کد خبر: 833974
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۸
انتقاد نمايندگان خانه ملت از مداخلات عربستان در روابط ايران و عراق
جمعی از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي برخي اظهارنظرها از سوي مقامات عربستان سعودي در خصوص تعيين سفير ايران در عراق را محكوم كردند.
جمعی از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي برخي اظهارنظرها از سوي مقامات عربستان سعودي در خصوص تعيين سفير ايران در عراق را محكوم كردند.
به گزارش خبرگزاري ملت، ثامر السبهان مشاور پادشاه عربستان در هفته جاري در سخناني عليه سفير جديد ايران در عراق مدعي شده بود وي جنايتكار جنگي و تحت پيگرد قانوني بوده است. وي پس از اين ادعاي مضحك خود، بسته‌شدن كنسولگري سعودي‌ها در اربيل را خواستار شده و ادعا كرده بود در عراق حاكميت جامع وجود ندارد.
اظهارات اين مقام سعودي در حالي مطرح مي‌شود كه عربستان سعودي با حمايت از گروه‌هاي تروريستي در عراق به صورت مستقيم عامل كشته‌شدن صدها نفر از مردم اين كشور است و در حقيقت خودشان در رديف نخست جنايتكاران جنگي قرار دارند. ثامر السبهان پيش از اين نيز سفير سعودي‌ها در عراق بود كه به دليل مداخلات بسيار و اقدامات غيرقانوني زياد بنابه درخواست دولت عراق از اين كشور خارج شد. حال تعدادي از نمايندگان مجلس نسبت به اظهارات مقامات سعودي واكنش نشان داده‌اند.
 
  مسجدي يكي از نيروهاي برجسته سياسي و امنيتي ايران
اردشير نوريان، در واكنش به اظهارات مداخله‌جويانه مقامات عربستاني درباره انتصاب سفير جديد ايران در عراق، گفت: اين اظهارات نشان‌دهنده كينه و خصومت سعودي‌ها با جمهوري اسلامي است، زيرا آنها در عراق و سوريه شكست‌هاي سنگيني را متحمل شده‌اند.
نوريان افزود: با توجه به اينكه منطقه غرب آسيا به ويژه كشور عراق جزو مناطقي است كه رژيم‌هاي امنيتي آن در حال دگرگوني و تغيير است، بنابر اين سفير جمهوري اسلامي در كشوري مانند عراق بايد داراي فهم موضوعات سياسي و امنيتي باشد و قطعاً انتخاب سردار مسجدي بر اساس اين مباني صورت گرفته است. عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس ادامه داد: سعودي‌ها در تلاش هستند به افكار عمومي در بحث بحران سوريه و عراق آدرس اشتباه دهند تا اقدامات خود در منطقه را پنهان كنند.

    اظهارات سعودي‌ها دخالت در امور حاكميتي جمهوري اسلامي است
سيدمهدي فرشادان، در واكنش به اظهارات مداخله‌جويانه مقامات عربستاني درباره انتصاب سفير جديد ايران در عراق گفت: عربستان در چند سال اخير سرمايه‌گذاري هنگفتي را براي اجراي سياست‌هايش در عرصه منطقه جهت تأمين منافع منطقه‌اي خود انجام داد كه يكي از اين مسائل حمايت از تروريست‌ها در عراق و سوريه بود تا عملاً با اين اقدامات فضاي سياسي اين كشور به نفع سعودي‌ها تغيير كند. نماينده مردم سنندج، ديواندره و كامياران در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: خوشبختانه با مقاومت نيروهاي مردمي و ارتش عراق و حمايت‌هاي مستشاري جمهوري اسلامي در عرصه مقابله با تروريست‌ها، امروز عربستان خود را يك ورشكسته سياسي در عرصه منطقه‌اي مي‌بيند.
وي افزود: سعودي‌ها تمام توان خود را براي كاهش تأثيرگذاري ايران در عرصه جنگ با تروريست‌ها صورت مي‌دهد و لفاظي اخير مقامات عربستاني نيز در اين راستاست تا حواشي جديدي را در اين مسير ايجاد كنند.
اين نماينده مردم در مجلس دهم ادامه داد: بر اساس قوانين بين‌المللي، هر كشوري مختار به انتخاب سفراي خود در ديگر كشورهاست و قطعاً اظهارات وزير سعودي در امور خليج فارس عليه سفير جديد ايران در عراق، دخالت در امور حاكميتي جمهوري اسلامي است.

   ادعاهاي ضدايراني عربستان براي منطقه قابل پذيرش نيست
مرتضي صفاري‌نطنزي، در واكنش به اظهارات مداخله‌جويانه مقامات عربستاني درباره انتصاب سفير جديد ايران در عراق گفت: ادعاها و اظهارات مقامات سعودي درباره نقش مخرب ايران در عراق و سوريه براي افكار عمومي منطقه و كشورهاي عربي قابل پذيرش نيست، زيرا تمام ملت‌هاي منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي به اين مسئله واقف هستند كه جمهوري اسلامي جزو نخستين كشورهايي بود كه براي مقابله با گروه‌هاي تروريستي به پا خاست. نماينده مردم نطنز در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: جنايت عربستان در عرصه عراق، سوريه و يمن با هيچ تبليغات رسانه‌اي و ادعايي از سوي مقامات سعودي قابل پاك كردن و از بين بردن نيست و مقامات عربستاني در عرصه منطقه محكوم به شكست و بي‌آبرويي هستند.
وي افزود: عربستان در چند سال اخير دخالت‌هاي بسياري را در امور عراق صورت داده و اين مسئله موجب بروز اختلافاتي ميان دو كشور عراق و عربستان شد.
صفاري‌نطنزي ادامه داد: ادعاهاي سعودي‌ها درباره ايران هيچ پايه و اساسي ندارد و فرافكني مقامات عربستان عليه جمهوري اسلامي براي جبران شكست‌هاي منطقه آل‌سعود است و تنها به این دلیل صورت می‌گیرد تا ورشکستگی این کشور از یمن تا سوریه را بپوشاند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار