کد خبر: 832920
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۱
بين ايران، تركيه و روسيه انجام شد
در آستانه نشست سه جانبه رؤساي جمهور روسيه، ايران و تركيه در پايتخت قزاقستان، معاونان وزارت خارجه سه كشور ترتيبات برگزاري اجلاس آستانه و دستور كار مربوط به سوريه با اولويت مذاكرات صلح آستانه را بررسي كردند.
در آستانه نشست سه جانبه رؤساي جمهور روسيه، ايران و تركيه در پايتخت قزاقستان، معاونان وزارت خارجه سه كشور ترتيبات برگزاري اجلاس آستانه و دستور كار مربوط به سوريه با اولويت مذاكرات صلح آستانه را بررسي كردند. حسين جابري‌انصاري در تماس تلفني با قائم مقام مقام وزير خارجه سوريه، دمشق را در جزئيات نشست معاونان قرار داد.

هشت روز ديگر به نشست سه‌جانبه روسيه، ايران و تركيه در آستانه باقي مانده مقامات سه كشور رايزني‌ها براي هماهنگي مواضع سه كشور پيش از مذاكرات هفته آينده را انجام دادند. بررسي آخرين اوضاع سوريه، برنامه مذاكرات طرف‌هاي سوري در آستانه، پايتخت قزاقستان و توافق براي ادامه مذاكرات از نتايج نشست معاونان وزارت خارجه ايران، روسيه و تركيه در مسكو بود. در نشستي بين حسين جابري‌انصاري، ميخائيل بوگدانف و اونال معاونان وزارت خارجه ايران، روسيه و تركيه كه روز جمعه در مسكو برگزار شد، مسائل در دستور كار مربوط به سوريه با اولويت مذاكرات صلح آستانه بررسي شد. به گزارش ايرنا، در اين نشست كه با سخنان سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه آغاز شد، معاونان وزارت خارجه سه كشور ترتيبات برگزاري اجلاس آستانه مورد حمايت ايران، روسيه و تركيه را بررسي كردند. معاونان وزراي خارجه سه كشور همچنين توافق كردند به رايزني‌هاي خود براي برگزاري موفق اجلاس آستانه و كمك به حل بحران سوريه ادامه دهند.

مذاكرات دوجانبه معاونان وزارت خارجه ايران و روسيه و همچنين نشست سه‌جانبه با معاون وزير خارجه تركيه در پي نشست وزيران خارجه سه كشور كه 30 آذرماه با موضوع سوريه در مسكو برگزار شد، انجام گرفت. اجلاس آستانه قرار است چهارم بهمن ماه 1395به ميزباني دولت قزاقستان و با حضور نمايندگان دولت و معارضان سوريه و با نظارت سه كشور ايران، تركيه و روسيه و مشاركت نماينده سازمان ملل متحد برگزار شود. اجلاس آستانه پس از آزادسازي حلب و با هدف تقويت روند سياسي و يكپارچه كردن تلاش‌ها براي مبارزه با تروريسم و ايجاد ثبات و استقرار در سوريه تشكيل مي‌شود و با تلاش‌هاي سه كشور آتش‌بس سراسري در سوريه برقرار شد. نشست آستانه درحالي قرار است برگزار شود كه امريكا به عنوان بزرگ‌ترين حامي تكفيري‌ها از مذاكرات سوريه كنار گذاشته شده است و در روزهاي اخير اخبار غيررسمي مبني بر دعوت روسيه از امريكا براي حضور در مذاكرات آستانه منتشر شده است كه مقامات امريكايي اين خبر را تأييد نكرده‌اند.  ميخائيل بوگدانف ديروز پس از پايان نشست معاونان وزراي خارجه سه كشور درباره سوريه گفت: «تلاش‌ها و فعاليت‌هاي مثلث ايران، روسيه و تركيه مي‌تواند موفقيت مذاكرات صلح سوريه در آستانه را بيشتر كند.» وي همچنين اظهار كرد: «با تهران به عنوان شريك اصلي براي حل بحران سوريه تلاش مي‌كنيم و انتظار هم نداريم همه مسائل در يك جلسه نتيجه داشته باشد.» جابري‌انصاري نيز با نتيجه‌بخش خواندن همگرايي‌هاي ايران و روسيه و همچنين اعلام و اقدام تركيه براي پيوستن به روند حل بحران سوريه، تنها رويكرد چاره‌ساز را همكاري جدي طرف‌هاي مختلف با هدف برقراري صلح و آرامش در اين كشور خواند. وي همچنين تأكيد كرد كه جمهوري اسلامي هميشه درباره گسترش دامنه خطر تروريسم ناشي از بحران‌هاي خاورميانه‌اي هشدار داده است.  از سوي ديگر، حسين جابري‌انصاري روز شنبه پس از بازگشت به تهران در تماس تلفني با فيصل مقداد، قائم مقام وزارت خارجه سوريه در خصوص آخرين تحولات مربوط به نشست آستانه و اجلاس سه‌جانبه معاونان وزراي خارجه رايزني و تبادل نظر كرد. طرفين در اين گفت‌وگو بر ادامه رايزني و هماهنگي ايران و سوريه براي كمك به حل سياسي بحران سوريه و موفقيت گفت‌وگوهاي قريب‌الوقوع سوري – سوري در آستانه تأكيد كردند.
   
حمله داعش به ديرالزور
همزمان با فراهم كردن مقدمات نشست سه‌جانبه در قزاقستان، تروريست‌هاي داعش حملات خود را تشديد كرده‌اند. تروريست‌هاي داعش بزرگ‌ترين حمله در چند ماه گذشته را در مناطق تحت كنترل دولت در شهر ديرالزور در شرق سوريه آغاز كرده‌اند. به گزارش بي بي سي، فعالان سوري گفته‌اند درگيري‌هايي سنگين بين تروريست‌هاي داعش و نيروهاي دولتي در جريان است. به گفته آنها روز شنبه صداي دست‌كم شش انفجار بزرگ در اين منطقه شنيده شده است. به گفته منابع نظامي، جنگنده‌هاي سوريه اهداف داعش را هدف قرار داده‌اند. ارتش سوريه نيز با توپخانه سنگين مواضع تروريست‌هاي داعش در روستاي الجفره و منطقه حويجه صكر شهر ديرالزور را هدف قرار داد. داعش در ماه‌هاي اخير در مقابل ارتش‌هاي سوريه و عراق تلفات زيادي متحمل شده و بسياري از مناطق تحت كنترل خود را از دست داده و براي جبران شكست‌هاي خود به عمليات تروريستي و حملات پراكنده در برخي شهرها روي آورده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار