کد خبر: 831855
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۲
طرح كنترل موتورسيكلت‌ها در معابر پرتردد آغاز شد
امسال با كاهش تعداد آرم طرح ترافيك براي وسايل نقليه، ورود اين وسايل به محدوده طرح كاهش يافته...
امسال با كاهش تعداد آرم طرح ترافيك براي وسايل نقليه، ورود اين وسايل به محدوده طرح كاهش يافته است و با محدود شدن صدور آرم‌‌هاي ترافيك اقبال شهروندان براي استفاده از موتورسيكلت به عنوان مجوز ورود به محدوده طرح افزايش يافته است. براساس اخبار رسيده، بسياري از رانندگان كه موفق به دريافت آرم طرح ترافيك نشده‌اند و با توجه به نبود محدوديت خاص براي ورود موتورسيكلت‌ها به اين محدوده اقدام به خريد و استفاده از موتورسيكلت براي تردد در محدوده طرح كرده‌اند. بر اين اساس عضو هيئت رئيسه شوراي شهر تهران از پيشنهاد مشمول شدن دريافت آرم طرح ترافيك براي موتورسيكلت‌ها خبر داد تا شايد تردد در محدوده طرح تا حدودي ساماندهي شود.
  
 موتورسيكلت‌هايي كه قانون را دور مي‌زنند

 بر اساس آمار غير رسمي در پايتخت حدود 3تا4 ميليون موتورسيكلت در حال تردد هستند كه همواره بسياري از اين وسايل نقليه قانون را دور مي‌زنند و از آنجايي كه بيش از 25 درصد از آلودگي هواي پايتخت ناشي از سوخت ناقص و تردد موتورسيكلت است و هر موتورسيكلت به طور متوسط چندين برابر يك خودرو آلودگي و آلايندگي توليد مي‌كند، بر اين اساس با افزايش تعداد موتورسيكلت‌ها و تردد اين وسايل نقليه در مركز و محدوده طرح ترافيك مي‌توان گفت اعمال محدوديت براي كاهش تردد و كاهش آلودگي هوا عملاً بي‌‌نتيجه باقي‌مانده است. اقبال شهروندان براي استفاده از موتورسيكلت سبب شده است تا مراكز توليد اين وسايل نقليه نيز بدون رعايت مسائل فني و استانداردها، توليدات خود را افزايش دهند و از سوي ديگر ورود انواع موتورسيكلت‌‌هاي نامرغوب و غيراستاندارد به بازار و مزاياي تردد آسان در شهر و فرار از بار ترافيك در محدوده طرح ترافيك سبب افزايش استفاده از اين وسيله شده و بازار خريد موتورسيكلت رونق يافته است. در خلأ نظارت و نبود كنترل از سوي مسئولان متولي، شهر به تسخير موتورسيكلت‌ها درآمده است.   براساس گزارش تيتر شهر هر چند آمار دقيقي از تعداد موتورسيكلت‌‌هاي شهر تهران وجود ندارد اما براساس آمار اعلامي از سوي مراكز غيررسمي حدود 4، 5 ميليون از اين وسيله در تهران موجود است كه اگر بخشي از اين ميزان بخواهند به صورت روزانه در محدوده طرح تردد كنند عملاً اجراي طرح با شكست مواجه شده است چراكه تعداد وسايل نقليه كه داراي مجوز ورود به اين محدوده هستند، حدود 90 هزار خودرو اعلام شده است كه با تعداد موتورسيكلت، اصلاً قابل قياس نيست.
از سوي ديگر به تجربه ثابت شده است كه بسياري از موتورسيكلت‌ها از قوانين راهنمايي و رانندگي عبور كرده و مشكلات بسياري را براي تردد ساير خودروها و عابران فراهم مي‌سازند.  افزايش آلودگي صوتي و هوا از يكسو و افزايش تخلفات راهنمايي و رانندگي از سوي ديگر سبب شده است تا اجراي طرح‌هاي موقت ترافيكي براي تسهيل در آمد و شد نيز بي‌اثر شود.  تاكنون اقدامات صورت گرفته براي ساماندهي و كنترل حركت موتورسيكلت‌ها به جايي نرسيده است و اين موتورسيكلت‌سواران هستند كه رفتارهاي خلاف قانون خود را به پليس راهنمايي و رانندگي تحميل مي‌كنند. نمونه بارز اين موضوع آن است كه در بسياري از تقاطع‌ها اگر اتومبيلي از چراغ قرمز عبور كند يا تخلفي از راننده سر بزند، پليس خود را ملزم مي‌داند با آن برخورد كند ولي اگر موتورسواري از چراغ قرمز عبور كند و تخلفي را مرتكب شود، پليس هيچ عكس‌العملي از خود نشان نمي‌دهد، اين تبعيض در برخورد سبب شده است تا بر دامنه تخلفات موتورسواران افزوده شود و تاكنون پليس نتوانسته‌ حريف موتورسيكلت‌سواران شود. شيوه برخورد پليس به رغم تلاش‌هاي صورت گرفته سبب شده است تا هر روز بر تعداد موتورسواران متخلف پايتخت افزوده شود و دامنه تخلفات تا آنجا افزايش يابد كه برخي موتورسيكلت‌ها جاي تاكسي و وانت بار را نيز در شهرها گرفته‌اند و حتي برخي از موتورسواران براي خود ايستگاه موتورسيكلت نيز در نظر گرفته و حق مالكيت آن را نيز با گرفتن حق حساب به ساير موتورسواران اجاره مي‌دهند.
 
  پيشنهاد دريافت طرح براي موتورسيكلت‌ها

ريشه بسياري از آلاينده‌هاي هوا در پايتخت و مشكلات ترافيك، موتورسيكلت‌هايي هستند كه بدون ضابطه در سطح شهر تردد مي‌كنند. برخي از اين موتورسيكلت‌ها شش برابر خودروهاي معمولي توليد آلايندگي دارند و اين در حالي است كه هيچ محدوديتي براي ورود آنها به محدوده مركزي شهر وجود ندارد. در اين زمينه عضو هيئت رئيسه شوراي شهر تهران گفت: در كميسيون عمران و حمل و نقل شوراي شهر پيشنهاد شد موتورسيكلت‌ها نيز مشمول دريافت آرم طرح ترافيك شوند.
ابوالفضل قناعتي گفت: طرحي از سوي كميسيون عمران و حمل و نقل شوراي شهر تهران مبني بر دريافت آرم طرح ترافيك مطرح شده و شهرداري نيز با آن مخالفتي نداشته است. وي در پاسخ به اين پرسش كه مديريت شهري چگونه قصد دارد تردد 3  ميليون موتورسيكلت در شهر را كه تاكنون بدون هيچ ضابطه‌اي در معابر تردد مي‌كردند كنترل كند، گفت: 3 ميليون موتورسيكلت شماره گذاري شده اما همه موتورسيكلت‌ها فعال نيستند و بر اساس تخمين‌هاي غيررسمي نزديك به ۴۰۰ هزار موتورسيكلت در محدوده طرح ترافيك روزانه فعاليت مي‌كنند بنابراين كنترل اين تعداد موتورسيكلت دشوار نيست.
وي در خصوص فراهم نبودن زيرساخت‌هاي لازم براي دريافت معاينه فني از سوي موتورسيكلت‌ها از جمله نداشتن معاينه فني افزود: قرار نيست تا زمان فراهم شدن زيرساخت‌ها اين طرح اجرايي شود اما بايد با وجود تمام مشكلات كار را آغاز كنيم و به تدريج مشكلات شناسايي و برطرف شود. اين پيشنهاد از سوي كميسيون عمران و حمل و نقل مطرح شد و معاون حمل و نقل ترافيك و معاون برنامه‌ريزي شهردار نيز از آن استقبال كردند و قرار بر آن شد زيرساخت‌هاي لازم فراهم شود اما بايد اين پيشنهاد در صحن علني مطرح و نهايي شود.
به گفته قناعتي در صورت تصويب اين طرح در صحن علني دريافت مجوز ورود به طرح براي موتورسيكلت‌ها از سال ۹۶ آغاز مي‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار