کد خبر: 833858
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۴
شاهدان داخلي و خارجي ادعای ارتباطات بانکی ایران را رد می‌کنند
يك روز بعد از آنكه روحاني مدعي شد «انتقال پول فروش نفت به كشور بدون اشكال انجام مي‌شود» نه فقط شاهدان داخلي كه شاهد خارجي هم از چین رسیده و آن را رد كرد.
مهران ابراهيميان
روز گذشته فعالان اقتصادي اتاق بازرگاني و رئيس اتاق بازرگاني چين به اتفاق برخلاف رئيس‌جمهور كشورمان بر محدوديت‌هاي بانكي در مراودات مالي و پولي تأكيد كردند.
 رئيس اتاق بازرگاني چين در واكنش به سخنان ديروز حسن روحاني كه گفته بود، تحريم‌هاي بانكي لغو شده است، از برقراري ارتباط بانكي ايران منحصراً با يكي دو بانك دنيا خبر داد و گفت: ما هنوز منتظر خبر خوش لغو تحريم‌هاي بانكي هستيم. نايب رئيس اتاق مشترك ايران و چين با بيان اينكه هنوز تحريم‌ها برداشته نشده است و كشور تحت تأثير تحريم‌ها قرار دارد، گفت: زماني مي‌توان گفت تحريم‌ها برداشته شده كه روابط بانكي تجار ايراني با شركت‌هاي خارجي به صورت روان انجام شود.

اين در حالي است كه حسن روحاني رئيس‌جمهور در نشست خبري دو روز پيش گفته بود:«من به ملت ايران مي‌گويم كه همه تحريم‌هاي هسته‌اي بعد از اجرايي شدن برجام در 27 دي‌ماه سال گذشته برداشته شد. امروز در نفت و گاز تحريمي نداريم، در حمل و نقل، بيمه و مسائل بانكي با دولت‌ها و بانك‌هاي بزرگ دنيا رابطه عالي داريم، البته بانك‌هايي كه سهام خصوصي دارند گاهي احتياط‌هاي بيش از حدي انجام مي‌دهند.»

اظهارات روز گذشته در نشست همكاري‌هاي اتاق بازرگاني ايران و چين از منظري ديگر نيز قابل تأمل است و آن در دسترس نبودن درآمدهاي نفتي است كه روز گذشته از سوي رئيس‌جمهور به عنوان اقتصاد مقاومتي مطرح شد. در واقع محدود بودن مبادلات بانكي با كشور در مسير برجام مي‌تواند به نوعي قرارداد تهاتر نفت‌هاي اضافه با كالاها و خدماتي باشد كه طرف‌هاي مذاكره غربي به ما تحميل مي‌كنند و اين طور به نظر مي‌رسد كه هزينه‌كرد نفت‌هايي كه سهم ما را در بازار زيادتر كرده مطابق آنچه آنها تمايل دارند، است. خريد هواپيما با قرارداد محرمانه يا اجبار خودروسازان ايراني كه مجبور به همكاري با چند برند اروپايي هستند، مي‌تواند نشانه‌هايي باشد از اين ادعا كه مسئولان بايد درباره آن شفاف‌سازي كنند.
  
چين هم منتظر لغو تحريم‌هاي بانكي ايران
وانگ يان گئو رئيس اتاق بازرگاني بين‌المللي چين در حاشيه نشست همكاري اتاق بازرگاني ايران و چين گفته بود: تبادلات بانكي اهميت بالايي در گسترش سرمايه‌گذاري تجار چيني در ايران دارد. به هر حال وقتي سرمايه‌گذار خارجي نيازمند انتقال ارز باشد ولي كانال‌هاي ورود ارز به يك كشور بسته يا در انحصار يك صندوق يا بانك خارجي باشد، همين امر محدوديت‌هايي را ايجاد مي‌كند.

وانگ يان گئو افزوده است: اگر آقاي روحاني بتوانند در اين مسير بهتر عمل كنند و سرعت عمل بيشتري داشته باشند، به طور حتم همكاري تجار ايران و چين تسهيل و سرمايه‌گذاري در ايران افزايش خواهد يافت. رئيس اتاق بازرگاني بين‌المللي چين خاطرنشان كرد: ما منتظر هستيم تا اين خبر خوب به ما هم اعلام و مشكلات بانكي برطرف شود. اما اين تنها شاهد مشكلات بانكي ما با بانك‌هاي ديگر جهان به خصوص بانك‌هاي معتبر نيست زيرا برخي فعالان بازرگاني در گفت وگو با خبرنگار «جوان» نيز همين موضوع را تأييد كردند اما از ترس اينكه مورد غضب دولتمردان قرار نگيرند كمتر به اين موضوع اشاره دارند.
  
تحريم‌هاي بانكي ايران هنوز لغو نشده است
مجيدرضا حريري فعال اقتصادي نيز در نشست مشترك اتاق بازرگاني چين و ايران كه براي گسترش همكاري بخش خصوصي اين دو كشور برگزار شده است، اظهار داشته: بايد اعلام كنم با تلاش‌هاي صورت‌گرفته ميان اتاق‌هاي بازرگاني ايران و كشورهاي مختلف به زودي هر ماه شاهد برگزاري اين‌گونه جلسات خواهيم بود.

حريري با اعلام اينكه در دو سال اخير روابط تجاري ايران و چين تحت تأثير كاهش قيمت نفت بوده است، تصريح كرد: متأسفانه بخش زيادي از تعاملات دو كشور در فعاليت‌هاي نفتي و محصولات وابسته به اين حوزه بوده است، به نحوي كه در مقطعي كه قيمت نفت بالا بود سطح تجارت دو كشور به 52 ميليارد دلار رسيد اما با كاهش قيمت نفت اين ميزان به 32 ميليارد دلار رسيد، به همين منظور بايد در آينده تعاملات تجاري دو كشور خارج از فروش مواد خام نفتي و فرآورده‌هاي آن باشد.

وي با بيان اينكه هنوز تحريم‌ها برداشته نشده است و كشور تحت تأثير تحريم‌ها قرار دارد، گفت: زماني مي‌توان گفت تحريم‌ها برداشته شده كه روابط بانكي تجار ايراني با شركت‌هاي خارجي به صورت روان انجام شود.

نايب رئيس اتاق مشترك ايران و چين در ادامه با اعلام اينكه در زمان تحريم چين به ايران براي دور زدن تحريم‌ها خيلي كمك كرد، اظهار داشت: ما اين همكاري‌ها را اصلاً فراموش نمي‌كنيم، متأسفانه بعد از امضاي توافقات هسته‌اي اين ديدگاه در ايران و چين به‌وجود آمد كه اولويت تجاري ما در آينده كشورهاي اروپايي بوده و خواستار همكاري با چيني‌ها نيستيم كه بايد بگويم اين تصور اشتباه است. اقتصاد ايران و چين ناگزير به همكاري با همديگر هستند.

نايب رئيس اتاق مشترك ايران و چين در ادامه صحبت‌هاي خود خطاب به رئيس اتاق بازرگاني چين و همراهان او گفت: اقتصاد ايران داراي دو معضل است؛ نخست اينكه نرخ رشد پايين بوده و تعداد زيادي بيكار تحصيلكرده در ايران وجود دارد، قطعاً ايران ترجيح مي‌دهد اگر مي‌خواهد يك دلار معامله كند اين يك دلار به تقويت توليد داخل اختصاص يابد و صرف نيروي انساني شود. سياست رسمي ايران به هيچ عنوان خريد كالاي ساخته شده نه از چين و نه از كشورهاي ديگر است. ما اولويت خود را توليد در ايران توسط نيروي ايراني قرار داده‌ايم. ما نمي‌خواهيم فضا به سمتي رود كه كالاهاي چيني به وفور وارد كشور شود و از طرف ديگر نيروي انساني بيكار داشته باشيم.
حريري تصريح كرد: بايد در دور جديد تعاملات خود با شركت‌هاي خارجي و به ويژه چين اولويت را به انتقال تكنولوژي، ماشين‌آلات و حتي مديريت توليد قرار دهيم تا بهترين كالا در ايران توسط ايراني توليد شود و نه تنها در بازار داخلي به فروش برسد بلكه امكان صادرات را نيز داشته باشد. وي با اشاره به اينكه در حال حاضر بخش دولتي ايران و چين با يكديگر همكاري‌هاي لازم را دارند، افزود: بايد بخش خصوصي دو كشور با گسترش همكاري‌ها مردم يكديگر را به همديگر وصل كنند. امروز وقتي كالاي چيني در سطح بازار به وفور پيدا مي‌شود، فرهنگ مردم نسبت به کالاهاي چيني‌ تغيير كرده و آن را عامل اساسي بيكاري جوانان مي‌دانند. بايد اين فرهنگ در ايران بهبود پيدا كند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار