کد خبر: 834208
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۰
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان:
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: طرح بین المللی تعمیم ترسیب کربن با هدف توانمندسازی جوامع محلی، اشتغالزایی و ارتقای معیشت در شهرستان شاهرود آغاز شد.
علینقی حیدریان افزود: طرح بین المللی تعمیم ترسیب کربن با همکاری دفتر برنامه عمران سازمان ملل متحد با هدف افزایش توسعه روستائی و بیابان زدائی در 53 هزار هکتار از عرصه طبیعی استان سمنان اجرا می شود.
وی ادامه داد: این طرح در تشکیل صندوق های اعتباری با مشارکت جوامع محلی به عنوان نمونه در جنوب شهرستان دامغان در منطقه سرکویر و کوه زر هم اکنون در حال اجراست.
حیدریان از شناسایی 24 منطقه بحرانی فرسایش بادی در مطالعات جدید خبر داد و اضافه کرد: از این تعداد 13 منطقه در شاهرود، 6 منطقه در دامغان، چهارمنطقه در گرمسار و 2 منطقه در سمنان است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداریی استان سمنان تصریح کرد: پدیده بیابانزایی با توجه به شدت خشکسالی ها ، دست درازی انسان به طبیعت ، تخریب منابع زیست محیطی به ویژه فضای سبز،هجوم ماسه ها و تخریب زیرساختها و در پی آن مهاجرت روستاییان در استان به وجود آمده است.
وی گفت: ازعمده ترین چالش مناطق بیابانی و نیمه بیابانی استان سمنان، فرسایش بادی و عوارض ناشی از آن است که هرساله خسارت بسیاری را به زیر ساخت اقتصادی و منابع زیستی وارد می کند.
حیدریان افزود: به منظور مقابله با پیشروی بیابان ، تثبیت شن های روان، احیای اراضی بیابانی و کنترل فرسایش بادی ناشی از این پدیده تاکنون 100 هزار هکتار از این اراضی با اقدامات بیولوژیکی مانند نهالکاری و احداث بادشکن تبدیل به جنگل بیابانی دست کاشت شده است.
وی ادامه داد: شناسایی مناطق متاثر فرسایش بادی و مناطق برداشت، حمل و رسوب در این مناطق، شناسایی کانون های بحرانی با توجه به میزان خسارت، برآورد میزان خسارت ناشی از فرسایش بادی و تعیین اولویت های اجرایی برای مبارزه با فرسایش بادی به عنوان مهمترین اهداف اجرای طرح شناسایی مناطق تحت تاثیر فرسایش بادی در مناطق بیابانی است.
حیدریان تصریح کرد: اجرای طرح های تثبیت تپه های ماسه ای و احداث باد شکن، انجام طرح های نهالکاری و بذرکاری با استفاده از گونه های گیاهی مقاوم تاغ، آترییلکس، قره داغ، اسکمبیل، مراقبت و آبیاری طرح های اجرا شده، انجام طرح کنترل هرز آب برای توسعه پوشش گیاهی در اراضی بیابانی استان و اجرای طرح های مدیریت جنگل‌های بیابانی دست کاشت در تاغ زارهای دست کاشت قدیمی را از دیگر برنامه ها ی برای کاهش بیابانزایی در استان است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان خاطر نشان کرد: تداوم و ادامه طرح ها در سالهای آینده باتوجه به تعداد دام سبک و سنگین در مراتع و حفاظت بعد از اجرای طرح ها و استفاده از روش‌های به روز، هم ازنظر هدررفت هزینه و هم حفاظت از عرصه های منابع طبیعی و محیط زیست تاثیرگذار است.
پیش از این، 20 کانون بحرانی فرسایش بادی استان سمنان با بیش از 477 هزار هکتار شناسایی شده بود.
از 9.7 میلیون هکتار وسعت استان سمنان، 55 درصد نواحی بیابان و خشک، 38.5 درصد مراتع، 2 درصد اراضی کشاورزی و 3.6 درصد جنگل است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار