کد خبر: 832699
تعداد نظرات: ۲۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۷
آيت‌الله هاشمي همانند همه بندگان خدا مسير «از اويي» و «به سوي اويي» را به پايان برد و اكنون در صف محاسبه حق ايستاده است. چه هاشمي را يكپارچه عيب ببينيم و چه يكپارچه حسن و يا تركيبي از هر دو، هاشمي براي همه منتقدان و موافقان چند ويژگي مشترك دارد.
دكتر عبدالله گنجي
آيت‌الله هاشمي همانند همه بندگان خدا مسير «از اويي» و «به سوي اويي» را به پايان برد و اكنون در صف محاسبه حق ايستاده است. چه هاشمي را يكپارچه عيب ببينيم و چه يكپارچه حسن و يا تركيبي از هر دو، هاشمي براي همه منتقدان و موافقان چند ويژگي مشترك دارد. همگان او را از پيشكسوتان انقلاب، پركار، تأثيرگذار، مورد اعتماد امام و صاحب هوش و درايت مي‌دانند. اما در همه دوران پس از انقلاب با مخالفان جدي مواجه بود. مواجهه سلبي با آيت‌الله پس از پيروزي انقلاب اسلامي در سه سطح قابل تعريف است. در مرحله اول مغضوب ضدانقلاب، منافقين و بني‌صدر بود كه البته اين بغض خاص او نبود بلكه شامل حال همه ياران تراز اول امام مي‌شد. در مرحله دوم و پس از چرخش معرفتي در نخبگان چپ (1376-1368) مورد كينه كساني قرار گرفت كه مشي رفتاري، سياسي و اقتصادي وي را نمي‌پسنديدند و عمدتاً‌ وي را متهم به عدم اعتقاد به دموكراسي و عدم پاسخگويي مي‌كردند. اما در سطح سوم مورد نقد و بعضاً تخريب كساني بود كه او را ناهمسو با جهت‌گيري‌هاي اساسي انقلاب اسلامي مي‌دانستند. اما به جز اصلاح‌طلبان كه با هدف عبور از پوسته نظام ديني، هاشمي را در دهه 70 مي‌نواختند، عمده‌ترين دلايل ريشه‌اي فراز و فرود و مصائب آيت‌الله را مي‌توان در چند محور اساسي خلاصه نمود.

1- ارتباط بين اجتماع- خانواده براي هاشمي تا مجلس پنجم چندان ملموس نبود. با ورود فائزه به رقابت‌هاي مجلس پنجم، مشي و مواضع وي براي نيروهاي مؤمن به انقلاب غيرمنتظره بود و با سيره‌اي كه از هاشمي مي‌شناختند همسويي نداشت و شايد بتوان گفت اولين جرقه‌هاي فاصله بين نيروهاي انقلاب و هاشمي در اين نقطه رقم خورد و با رشد سني مهدي هاشمي اين منازعه پررنگ‌تر شد. تذكر يا برائت خواسته نيروهاي انقلاب از هاشمي بود كه در طول ساليان طولاني به جز تذكر درباره مجله زن روز و ملاقات با بهاييان نكته علني ديگري از هاشمي شنيده نشد و درعين حال برائت نيز اتفاق نيفتاد.

ظهور اجتماعي ـ سياسي خانواده هاشمي نسبت به خانواده ديگر مسئولان نظام پررنگ‌تر بود و در عين حال مشي رفتاري ـ اقتصادي آنان متفاوت مي‌نمود. به زعم نگارنده هاشمي تلاش كرد بين توقعات نيروهاي انقلاب از خانواده‌اش و واقعيت‌هاي جامعه پسا انقلابي ديني و عرف حاكم انطباق ايجاد نمايد اما موفق نشد، به همين دليل تلاش كرد تفسيري موسع‌تر از خاستگاه اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي و زيست مسلماني ارائه كند كه با مشي خانواده انطباق يابد و اينجا بود كه بين واقعيت زندگي برخي از مديران كشور و تصوري كه حزب‌الله از زندگي مسئولان در نظام جمهوري اسلامي داشت، فاصله افتاد.

2- نقد نسل اول و دوم انقلاب به هاشمي با نقد نسل‌هاي بعد از 1384 كاملاً متفاوت است. نسل اول از ته دل هاشمي را دوست مي‌داشتند و در عين حال او را نقد مي‌كردند اما برخي از جواناني كه در ده، دوازده ساله اخير به سن سياست‌ورزي رسيدند و نقاد هاشمي شدند، جرعه‌هايي از تنفر و عطوفت منفي را با نقد درآميختند. از مهم‌ترين چالش‌هاي توليدي براي هاشمي در اين دوران، خاطرات «خود‌نوشت» ايشان در حوزه شخصي بود. براي بسياري از جواناني كه جنگ و انقلاب و امام را با تراز آرماني و الهي شنيده بودند، هضم خاطرات هاشمي در مسائل فردي‌اش ممكن نبود كه نمونه جت اسكي در روز عاشورا در سد لتيان قله آن بود. درست است كه اين مشي از سوي يكي از استوانه‌‌هاي  انقلاب توسط جوانان انقلابي قابل باور و هضم نبود اما روي ديگر سكه‌اش دوري هاشمي از ريا و پنهانكاري و زهد‌فروشي بود زيرا هاشمي اهل نقش بازي كردن نبود ولي سر‌جمع اين رفت و برگشت تصويري مبهم از هاشمي مي‌ساخت و ساخت.

3- درست است كه هاشمي همراه امام بود و پس از امام نيز در همان تراز جايگاهي ماند اما هاشمي از انقلاب اسلامي قرائتي همتراز با قرائت امام و رهبري نداشت. فهم او از چيستي، آينده و اهداف انقلاب اسلامي با امام و رهبري وحدت حداكثري نداشت؛ شايد در تعارض قرار نمي‌گرفت اما جامعيت درك او از شعاع انقلاب اسلامي با امام و رهبري فاصله داشت. هاشمي انقلاب اسلامي را «انقلاب توسعه» در هر شرايطي مي‌دانست و جنبه‌‌هاي  اعتقادي و جهاني مسير را برجسته نمي‌كرد. قرائت هاشمي از انقلاب پروژه‌اي پايان يافته پس از تبديل به محصول بود، اما امام آن را استمراري مي‌دانست. او از اينكه قرائتي متفاوت از انقلاب داشت ابائي نداشت و هزينه آن را تا مرز اتهام عدول از انقلاب اسلامي پرداخت كرد. احمدي‌نژاد نيز توانست در مقطعي اين تفاوت را تقابل با انقلاب تعريف كند و تا حدودي باورپذير نمايد.

4- هاشمي در تعارض بين چرخش نخبگان كشور در پروسه مردم‌سالاري و ثبات نسل اول انقلاب گرفتار شده بود. هم مي‌خواست مردم‌سالاري را محترم بشمارد و هم خود را نه به عنوان يك فرزند انقلاب بلكه به عنوان مادر انقلاب در همه جا ببيند. بنابراين اقبال اجتماعي به نسل‌هاي بعدي انقلاب و عبور از خود را حتي با پروسه مردم‌سالاري سخت مي‌پذيرفت و شايد به همين دليل نتايج انتخابات‌‌هاي 1384 و 1388 رياست جمهوري را برنتافت.

در سال‌‌هاي  اخير بين فهم هاشمي از خود و فهم بخشي از نيروهاي انقلاب از وي فاصله‌اي  180 درجه‌اي افتاد. او در هيبت يك منجي خود را عرضه مي كرد اما در نقطه مقابل يك نابودگر تفسير مي‌شد و پركردن اين شكاف بسيار عميق ديگر از نظام ساخته نبود.

5- هاشمي بسياري از انتقادهايي را كه مي‌شنيد منكر نبود بلكه همان را راه درست مي‌دانست و بر آن اصرار داشت (به همين دليل مي‌گوييم قرائتي مستقل از انقلاب داشت). تغيير ريل اقتصادي كشور از اقتصاد دولتي به خصوصي گرچه ارزشمند بود اما در سال‌‌هاي  اخير هاشمي به اين متهم بود كه مديران عصر او اقتصاد را اختصاصي‌سازي كرده‌اند و ميلياردرهاي درون نظام همان كساني هستند كه مزيت‌‌هاي  نسبي اقتصاد در حوزه توليد و صادرات را از حوزه دولتي به حوزه خصوصي انتقال دادند و اكنون ثروتمندترين كارمندهاي دولت جمهوري اسلامي بخشي از وزراي دولت سازندگي هستند. اما هاشمي اين امر را لازمه اقتصاد پويا مي‌دانست و مصائب دوران گذار را طبيعي مي‌دانست و خود به زبان مي‌آورد.

6 ـ فراز و فرود هاشمي در عرصه اجتماعي پررنگ‌تر از عرصه‌هاي ديگر بود. هيچ يك از مسئولان كشور به اندازه هاشمي در محك مردم‌سالارانه قرار نگرفتند اما ناكامي‌ها و كاميابي‌هاي وي در اين عرصه نشان از نوسانات شديد اجتماعي نسبت به وي بود. هاشمي پايين‌ترين رأي رياست جمهوري ايران را (در سال 1372 با 5/10 ميليون رأي) در كارنامه خود دارد و در مجلس ششم و رياست جمهوري 1384 در شرايط نامطلوبي قرار گرفت و در سال 1388 نيز نتوانست موسوي را به كرسي رياست جمهوري برساند اما تا 1368 در همه اين عرصه‌ها موفق بود و موقعيتش در مجلس خبرگان رهبري نيز تا آخر از ثبات برخوردار بود. در سال‌هاي اخير كه بعضاً نقدها به وي به مرز تخريب رسيده بود، بازسازي اجتماعي هاشمي به صورت نسبي محقق شد و شايد اين پاداشي بود كه خداوند در نسبت با «موعد قدر» براي وي ورق زد تا هاشمي عزتمندانه در تراز دهه اول انقلاب ديده شود و به سوي امام رجعت نمايد.

7ـ در بين مثلث امام، آقا و هاشمي رازهايي وجود دارد كه تحليل آن در سطح نگارنده نيست. چرا با وجود اينكه هاشمي پنج سال از آقا بزرگ‌تر بود و بسيار به امام نزديك بود اما امام نه تنها سفارش رهبري او را به كسي نكرد بلكه هر دو مرتبه‌اي كه بر رهبري مقام معظم رهبري تأكيد كرد، هاشمي مخاطب وي بود؛ يك بار خصوصي و يك بار در يك جمع پنج نفره. (به قول خود هاشمي)
چرا اين سفارش را به بقيه ياران و اعضاي بيت خود نداشت و اصرار داشت شخصاً به هاشمي بگويد؟

هاشمي خود مي‌گويد: در سال آخر حيات امام من و آيت‌الله خامنه‌اي نزد امام بوديم و امام فرمودند من بعد از خودم نگران خارج نيستم و نگران شماها هستم و همزمان شست دست مرا فشار داد. فشار شست هاشمي توسط امام به چه معنا مي‌توانست باشد و چرا شست مقام معظم رهبري را فشار ندادند؟!
تحليل اين راز و اين مشي امام را به خوانندگان مي‌سپارم كه قلم حقير از آن عاجز است.

8 ـ قضاوت درباره هاشمي نمي‌تواند ناشي از يك جمله، يك پديده يا يك رفتار باشد بلكه بايد حاصل جمع عملكرد 54 ساله (1341 تا 1395) هاشمي را يكجا ديد و ميانگين آن را به عنوان تصوير نهايي از ايشان عرضه نمود. روحش شاد . ان شاءالله.
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۱
میرزا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
1
0
جناب دكتر عبدالله گنجي :
ایکاش فرد یا جریانی و یا کارگروهی پیدا شود که همه جنبه های هاشمی را با هم ببیند تا آن حقیقتی که هاشمی از خود بجای گذارده است را هم قشر جوان بتواند با همه ابعاد وجودی او بدست آورد و هم اینکه نسلهای آینده بتوانند یک حقیقتی از هاشمی و امثال او را بدست آورند .
قطعا هاشمی یکی از الگوهای آینده تاریخ خواهد بود .
اما آنکسی که می خواهد از او الگو بگیرد باید همه جهات شخصیتی او را دریافت دارد تا بتواند برداشتی درست از او و امثال او را داشته باشد .
انصاف و عدالت اینگونه حکم می کند تا آنچه بوده را برای جویندگان رقم بزند .
بخشی نگری ؛ موجب انحراف افکار و اعتقادات و نهایتا تاریخ خواهد شد .
موفق و پیروز باشید .
یا علی .
پاسخ ها
حسن
| Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
ماحصل نظرات نگارنده مقاله را می توان در فرمایشات آیت الله علم الهدی(امام جمعه مشهد) خلاصه نمود وآن اینکه نقطه قوت آیت اله رفسنجانی(ره)در اشاره امام خمینی(روحی فداه) به ادامه رهبری انقلاب است که ایشان با مقداری تامل(به روایت نمایندگان مجلس خبرگان) اعلام نمودند.
ما بااین جمله امام که فرمودند"میزان حال فعلی افراد است"این پاسخ را به پایان می رسانیم و قضاوت را به تاریخ می سپاریم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
5
2
با سلام. امام در جمع 5نفره 2نفر را شایسته رهبری معرفی می کنند. آقا و هاشمی. و اتفاقا نام هاشمی را اول میاورند. هاشمی البته از روی تواضع اسم خودش را در نقل قولها نمیاورد. از آن 5نفر آقا و میرحسین زنده اند. اگر تحقیق کنید کشفش سخت نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
اولا دردوره ریاست جمهوری حضرت آیه الله خامنه ای ،بعدازسخنرانی متین ومحکم وبا صلابت ایشان درسازمان ملل که ازتلویزیون پخش شد حضرت امام خمینی (ره)به دخترشان فرمودند که حقا ایشان شایستگی رهبرنظام را دارند ثانیا بروید شما صحیفه نورامام را مطالعه فرمایید درجایی امام به آیت الله خامنه ای فرموده بودند که شما خورشیدی هستید که درآینده نورمی دهید(اشاره به رهبری مقتدرانه ایشان بعد از امام بود)بنابراین همه می دانند که هرچه حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی داشتند ازامام خامنه ای داشتند لازم هم نیست بعدازمرگ هاشمی رفسنجانی اینقدرشما ازایشان قدرشناسی به عمل آورید اگر واقعا شما قدرشناس ایشان هستید باید به کسانی که درسال76درخیابانها شعارمی دادند که مصلحت کذایی (اشاره به مجمع تشخیص مصلحت نظام)الغا باید کردد.به آنها می تاختید تا ماهم باورکنیم که شماقدرشناس ایشان هستید.حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی انسان بزرگواری بودند ولی خیلی قدیس ومطهرهم نبودند درجامعه اسلامی خودمان ما خیلی افراد بهترازایشان هم داشتیم که هم درانقلاب وهم درقبل ازانقلاب برای اسلام زحمت کشیدند که غلو درشخصیت حضرت آیه الله هاشمی جفابه این حضرات می باشد افرادی نظیر حضرت آیه الله خزعلی،حضرت آیت الله مشکینی وحضرت آیت الله مهدوی کنی (رحمه الله علیهم اجمعین).وعلاوه براین غلو درشخصیت هاشمی انسان را به یاد دوستی خاله خرسه می اندازد.
ناشناس
|
-
|
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
3
3
ولی مکر و درویی حکومت از حد اینها هم بالاتر است نگاهی به شعار ها در راهپیمایی 9 دی که یک تظاهرات ساختگی حکومت است را با تشیع ببنید حکومت یک دروغ گوی تمام عیار است
پاسخ ها
فرزین
| Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
جمله زیبایی گفتی"نگاهی به شعار ها در راهپیمایی 9 دی که یک تظاهرات ساختگی حکومت است"از کجا معلوم که این تشیع نیز ساختگی حکومت باشد؟؟!!!
بابا جون یه حرفایی می زنیا!!!
یه خورده فکر کن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
2
1
مقاله بسیارعالی ومنصفانه نوشته شده است .این رابنده ازاین جهت می گویم که خودم هم دردوره اول ریاست چمهوری وهم دردوره دوم به ایشان رای دادم .(سالهای 1368تا 1376به نظربنده آقای هاشمی رفسنچانی مثل همه بندگان خدا دارای یک نقاط ضعف ومثبت شخصیتی بودند .ونباید بیش ازاین وی را ازلحاظ شخصیتی بزرگ ترکنند درقبال ومقابل ایشان افراد دیگری را هم داریم که خیلی ازایشان بهتربودند واکنون به دیارباقی شتافتند افرادی عالم ودارای قدرت اجرایی کم نظیر مثل حضرت آیت الله مهدوی کنی(ره)،حضرت آیت الله مشکینی(ره)،حضرت آیت الله خزعلی(ره).و....بنابراین باید بگوییم گرچه ایشان خدمات قابل توچهی به انقلاب کردند ولی قدیس ومطهرهم نبودند.درهرجال برای ایشان مغفرت الهی را ازدرگاه خداوند خواهانیم.
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
3
1
جناب گنجی "باتشکراز مطالب شما"تا انجا
که قلم اجازه داد "حقایق را بیان کردید.
روحش شاد .ان شائ الله
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
3
2
روهش شاد انشالله؟؟؟
واقعا شما دلواپسین خطاکار ترین ایرانی ها هستید
منظور فقط نگرانی امام از اقای هاشمی بوده نه؟
از عاقبت نفاق پراکنی بترسید که خودتون هم انشالله روزی به زیر کشیده میشید
شما برخلاف نظر آقا حرکت میکنید
دشمنان ملت لقب برازنده ای هست
پاسخ ها
امین
| Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
اگر قرار باشه که غیر از رهبری نظام که بدنبال انسجام و وحدت کلمه می باشند؛مابقی بخواهند یکسره برای دولت و مجلس وقوه قضائیه به به و چه چه کنند که نظام نمی شود دمکراسی؛می شود یک نظام یکپارچه تک حزبی و بدنبالش دیکتاتوری.
بابا جون باید انتقاد باشد.اگر همین برجامی که یکسره مورد تایید آقایان اصلاح طلب بود کمی با تامل (طبق فرمایشات رهبری) جلو می رفت حالا ما یکسره شاهد اعلام بد عهدی آمریکا از سوی دولتمردان نبودیم.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
ذات دلواپسان دروغ ونفاق هست
محمد رضا
|
United States
|
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
1
2
روزی نامه شما که خودش سراسر ناسزا وفحش و افتراست چطوری پس شماها معذوز نیستید !!
علیرضا سلیمانی
|
United States
|
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
2
2
"امام نه تنها سفارش رهبري او را به كسي نكرد بلكه هر دو مرتبه‌اي كه بر رهبري مقام معظم رهبري تأكيد كرد، هاشمي مخاطب وي بود؛ يك بار خصوصي و يك بار در يك جمع پنج نفره. (به قول خود هاشمي)"
اقای دكتر عبدالله گنجي می دانی چرا؟برای اینکه در کلیه مناقشات نظری ده پس از انقلاب هاشمی اگرچه محبوب امام باقی ماندولی حوزه علمیه خصوصا جامعه مدرسین افکار نواندیشانه وی را بر نمی تابید.تاکنون نیز وی را بر نمی تابد .وامام میدانست تمامی اند یشه وی که به نهال جمهوری اسلامی منجر شده بود با رهبری هاشمی با این جامعه حوزویان برکنده خواهد شد.بنابراین ابیاری این نهال را به اقای خامنه ای سپردند که هم پشتیبانی حوزویان را خواهد داشت وهم به قول هاشمی بهترین فقها برای این سمت است.وهاشمی هم ازاینکه در این جامعه حوزوی تازه به عرصه سیاست رسیده بهترین دوستش را در مقام ولایت می یابد خشنود بود.بنابر این تا زمان پختگی حوزویان در عرصه سیاست بهتر است این نهال نوپا یا این طفل تازه پا را مقام معظم رهبری سرپرستی نماید. واین اوج ایثار امام وهاشمی بودکه هردو به این سرپرستی اجماع داشتند ..روح هردو شاد و عمر رهبری طولانی.واینکه امام در رهبری خامنه ایی هاشمی را مخاطب نمود چون میدانست که حفاظت از این نهال در میانه کشمکشها از عهده حمایتهای او بر میاید وبس چون خامنه ای که در نظر رهبر است وباید حمایت گردد.واین کار هم از طرف هاشمی به خوبی انجام شد اگر چه بنیانهای نواندیشانه وی جای زخم زبان ها را نمی توانست بر بندد.وازاین جهت مظلوم تر از بهشتی وامیر کبیر تر از امیرکبیر گردید. روحش شاد ،التماس دعا
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
5
2
مردم فتنه ي 88 و نامه ي بدون سلام به رهبر معظم و عدم برائت از كروبي و موسوي و ... را هرگز فراموش نخواهند كرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
کاسب فتنه برو بصیرت افزایی کن فتنه گری کار خودتان بود
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۹
ایول ناشناس 23:00
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۳۰
پاسخ مثبت بود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
3
4
اگر امام شست هاشمی را فشار داد . چون احساس قرابت بیشتری میکرد . و لی شاید با مقام معظم رهبری آقای خامنه ای اینگونه احساس نزدیکی نداشت .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
3
2
شماها فراز وفرود داشتید وبعد ان همه تهمت زدن حالا دم از یار ورفیق رهبری می زنید حیا کنید ......
ناشناس
|
France
|
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
1
2
روایت می کنند روزی در ولایت اسلامی خواجه و خواص استخر و جکوزی خواب وعوام گورخواب شدند!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۴
0
1
فراز وفرودو ولش کن ۲۰۰۰کارگر پلی اکریل ۷ ماهه حقوق نگرفته اند ومثل پلاسکو زیر آوار زندگی له شده اند استاندار رسما گفته مسیول نیست اعتراصات کارگران را هم با باتوم جواب دادند ولله اداره کردن کشور وصنعت به این شکل نوبره
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار