کد خبر: 831015
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۹
رئیس محیط‌زیست دامغان :
رئیس حفاظت محیط‌زیست شهرستان دامغان از افزایش 20 درصدی جمعیت حیات‌وحش این شهرستان در یک سال اخیر خبر داد
فرامرز اسفندیاری با اظهار خرسندی از این ازدیاد جمعیت وحوش اظهار کرد: فعالیت‌های متعدد فرهنگی، جلب مشارکت‌های عمومی و استفاده از ظرفیت تشکل‌های مردم‌نهاد و همراهی‌های دوستداران محیط‌زیست و مردم با فرهنگ دامغان مهمترین عامل این ازدیاد حیات‌وحش علف‌خوار در زیستگاه‌های دامغان بوده است.

وی به قدمت بیش از هفت‌هزار ساله دامغان اشاره کرد و افزود: دامغان یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران است و این دیرینگی و غنای فرهنگی مردم، زمینه را برای فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در این شهر فراهم کرده است.

رئیس محیط‌زیست شهرستان دامغان از سرشماری پاییزه حیات‌وحش در سطح زیست‌گاه‌های این شهرستان خبر داد و تصریح کرد: این سرشماری که بر مبنای مشاهدات عینی انجام می‌شود با همکاری همیاران و یاوران محیط‌زیست، محیط‌بانان، همکاران اداری، مردم محلی، دوستداران محیط‌زیست و تشکل‌های مردم‌نهاد در سطح زیستگاه‌های این شهرستان انجام شد.

وی با اشاره به محدودیت در نیروی انسانی و گستردگی زیست‌گاه‌ها در این شهرستان گفت: سرشماری پاییزه در حدود 50 درصد از زیستگاه‌های دامغان انجام و براساس آمار و مشاهدات شمار حیات‌وحش علف‌خوار و از جمله کل و قوچ، آهو، بزوحشی، میش و...در سطح زیستگاه‌های این شهرستان نسبت به مدت مشابه سال قبل با 20 درصد افزایش روبرو بوده است.

اسفندیاری در پاسخ به پرسشی در خصوص دلایل این افزایش جمعیت به خبرنگار ایسنا گفت: جدای از وجود غذای مناسب و منابع آبی مورد نیاز در سطح زیستگاه‌ها، ایجاد امنیت و آرامش در سطح زیستگاه‌ها یکی از مهمترین دلایل این ازدیاد جمعیت حیات‌وحش است.

وی به سرشماری اخیر در دامغان اشاره کرد و افزود: در همین سرشماری پاییزه حیات‌وحش که آذرماه به پایان رسید، همکاران ما به گله‌های قوچ و میش و آهو نزدیک و ضمن سرشماری از آنها تصویربرداری می‌کردند و در بسیاری از مواقع بدون اینکه گله رم کند، حیات‌وحش به علف خوردن خود ادامه می‌دادند لذا این رفتار حیات‌وحش نشان می‌دهد که امنیت و آرامشی در زیستگاه حاکم بوده و این حیات‌وحش تجربه رویارویی با شکارچی و شلیک اسلحه ندارند.

این دوستدار محیط زیست ادامه داد: حیات‌وحشی که تیر خورده و یا در مقاطعی با شکارچیان روبرو شده باشند در چنین مواقعی به محض رویت افراد فرار می‌کنند اما خوشبختانه رفتار اکثر قریب به اتفاق حیات‌وحش علف‌خوار بزرگ‌جثه در زیست‌گاه‌های دامغان نشان می‌داد که حیات‌وحش از امنیت و آرامش برخوردارند لذا در چنین فضای آرامی که همراه با کیفیت‌بخشی به منابع آبی و غذایی در دسترس است حتما جمعیت وحوش با افزایش روبرو خواهد بود.

رئیس حفاظت محیط‌زیست شهرستان دامغان در پاسخ به پرسشی در خصوص جمعیت دیگر حیات‌وحش و خصوصا گوشت‌خواران نیز اظهار کرد: مشاهدات محیط‌بانان و تصاویر دوربین‌های تله‌ای ما حکایت از افزایش جمعیت حیات‌وحش گوشت‌خوار در سطح زیستگاه‌های این شهرستان دارد اما اصولا سرشماری پاییزه در خصوص علف‌خواران بزرگ‌جثه است.

وی یادآوری کرد: با این وجود امسال تصاویر متعددی از گوشت‌خواران و خصوصا پلنگ، گرگ، کفتار و... توسط دوربین‌های ما برداشته شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار