کد خبر: 831451
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۶
از هنگام انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئيس‌جمهور آينده امريكا در انتخابات نوامبر 2016 تا كنون گمانه‌زني‌هاي مختلفي درباره سياست‌ها و اقدامات او در دوره زمامداري‌اش مطرح شده است...
دكتر سيد‌رضا ميرطاهر
از هنگام انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئيس‌جمهور آينده امريكا در انتخابات نوامبر 2016 تا كنون گمانه‌زني‌هاي مختلفي درباره سياست‌ها و اقدامات او در دوره زمامداري‌اش مطرح شده است. با اين همه آنچه اين گمانه‌زني‌ها را با ترديد فراوان روبه‌رو مي‌كند سرشت شخصيتي ترامپ و سوابق كاري وي است. در واقع ترامپ رئيس‌جمهوري نيست كه از درون سيستم سياسي مستقر در امريكا (Establishment) سر برآورده باشد. به زبان دقيق‌تر اساسا ترامپ يك سياستمدار Politician نبوده كه رفتارش در اين چارچوب قابل تحليل و پيش‌بيني باشد. همين مسئله نه تنها تحليل رفتار وي را دشوار مي‌كند بلكه به طريق اولي تعيين سياست‌هاي آينده وي را دشوارتر مي‌كند. در عين حال به دليل بي‌تجربگي سياسي ترامپ و نيز خارج بودن وي از حوزه سياست عمومي، مي‌توان پيش‌بيني كرد كه وي درباره بسياري از مسائل و تصميم‌گيري‌ها ناچار خواهد بود از روش آزمون و خطا استفاده كند. البته در اين ميان ميزان تأثير‌گذاري مشاوران و مقاماتي كه در تيم ترامپ جاي خواهند گرفت در تصميم‌گيري‌هاي وي نيز تأثير بسزايي در ماهيت و جهت‌گيري آنها خواهد داشت. با اين حال در يك نكته نمي‌توان ترديد كرد و آن اينكه ترامپ قصد دارد تا سياست‌ها و اقداماتي را كاملاً بر خلاف سياست دولت اوباما در جنبه‌هاي مختلف داخلي و خارجي ‌است را سامان دهد. بايد توجه كرد كه ترامپ بيش از اينكه به عنوان يك سياستمدار سنتي كه در چارچوب حرفه‌اش قصد رسيدن به مناصب بالاتر سياسي به ويژه رياست جمهوري را داشته باشد، بيشتر به‌دنبال رسيدن به اين مقام به منظور تحقق ايده‌آل‌ها و اهداف مد‌نظرش بوده است. در واقع ترامپ بيش از اينكه يك جمهوريخواه سنتي با همه مشخصه‌هاي آن باشد، بيشتر از حزب جمهوريخواه به عنوان مجرايي براي رسيدن به رياست جمهوري استفاده كرده است. شايد به همين دليل باشد كه برخي از طرح‌ها و برنامه‌هاي وي مانند بهبود روابط با روسيه اساساً با خط مشي جمهوريخواهان كه خواهان تشديد فشارها عليه مسكو هستند در تعارض است.
نگاهي به طرح‌هاي ترامپ كه آنها را درجريان مبارزات انتخاباتي يا پس از انتخاب شدن مطرح كرده مي‌تواند تا حدي مسير آينده وي را در كاخ سفيد مشخص كند. به نظر مي‌رسد ترامپ، مسائل مهم داخلي يعني رونق اقتصادي و اشتغالزايي در داخل امريكا، رسيدگي به مسئله مهاجرت و در نهايت مسئله بهداشت و درمان را در اولويت خود قرار داده است.
  نويدهاي اقتصادي
ترامپ بارها تأكيد كرده كه يكي از اولويت‌هاي اصلي‌اش، بهبود وضعيت اقتصادي امريكاست. بررسي عملكرد ترامپ در مبارزات انتخاباتي نشان داد كه وي درك واقع‌گرايانه‌اي از دغدغه‌هاي امريكايي‌هاي سفيد‌پوست و دادن شعارهايي دارد كه براي آنها جذابيت دارد. ترامپ هوادار كاهش ماليات‌ها به ويژه براي طبقه ثروتمند و سرمايه‌دار است. هدف وي، تشويق سرمايه‌داران به سرمايه‌گذاري هر چه بيشتر در داخل امريكا به منظور جلوگيري از سرمايه‌گذاري شركت‌هاي امريكايي در خارج از اين كشور و حفظ و افزايش فرصت‌هاي شغلي امريكايي‌هاست. نامزد پيروز در انتخابات اخير امريكا بارها بر بازگرداندن فرصت‌هاي شغلي امريكا به خاك اين كشور تأكيد كرده است. در واقع ترامپ با شناخت واقعيت‌هاي اقتصادي امريكا به ويژه نارضايتي كارگران و كاركنان سفيد پوست از انتقال صنايع و كارخانه‌هاي امريكايي به خارج از اين كشور كه در راستاي كاهش هزينه‌هاي توليد و نزديكي بيشتر به بازارهاي مصرف صورت گرفته است، در جريان مبارزات انتخاباتي خود از لزوم سرمايه‌گذاري طبقه ثروتمند اين كشور در داخل امريكا و بازگشت فرصت‌هاي شغلي سخن گفت و از آن براي جلب نظر اقشار مختلف مردم امريكا استفاده كرد. ضمن اينكه وي خواهان مذاكره مجدد بر سر پيمان‌هاي تجاري با كشورهاي ديگراست.  در راستاي تحقق وعده‌هاي اقتصادي ترامپ، شركت بزرگ خودرو‌سازي فورد روز سه‌شنبه 14 دي اعلام كرد از سرمايه‌گذاري در مكزيك صرف نظر كرده و در اين راستا قرارداد سرمايه‌گذاري يك ميليارد و 600 هزار دلاري خود را در اين كشور لغو مي‌كند. شركت فورد، كه طرح‌هايش در مكزيك با انتقاد شديد دونالد ترامپ مواجه شده است، قصد دارد به جاي احداث كارخانه مونتاژ خودرو در شهر «سن لوئيس پوتوسي» مكزيك، مبلغ 700 ميليون دلار در سايت اين شركت در شهر فلت راك، واقع در ايالت ميشيگان سرمايه‌گذاري كند. با اجراي طرح‌هاي جديد، شركت فورد، 700 فرصت شغلي جديد در امريكا ايجاد مي‌كند. به نظر مي‌رسد اين اقدام شركت فورد با توجه به چشم انداز اقتصادي امريكا و اقدامات احتمالي ترامپ در راستاي تشويق سرمايه‌گذاري شركت‌هاي امريكايي در داخل خاك اين كشور صورت گرفته است. در واقع اين تصميم شركت فورد باعث خرسندي ترامپ خواهد شد كه شعار اول امريكا ( America First ) را يكي از شعارهاي انتخاباتي‌اش قرار داده بود.
  ديگر اولويت‌هاي ترامپ
يكي از اولويت‌هاي اصلي ترامپ همان گونه كه در جريان مبارزات انتخاباتي نيز بر آن تأكيدكرده بود، مسئله برخورد با مهاجران غيرقانوني است. وي وعده  داده است كه ضمن اخراج مهاجران غير‌قانوني، اقدام به احداث ديواري در مرز مكزيك براي جلوگيري از ورود آنها خواهد كرد. اين مسئله نگراني شديد مكزيكي‌ها و به طور كلي مهاجران لاتين تبار به امريكا را موجب شده است. در اين راستا رئيس‌جمهور مكزيك تأكيد كرده است كه در ديدار با ترامپ اين مسئله را مطرح خواهد كرد. با اين حال شواهد حاكي از آن است كه تصميم ترامپ در اين زمينه جدي است. در عين حال ترامپ قبلاً مسئله ممنوعيت ورود مسلمانان به امريكا را نيز مطرح كرده بود كه پس از پيروزي در انتخابات مجدداً بر اجراي آن تأكيد كرده است.
مسئله دومي كه از اولويت‌هاي مهم ترامپ است، تعيين تكليف برنامه بهداشتي و درماني اوباما موسوم به «اوباما كر» است كه هزينه‌اي 2 تريليون دلاري به همراه داشته است. به نظر مي‌رسد جمهوريخواهان در مخالفت با اين طرح پر هزينه همصدا هستند بنابراين يكي از وعده‌هاي سران جمهوريخواه لغو اين طرح است كه مسلماً به زيان اقشار ضعيف امريكايي خواهد بود به ويژه اينكه ده‌ها ميليون نفر در امريكا فاقد بيمه درماني هستند و مي‌توان پيش‌بيني كرد كه لغو «اوباما كر» مسائل و مشكلات بزرگي را براي آنها به همراه خواهد آورد.
  جمع‌بندي
ترامپ موفق شد با ارائه شعار اصلي خود يعني «امريكا را دوباره شكوهمند سازيم» حمايت شمار زيادي از مردم ناراضي در جامعه امريكا را به خود جلب كندكه اميد دارند وي به گونه‌اي معجزه‌آسا، مشكلات اقتصادي و اجتماعي اين كشور را حل كند و آن را به دوران خوش گذشته بازگرداند. به ويژه اينكه ترامپ اعلام كرده بود انتخابات نوامبر 2016، آخرين فرصت براي نجات امريكاست. از اين رو چندان شگفت‌آور نبود كه مردم متأثر از بحران‌هاي اقتصادي و اجتماعي امريكا براي نجات خود و كشورشان به وي به چشم يك منجي بنگرند كه آمال و آرزوهاي آنها را تحقق خواهد بخشيد. با اين حال مي‌توان پيش‌بيني كرد كه اجراي طرح‌هاي ترامپ مخالفت‌هاي زيادي را در داخل امريكا برخواهد انگيخت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار