کد خبر: 831721
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۹
رئيس سازمان بورس اوراق بهادار خبرداد
در حالي كه به دليل بسته بودن دهها نماد معاملاتي بنگاه بزرگ در بازار سرمايه هزاران ميليارد تومان دارايي بلوكه شده است و تقويت انتشار اوراق بدهي دولت و اسنادخزانه در بازار سرمايه مورد نقد برخي سهامداران قرار گرفته، رئيس سازمان بورس از بازنگري و تدوين مجدد دستورالعمل توقف و بازگشايي نماد‌ها خبر داد...
هادی غلامحسینی
در حالي كه به دليل بسته بودن دهها نماد معاملاتي بنگاه بزرگ در بازار سرمايه هزاران ميليارد تومان دارايي بلوكه شده است و تقويت انتشار اوراق بدهي دولت و اسنادخزانه در بازار سرمايه مورد نقد برخي سهامداران قرار گرفته، رئيس سازمان بورس از بازنگري و تدوين مجدد دستورالعمل توقف و بازگشايي نماد‌ها خبر داد و عنوان كرد: توقف نمادها يكي از مسائل مهم بازار سرمايه است و طي يك يا دو هفته آينده تعدادي از نمادهاي مهم بازگشايي شود.

به گزارش «جوان»، قانونمداري و شفافيت در بازار سرمايه يكي از خواست‌هاي جدي اهالي تالار شيشه‌اي است و خوشبختانه گويا اين امر در بازار در حال رشد است اما به دليل ابهاماتي كه طي سال‌هاي ماقبل در صورت‌هاي مالي بنگاه‌هايي چون بانك‌ها وجود داشت، سازمان بورس بالاجبار براي حمايت از حقوق تمامي بازيگران بازار سرمايه مجبور به احتياط در بازگشايي نماد معاملاتي شركت‌ها شده كه اين امر صحيح است، در عين حال به دليل رشد بدهي‌هاي دولت در تمامي بخش‌ها، دولت و مجلس تكاليفي براي عرضه اوراق بدهي و اسناد خزانه در بازار سرمايه ايجاد كرده‌اند كه اين امر اگر توسط مديران بازار سهام مديريت نشود، مي‌تواند به بازار آسيب بزند، از اين رو بايد مديريت در حوزه عرضه سهام اوليه و همچنين اوراق بدهي و اسناد خزانه در ماه‌هاي پيش رو مورد توجه متوليان بازار قرار گيرد.

در شرايطي كه توقف و بازگشايي نماد‌ها مورد اعتراض برخي از سهامداران است، روز گذشته رئيس سازمان بورس اوراق بهادار در جمع تعدادي از سهامداران و فعالان حقيقي بازار سرمايه حاضر شد و به ايراد سخن پرداخت. در اين نشست دوستانه كه در سازمان بورس اوراق بهادار برگزار شد، شاپور محمدي مشكلات فعالان بازار سرمايه را شنيد و به پرسش‌هاي آنها پاسخ داد. در اين ديدار، فعالان و سهامداران حقيقي بازار سرمايه ضمن اذعان به صحت عملكرد رئيس سازمان بورس طي ماه‌هاي گذشته، از راه‌اندازي ابزار‌هاي نوين مالي همچون «آپشن» قدرداني و مشكلات خود را مطرح كردند.
وي گفت: بسته بودن نماد‌ها يكي از مسائل مهم بازار سرمايه است و ما بي‌وقفه به دنبال آن هستيم كه طي يك يا دو هفته آينده تعدادي از نماد‌هاي مهم بازگشايي شود. رئيس سازمان بورس ابراز اميدواري كرد تعداد نماد‌هاي بسته در روزهاي پيش رو به حداقل ممكن برسد و افزود: يكي از دلايل بسته شدن نماد‌ها تأخير در ارسال گزارش‌هاي مالي به سازمان بورس است. در برخي از كشورها مانند انگليس گزارش‌هاي مالي شش ماهه و يك ساله و در برخي از كشور‌ها همچون ايالات متحده و ايران اين گزارش‌ها به صورت سه ماهه منتشر مي‌شود و اين زمان كوتاه، به تأخير انتشار گزارش‌هاي مالي شركت‌ها منجر مي‌شود. همچنين در برخي موارد گزارش‌هاي مالي به سازمان بورس ارائه مي‌شود، اما اين گزارش‌ها در مرحله حسابرسي به دقت بيشتري نياز دارد، لذا زمانبر است. محمدي ادامه داد: به نحوي از انحا دستورالعمل بازگشايي نماد‌ها با محدوديت‌هايي روبه‌رو است و بازنگري و تدوين مجدد آن در دستور كار سازمان بورس قرار دارد.

رئيس سازمان بورس، عرضه اوراق بدهي را يكي ديگر از موضوعات مهم بازار سرمايه دانست و گفت: اين اوراق بايد بر اساس ظرفيت بازار سرمايه منتشر شود و با تعامل بين سازمان بورس و مجلس تلاش مي‌كنيم عرضه اين اوراق در بودجه سال آينده با حجم متناسب بازار سرمايه باشد. سخنگوي سازمان بورس تأكيد كرد: منافع مردم همواره رسالت سازمان بورس بوده و چون سهام نسبت به اوراق بدهي نقش بيشتري در بورس ايفا مي‌كند و حجم زيادي از سرمايه‌گذاري‌ها را به خود اختصاص داده و منافع بيشتري درگير آن است، بنابراين بايد به آن توجه داشت. به گفته اين مدير ارشد بازار سرمايه رفع محدوديت‌هاي معاملات بر خط يكي ديگر از مسائل مورد توجه سازمان بورس است و دسترسي سرمايه‌گذاران برخط بايد با سايرين برابري كند.
 
رفع اختلال سامانه معاملات در دستور كار سازمان بورس
رئيس سازمان بورس رفع اختلال‌هاي موجود در سامانه معاملات را يكي ديگر از اقدامات اخير دانست و گفت: اختلال در سامانه معاملات بخشي از ذات رويكرد‌هاي مبتني بر فناوري اطلاعات است و طي ماه‌هاي گذشته تلاش گسترده‌اي براي به‌روزرساني اين سامانه صورت گرفته و مشكلات آن در سال آينده به حداقل ممكن خواهد رسيد. محمدي به راه‌اندازي معاملات آپشن اشاره كرد و گفت: به اعتقاد من ابزار‌هاي نوين مالي بايد به صورت كامل راه‌اندازي شود و به زودي اختيار فروش نيز به اختيار خريد اضافه خواهد شد. سخنگوي سازمان بورس افزود: تكثر ابزار‌هاي مالي، تنوع بازار سرمايه و توسعه آن را به همراه دارد و يكي از مهم‌ترين مسائل پيش روي سازمان است. مقايسه اجمالي مديريت بازار سرمايه با بازار سرمايه دولت‌هاي نهم و دهم نشان از آن دارد كه قانونمداري، شفافيت و تكريم شخصيت تمامي بازيگران بازار سرمايه در اين دوره بهبود يافته كه اين امر ضامن توسعه فرهنگ سهامداري در كشور ايران است.

لازم به ذكر است رئيس پيشين و فعلي بازار سرمايه به دليل برخورداري از معلومات تجربي و آكادميك تخصصي در بازار سرمايه، تلاش كرده‌اند اين بازار بر اساس قانونمداري و شفافيت مديريت شود، اما بايد توجه داشت در شرايطي كه اقتصاد بازار بورس با ركود نسبي مواجه است و بخشي از نمادهاي بورسي به دليل اهمال سازمان حسابرسي در گذشته جهت افزايش استانداردهاي حسابداري و ساير چالش‌ها با توقف روبه‌رو هستند، مديران بازار بايد عرضه‌هاي اوليه و همچنين انتشار اوراق بدهي دولتي و اسناد خزانه را حداقل تا بهبود بازار و بازگشايي برخي از نمادها به تأخير بيندازند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار