کد خبر: 831863
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۴
عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس با بيان اينكه 120 هزار ميليارد تومان از منابع حامل‌هاي انرژي در سال‌هاي 92 تا 95 گردش مالي نشده است، گفت: مجلس بررسي يا تحقيق و تفحص اين موضوع را در دستور كار قرار مي‌دهد.
عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس با بيان اينكه 120 هزار ميليارد تومان از منابع حامل‌هاي انرژي در سال‌هاي 92 تا 95 گردش مالي نشده است، گفت: مجلس بررسي يا تحقيق و تفحص اين موضوع را در دستور كار قرار مي‌دهد.
حسينعلي حاجي دليگاني در گفت‌وگو با فارس، در مورد وضعيت درآمد حامل‌هاي انرژي اظهار داشت: درآمد حامل‌هاي انرژي از 76 تا 80 هزار ميليارد تومان گفته مي‌شود، اما به نظر مي‌رسد رقم 76 هزار ميليارد تومان دقيق‌ترين عدد باشد.
عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس با تأكيد بر اينكه اين رقم در اختيار دولت بوده و حدود 43 هزار ميليارد تومان آن در هدفمندي يارانه گردش مالي پيدا مي‌كند، تصريح كرد: مابقي اين درآمد به صورت جمعي در اختيار دولت بوده و هيچ گزارشي مبني بر چگونگي مصرف و هزينه‌كرد در اختيار مجلس نيست.
اين نماينده مجلس با بيان اينكه اقدام دولت برخلاف اصل 52 و 53 قانون اساسي است، تصريح كرد: گردش مالي يعني اينكه هر درآمدي كه دولت كسب مي‌كند، بايد اول به خزانه واريز و پس از آن با پيشنهاد در بودجه سالانه و تصميم مجلس برداشت شود.
به گفته حاجي دليگاني، طي سال‌هاي 92 تا 95 متأسفانه اين تخلف از سوي دولت صورت گرفته است.
وي با اشاره به اينكه در مصوبات برنامه ششم توسعه مجلس، بايد تمامي درآمدهاي هدفمندي به خزانه واريز شود، يادآور شد: دولت راجع به ارقام گذشته نيز بايد گزارش دهد، يا اينكه مجلس طرح قانوني ارائه كرده يا تحقيق و تفحص را در دستور كار قرار دهد.
عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس با بيان اينكه طي چهار سال در هر سال حدوداً 30 هزار ميليارد تومان و جمعاً 120 هزار ميليارد تومان بايد از سوي دولت در رابطه با درآمد حامل‌هاي انرژي گزارش ارائه مي‌شد، عنوان كرد: وظيفه ديوان محاسبات است كه به اين موضوع رسيدگي كند و در گزارش‌هاي تفريغ بودجه به روشني اين موضوع شفاف نشده است.
حاجي دليگاني با اشاره به نظر دولت در مورد درآمد حامل‌هاي انرژي گفت: دولت مدعي است كه بيشتر اين مبالغ تحت واگذاري وزارت نفت به نيرو براي توليد برق هزينه شده، اما بايد ميزان و نحوه تبادل آن مشخص شود و در خزانه گردش مالي داشته باشد.
وي يكي از ايرادات درآمدهاي هدفمندي يارانه‌ها را مربوط به گزارش مركز پژوهش‌ها و تفاوت آن با گزارش دولت دانست و افزود: معلوم نيست گردش مالي حامل‌هايي مانند آب، برق و گاز چرا در گزارش دولت نيامده‌است و اين موضوع براي مجلس جاي سؤال است؛ بنابراين اين منابع بايد اول به خزانه واريز و بعد مصرف شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار