضي پرونده و درخواست بازگرداندن اموال فرهنگيان بود اما اين كار را هم انجام نداده‌اند.

  صندوق را خصوصي كردند و پاي دستگاه‌هاي نظارتي قطع شد
رئيس كميته تحقيق و تفحص از صندوق ذخيره فرهنگيان همچنين توضيح داد: آموزش و پرورش در سال 72 در پي مصوبه مجلس موظف به تشكيل صندوق ذخيره فرهنگيان شد، البته بايد به عنوان صندوق دولتي يا صندوق عمومي غيردولتي فعاليت مي‌كرد اما كميته تحقيق و تفحص متوجه شده كه اين صندوق از آن حالت خارج و به صندوقي خصوصي تبديل شده است.
وي با بيان اينكه مديران صندوق در ادوار مختلف با خصوصي كردن آن، فضا و حياط خلوتي مناسب براي سودجويان فراهم كرده‌اند و از آنجا كه اين موضوع به لحاظ حقوقي در حال بررسي است، وزراي مربوط در زمان اين تحول نيز بايد پاسخگو باشند، گفت: از زمان خارج شدن صندوق از بخش دولتي پاي ديوان محاسبات به اين صندوق قطع شده چراكه اگر صندوق دولتي مي‌ماند ديوان محاسبات مي‌توانست رويه مالي آن را محاسبه كند. عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس درخصوص اينكه آيا افراد خاطي مي‌توانستند رأساً مصوبه مجلس «مبني بر دولتي يا عمومي غيردولتي اداره شدن صندوق» را تغيير دهند، گفت: به هر حال اين كار را انجام داده‌اند و با بررسي سرنوشت صندوق چنين اتفاقي مشاهده مي‌شود. درواقع با خصوصي شدن آن، دستگاه‌هاي نظارتي همچون سازمان بازرسي و ديوان محاسبات نتوانستند نحوه عملكرد آن را بررسي كنند.
وي تأكيد كرد: ديوان عدالت ادعاي نگارش و ارسال بيش از 20 نامه كتبي به مديران صندوق براي بررسي عملكردشان را دارد اما آنها ممانعت كرده‌اند.

   شركت‌هاي وابسته به صندوق انحراف مالي گسترده داشته‌اند
كوچكي‌نژاد تصريح كرد: گفته‌هاي سخنگوي دستگاه قضا مبني براينكه «فساد صورت‌گرفته در صندوق ذخيره فرهنگيان بزرگ‌ترين فساد مالي كشف شده در كشور محسوب مي‌شود»، نشان از عمق تخلفات دارد، البته شايد ذهن عموم جامعه در اين موضوع به سمت بانك سرمايه برود اما كميته تحقيق و تفحص به اطلاعاتي مبني بر اينكه به همان ميزان انحراف در امور مالي برخي از شركت‌هاي وابسته نيز صورت گرفته، رسيده است.
رئيس كميته تحقيق و تفحص از صندوق ذخيره فرهنگيان توضيح داد: به تازگي متوجه شده‌ايم دهها شركت كاغذي يا صوري بدون هويت و وجود خارجي، توسط رؤساي صندوق تشكيل و با انتقال پول بانك سرمايه و شركت‌هاي وابسته به صندوق به حساب اين شركت‌هاي بي‌هويت عملاً فساد مالي عظيمي را رقم زده‌اند. در پي اين تخلف مثلاً به فرهنگيان وعده داده شده امكانات رفاهي در حد 100 ميليارد مي‌خريم اما اين مبلغ را به حساب همان شركت‌هاي كاغذي واريز كرده‌اند و پول و امكاناتي دريافت نشده است.
كوچكي‌نژاد همچنين گفت: اسنادي از دهه 70 كه آن زمان هم تخلفاتي وجود داشته به دست ما رسيده اما با توجه به سرمايه محدود صندوق در آن سال‌ها احتمال تخلف گسترده نمي‌رود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۵
0
0
ای کاش یکی به آقای ....میگفت که چقدر از مدیریت متخلف بانک .... گرفته ای که حمایت میکنی؟؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار