کد خبر: 833110
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۳
مجتبي بهرامي

سعودي ها طي سال هاي اخير تسليحات قابل توجه اي را از كشورهاي غربي بخصوص امريكا خريداري كرده است. به قدري كه بسياري از نهادهاي حقوق بشري نسبت به آن هشدار داده و بارها اعلام كرده اند كه اين تسليحات در كشتار مردم يمن بخصو زنان و كودكان به كار مي رود.

اين در حالي است كه غرب همچنان به فروش تسليحات به عربستان سعودي ادامه مي دهد. سعودي با توجه به راديكاليسم شكل گرفته در اين كشور، به هر شكل ممكن به دنبال تجهيز نظامي هستند و براي اين كار دست به سوي هر كشوري بخصوص در غرب دراز مي كنند.

از طرفي كشورهاي غربي نيز براي خروج از بحران يا دست‌كم ترميم بخش هاي از كسري هاي مالي و بحران اقتصادي خود، نيازمند پول هاي نفتي هستند كه از سوي عربستان سرازير مي شود. مسئله ديگر اين است كه با اين خريد و فروش نوعي شراكت اقتصادي و نظامي بين آنها شكل مي گيرد كه سعودي ها علاقه مند هستند تا از آن سود لازم را ببرند. به همين دليل عربستان تبديل به انبار تسليحات غرب شده است كه سيري ناپذير است. اگر چه به لحاظ فني و توان اجرايي براي به كارگيري اين تسليحات از حداقل هاي لازم برخوردار نيست.

در تازه ترين خبر آمده است كه پادشاه اسپانیا همراه با یک هیئت عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی به عربستان سعودی سفر کرد. انتظار می‌رود قرارداد فروش پنج ناو جنگی به عربستان در این سفر نهایی شود.

دويچه وله در اين باره نوشت: فلیپه ششم، پادشاه اسپانیا، برای یک دیدار رسمی سه روزه شامگاه شنبه (۲۵ دی/ ۱۴ ژانویه) وارد ریاض شد و قرار است امروز با همتای سعودی خود دیدار و گفت‌وگو کند. آلفونسو داستیس، وزیر خارجه، اینیگو دلا سرنا، وزیر توسعه، و نمایندگانی از شرکت‌های مهم صنعتی اسپانیا، از جمله همراهان فلیپ ششم در این سفر هستند که به دعوت ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی، انجام می‌شود. به گزارش خبرگزاری فرانسه، رسانه‌های اسپانیایی این سفر را با برنامه فروش پنج ‌رزم‌ناو "آوانته ۲۲۰۰" به ارزش حدود دو میلیارد یورو مرتبط اعلام کرده‌اند.

یکی از سخنگویان کمپانی کشتی‌سازی "ناوانتیا" اسپانیا در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه تائید کرده که مذاکرات درباره ساخت پنج ‌رزم‌ناو برای نیروی دریایی ارتش عربستان در حال انجام است. بنابر اين گزارش اسپانیا هفتمین صادرکننده تجهیزات جنگی در جهان است و عربستان سعودی یکی از مهمترین خریداران این گونه تجهیزات محسوب می‌شود.

سازمان‌های حقوق بشری فروش جنگ‌افزار به عربستان را به شدت محکوم می‌کنند و بارها ابراز نگرانی کرده‌اند که از این سلاح‌ها برای سرکوب و کشتار غیر نظامیان، از جمله در یمن، استفاده می‌شود. ائتلافی به رهبری عربستان از ابتدای سال گذشته حمله‌های هوایی گسترده‌ای را برای سرکوب در یمن آغاز کرده که تا کنون قربانیان غیرنظامی زیادی داشته است.

استیبن بلتران، مدیر شاخه اسپانیایی سازمان عفو بین‌الملل، عربستان سعودی را به بمباران بیمارستان‌ها، مراکز آموزشی و تاسیسات مورد استفاده شهروندان غیرنظامی یمن متهم کرده و خواستار عدم فروش رزم‌ناو به این کشور شده است. نیروی دریایی ارتش عربستان از دو ناوگان شرقی و غربی (در خلیج فارس و دریای سرخ) تشکیل شده و مدرن‌سازی و تجهیز آن از هدف‌های اعلام شده وزارت دفاع این کشور است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار