کد خبر: 832681
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۰
مديرعامل ايران‌اير: تلاش واردات هواپيما نه براي انتخابات سال بعد كه براي روي كار آمدن دولت جديد امريكا بود
مهران ابراهیمیان
هواپيماي ايرباس با قراردادي مبهم در ايران نشست تا اميدها براي نوسازي ناوگان هواپيمايي كشور همچنان منوط به كوتاه آمدن‌هاي مكرر در پرونده برجام باشد و هر زمان كه اراده كردند، اجاره را فسخ كنند.
اما در اين سو با برنامه‌ريزي‌هايي كه براي نحوه استقبال اين پرنده آهني شده بود تلاش بر اين بود كه از يك سو ورود يك فروند هواپيما را دستاوردي بزرگ از برجام تعبير كنند و در سويي ديگر تصوير منتقدان دولت به گروهي ضدپيشرفت، رفاه و توسعه بدل شود. در حالي كه هيچ ايراني‌‌اي مخالف فعاليت‌هاي منطقي و علمي اقتصادي در راه پيشرفت نيست و نگراني‌هاي مطرح شده بيشتر حول پنج محور زير بود:

1- ابهام و محرمانه بودن قرارداد 2- نوع قرارداد اجاره به شرط تمليك 3- شيطنت‌هاي طرف مذاكره‌كننده و 4- اولويت‌هاي اقتصادي با وجود بيكاري گسترده و مشكلات معيشتي در برخي نقاط5- ذوق‌زدگی و شادی افراطی از ورود یک هواپیما.
گفته مي‌شود بر اساس محاسبات اعلام شده سالانه 4 ميليارد دلار هزينه بليت‌هاي پرداختي به ايرلاين‌هاي خارجي مي‌شود كه با تجهيز ناوگان هواپيمايي مي‌توان اين مبلغ را در قالب قرارداد با دو شركت هواپيمايي بوئيينگ و ايرباس پس‌انداز كرد و چنانچه ابهامات و شيطنت‌هاي خارجي و اگرهاي ديگر اين معامله را فسخ يا ناكارآمد نكند، مي‌توان 20 هزار شغل ايجاد كرد كه هزينه توليد شغل با اين هزينه‌هاي انجام شده براي هر نفر حدود 5 ميليارد تومان خواهد بود.

با اين حال وزير راه و شهرسازي با ورود اين هواپيما اهداف بلندپروازانه‌اي را دنبال مي‌كند و قصد دارد سهم ايران را در بازارهاي جهاني پس بگيرد. عباس آخوندي گفت: طبق تعهدات صورت گرفته از سوي شركت ايرباس، اين شركت در سال آينده نيز ۹ فروند هواپيماي مسافرتي ۳۲۱ و ۳۳۰ به ايران تحويل خواهد داد.

آخوندي اميدوار است با تعهدات دوجانبه‌اي كه ميان ايران و شركت‌هاي بين‌المللي صورت گرفته تمام قراردادها اجرايي شود تا نوسازي ايران ادامه پيدا كند.
   
امروز، روز تولد دوباره هماست
مدير عامل شركت هواپيمايي ايران‌اير با بيان اينكه ورود يك فروند هواپيماي جديد ايرباس تاريخ صنعت هوايي ايران را دگرگون كرده، اظهار كرد: امروز شركت هما تولد دوباره خود را به جشن نشسته است.

فرهاد پرورش در خصوص احتمال بازگشت تحريم‌ها و سرنوشت قرارداد ايرباس‌ها گفت: قرارداد خريد ايرباس‌ها به عنوان يك قرارداد بين‌المللي به صورت جدي و دقيق منعقد شده است و طرفين بايد به تعهدات خود پايبند باشند. اما وي در بخش ديگري از سخنان خود نتوانست نگراني‌هاي خود را پنهان كند و گفت: تلاش كرديم هواپيما را وارد ناوگان كنيم و پيش از دولت بعدي امريكا پروژه ورود هواپيما آغاز شود و اين ربطي به انتخابات سال آينده ندارد(!)
فرهاد پرورش توضيح داد: اين هواپيما متعلق به هيچ ايرلاين يا كشور ديگري نبوده‌ است، ما از حدود يك سال پيش مشخصات اين هواپيما را انتخاب كرده بوديم و اين هواپيما كاملاً صفر است و تا پيش از تحويل به ما فقط پرواز تست انجام داده بود.

وي افزود: طبق برنامه مشخص اميدواريم تا پايان سال جاري حداقل دو فروند هواپيماي ايرباس ديگر به ناوگان هوايي ايران وارد شود كه ايرباس‌ها بدنه وسيع خواهد بود.
مديرعامل ايران‌اير ادامه داد: اگر قرارداد ما با ATR هم به نتيجه برسد اميدواريم دو فروند از اين ATRها فعلاً وارد ناوگان شود.
پرورش با بيان اينكه پيش‌پرداخت‌ها طبق قرارداد ارائه مي‌شود، گفت: قطعاً ارائه ارقام محرمانه است اما ما تلاش كرديم كه به تدريج نسبت به تأمين مالي اقدام شود. مديرعامل ايران‌اير ادامه داد: سيستم تأمين مالي فاينانس است كه 15 تا 20 درصد توسط ما يا كمپاني سازنده تأمين مي‌شود و بقيه هم از طريق فاينانسر يا كمپاني سازنده خواهد بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار