درحالي كه هواي پايتخت وضعيت قرمز و ناسالم را به كرات تجربه ميكند و مسئولان گلايهمند از تردد خودروهاي تكسرنشين و شخصي هستند، وضعيت شبكه حمل و نقل عمومي در بخش اتوبوسراني هم به دليل كمبود ناوگان اتوبوسران در وضعيت قرمز قرار دارد، به گونهاي كه به گفته رئيس كميسيون عمران و حمل و نقل شوراي تهران ناوگان اتوبوسراني با كمبود ۹۰۰ دستگاه اتوبوس نسبت به پنج سال قبل روبهرو است.
اين روزها آلودگي هوا در كنار بار ترافيك شهري به مشكلي تبديل شده است كه كسي يا دستگاهي حاضر به پذيرش مسئوليت كمكاريها و ناكارآمديها نيست. در اين ميان بر همگان آشكار است كه تكميل نبودن شبكه حمل نقل عمومي بر دامنه مسائل و مشكلات در اين زمينه افزوده است. روز گذشته رئيس كميسيون عمران و حمل و نقل شوراي اسلامي شهر تهران در جلسه شورا در اين خصوص گفت: در حال حاضر ناوگان اتوبوسراني شهر تهران نيازمند ۲ هزار دستگاه اتوبوس است.
احمد دنيا مالي با اشاره به نياز مبرم شهر تهران به نوسازي و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومي گفت: در حال حاضر در ناوگان اتوبوسراني شهر تهران بالغ بر 6 هزار و 200 اتوبوس وجود دارد كه نسبت به تعداد 7 هزار و 100 عددي در پنج سال قبل كاهش محسوسي داشته است. وي افزود: گرچه در اين مدت ۶۰۰ دستگاه اتوبوس دو كابين از سوي شهرداري به ناوگان تزريق شده، اما ما ۹۰۰ دستگاه نسبت به پنج سال قبل كم داريم، حال آنكه نياز شهر تهران به وسايل حمل و نقل عمومي نيز افزايش يافته است. هر چند زير ساختهاي حمل و نقل عمومي از جمله خطوط بيآرتي نيز افزايش داشته است. دنيا مالي تصريح كرد: در حال حاضر ناوگان اتوبوسراني شهر تهران نيازمند ۲ هزار دستگاه اتوبوس است تا از اين طريق اتوبوسهاي فرسوده نيز از چرخه حمل و نقل خارج شوند، اما طبق برنامه جامع حمل و نقل ناوگان اتوبوسراني بايد داراي ۱۱ هزار دستگاه اتوبوس باشد. اين در شرايطي است كه تقاضا براي حمل و نقل عمومي بسيار زياد است.
واگن براي جابهجايي مسافران وجود ندارد دولت نسبت به توسعه و نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي شهر تهران اقدام كند؛ اين درخواستي است كه رئيس شوراي شهر تهران بر آن تأكيد كرد و گفت: دولت بايد از محل فاينانس يا يك ميليارد دلار صندوق ذخيره ارزي كه سهم مترو تهران است نسبت به توسعه و نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي شهر تهران اقدام كند. مهدي چمران گفت: در حال حاضر زيرساختهاي مورد نياز براي حمل و نقل عمومي كارا در شهر تهران فراهم شده است، همچنان كه دو خط متروي 6 و 7 در آستانه بهرهبرداري قرار دارد، اما مشكل اينجا است كه واگن براي جابهجايي مسافران در اين خطوط وجود ندارد. وي افزود: در حال حاضر بيش از 3 ميليون مسافر از طريق خطوط مترو جابهجا ميشوند كه كمبود واگنها سبب تأخير در فاصله زماني حركت قطارها ميشود. رئيس شوراي اسلامي شهر تهران گفت: اين در شرايطي است كه شهرداري تهران نزديك به 2 هزار ميليارد تومان در توسعه مترو در سال جاري هزينه كرده است و دولت نيز بايد همپاي اين مبلغ در راستاي توسعه مترو و فراهم آوردن تجهيزات كمك كند، اما متأسفانه نه امسال، بلكه سالهاي قبل نيز اعتبار مورد نياز از سوي دولت تخصيص داده نشده است. چمران تصريح كرد: وقتي توسعه سختافزاري مترو محقق ميشود، اما واگني براي جابهجايي مسافران نيست، طبيعي است كه معضل ترافيك حلشدني نباشد. افزايش روزافزون حجم ترافيك، آلودگي هوا و افزايش سفرهاي درونشهري در شرايطي است كه دولت سهم خود را براي تكميل شبكه حمل و نقل عمومي همچون اتوبوسراني و مترو نميپردازد.