کد خبر: 831639
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۱
عضو هيئت مديره فدراسيون واردات ايران با انتقاد از شيوه تنظيم بازار گوشت قرمز، گفت: وضعيت قيمت گوشت در اين چند هفته يادآور قيمت ارز در دوره تشديد تحريم‌ها شده است.
فرهاد آگاهي در گفت‌وگو با مهر با اشاره به افزايش قيمت گوشت قرمز در بازار، اظهار داشت: قيمت گوشت گوسفندي در هفته‌هاي اخير با افزايشي چشمگير، بين ۴۰ تا۵۰ هزار تومان در نوسان است و اين براي كشوري كه ۸۰ ميليون جمعيت دارد و بخش بزرگي از جمعيت آن زير ۳۰ سال هستند و سلامت آنها وابسته به مصرف گوشت قرمز است، قابل دفاع نيست.
وي ادامه داد: اين نگراني نه تنها در قسمت امنيت غذايي و تأمين كالاهاي مورد نياز سبد خوراكي خانواده‌ها رنج‌آور است بلكه بايد اعتراف كنيم بخش ديده نشده اين چالش، در بخش فعالان اقتصادي اين حوزه اعم از واردكنندگان و توليد‌كنندگان رخ داده است.
عضو هيئت مديره فدراسيون واردات ايران، اضافه كرد: وضعيت نوسان قيمت گوشت در چند هفته اخير به گونه‌اي شده كه فعاليت بسياري از دست اندركاران اين حوزه را تحت‌الشعاع قرار داده، به طوري كه احساس مي‌كنند هرچقدر هم كه نسبت به وقوع اين گونه معضلات در تأمين گوشت، از قبل به آقايان صاحب كرسي در دستگاه‌هاي دولتي مرتبط پيش آگاهي بدهند، باز هم آنها بر آمار اشتباه خود تكيه مي‌كنند و تا زماني كه مسئله همه جامعه را فرا نگرفته، واكنشي نشان نمي‌دهند.
به گفته آگاهي، وضعيت قيمت گوشت در اين چند هفته يادآور قيمت ارز در دوره تشديد تحريم‌ها شده است، به گونه‌اي كه هر لحظه بايد قيمت‌ها را با بازار محك زد و اين براي يك بازار يك ميليون تني، نشان از عدم توسعه مديريت و فعال بودن ساز و كارهاي ابتدايي و تاريخ مصرف گذشته حكايت دارد.
رئيس انجمن واردكنندگان فرآورده‌هاي خام دامي در خصوص نقش دلالان در افزايش قيمت گوشت قرمز، اظهار داشت: بديهي است كه افزايش و كاهش قيمت گوشت قرمز در بازار همچون ساير كالاها از مكانيسم عرضه و تقاضا پيروي مي‌كند و منطقي نيست دستگاه‌هاي متولي تنظيم بازار، ضعف مديريت و آينده نگري خود را پنهان كرده و نوسانات ناخوشايند قيمت اين كالا را صرفاً ناشي از دلال بازي توصيف كنند.
به گفته آگاهي، واقعيت اين است كه تنظيم بازار زماني مي‌تواند موفق باشد كه بر پايه‌اي از اطلاعات، آمار و ارقام درست و مطابق واقع بنا شده باشد. اين در حالي است كه سازمان‌هاي مختلف حتي در خصوص ميزان مصرف گوشت در كشور اختلاف عميقي از لحاظ آماري دارند. اختلافي كه گاه حدود ۴۰۰ هزار تن است. بنابراين با وجود چنين شرايطي چگونه مي‌توان انتظار داشت كه تنظيم بازار بتواند نقش بخش‌هاي مختلف را به درستي از پيش تعيين كند.
وي ادامه داد: هرگونه فعاليتي در حوزه نظام بخشي به بازار گوشت قرمز بدون در اختيار داشتن يك سامانه جامع آماري، ابتر، موقت و همراه با كاركرد مُسكن‌وار است و تازماني كه دستگاه‌هاي متولي تنظيم بازار از ايجاد شفافيت نگراني داشته باشند، وضعيت به همين صورت است.
به گفته آگاهي، گاهي اوقات اين غير عادي بودن شرايط تنظيم بازار گوشت قرمز، مثل اين روزها انقدر شديد است كه سيگنال‌هاي آن به مردم هم اصابت مي‌كند و مردم با تمام وجود بي‌تدبيري‌ها را لمس مي‌كنند.
وي در خصوص اينكه گفته مي‌شود بازار گوشت به دليل بار رواني ملتهب شده است، گفت: كنترل رواني بازار براي يك كشور ۸۰ ميليون نفري كه حدود يك ميليون تن مصرف سالانه گوشت آن است، شايد يك ابزار مكمل محسوب شود ولي قطعاً نمي‌توان بر اساس آن برنامه‌ريزي كرد.  عضو هيئت مديره فدراسيون واردات ايران تصريح كرد: همانطور كه اشاره شد، براي گره‌گشايي از اين معضل، بايد نگاه ريشه‌اي و بلند‌مدت مبتني بر واقعيت‌هاي علمي داشت و از ابزارهاي كارآمد بهره‌برداري كرد نه اينكه در آمال و آرزوها سير كرد.
به گفته آگاهي، راه‌اندازي يك سامانه جامع آماري ميان دستگاه‌هاي متولي گوشت قرمز، يك ضرورت اجتناب‌ناپذير است. اين سامانه بايد از يك‌سو به مراكز دولتي و از سوي ديگر با تشكل‌هاي اقتصادي بخش خصوصي مرتبط با اين حوزه متصل باشد تا بتوان وضعيت توليد دام، توليد لاشه، صادرات دام، مصرف مردم و واردات را در يك پنجره واحد ديد و مديريت كرد.  رئيس انجمن واردكنندگان فرآورده‌هاي خام دامي از آمادگي تشكل‌هاي بخش خصوصي براي راه‌اندازي اين سامانه خبر داد و گفت: اگر اين كار هر چه سريع‌تر بر مدار اجرا قرار نگيرد بايد براي سال آينده منتظر قيمت‌هاي بالاتري بود و اين هشداري است كه بايد جدي گرفته شود.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار