کد خبر: 830706
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۰
مدیرکل میراث فرهنگی:
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: مداخله بدون مجوز در ساخت و سازهای حریم بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی به عنوان یک اثر تاریخی جهانی غیر قابل قبول است.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اردبیل، کریم حاجی‌زاده در جریان بازدید خبرنگاران از مجموعه بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی اظهار کرد: ما طبق قانون و ضوابط ملی و بین‌المللی موظف به رعایت حریم بقعه شیخ صفی‌الدین و ساخت و سازها در این مجموعه هستیم که به رغم برخی اظهار نظرها که غیرکارشناسی و براساس اطلاعات غلط مطرح می‌شود، باید اجازه دهیم تا براساس ضوابط و مقررات اقدامات، فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌ها در حریم بقعه جهانی شیخ صفی‌الدین انجام شود.

وی با بیان اینکه سالانه چهار میلیارد تومان اعتبار نیاز است تا بتوانیم کار مرمت، تعمیر و نگهداری بنای جهانی و تاریخی شیخ صفی‌الدین اردبیلی را انجام دهیم، تصریح کرد: ما اگر سالانه این اعتبار را برای مرمت و مراقبت از این بنا در نظر نگیریم، قطعاً با خلأ و کمبودهایی در حوزه زیبا نگه داشتن این آثار تاریخی روبه‌رو می‌شویم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با بیان اینکه بدون مجوزهای قانونی مداخله در ساخت و سازها و برخی اقدامات در این حوزه منطقی به نظر نمی‌رسد، گفت: ما اجازه نداریم خارج از ضوابطی که یونسکو برای حراست و حفاظت از بناهای تاریخی تعریف کرده، نسبت به برخی اقدامات که مداخله‌گرانه محسوب می‌شود، ورود پیدا کنیم در حالی که عده‌ای با انتشار اخبار غلط و اطلاعات ناصحیح سعی می‌کنند بدون در نظر گرفتن این ضوابط به اقدامات و حرکت‌هایی دست بزنند که قطعاً به نفع این بنای تاریخی نیست.

حاجی‌زاده افزود: طبق قانون و طرح جامع بافت‌های تاریخی هرگونه تعریض و یا حذف معبر و تغییر در عملکرد وسیع و سیمای حاکم در این بناها غیرقانونی است و اثری همچون بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی که در فهرست میراث تاریخی جهانی ثبت شده باید براساس ضوابط و تعهدات کشورمان در قبال مجامع جهانی و بین‌المللی تمام حرکت‌ها و برنامه‌ریزی‌ها به شکل منطقی، صحیح و درست اتفاق بیفتد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: در سال‌های گذشته برخی مصوبات را بین مسؤولان استانی با شهرداری اردبیل شاهد بودیم که این مصوبات به دلیل مغایرت قانونی با حکم دادستانی که قطعاً استناد قانونی دارد، با برخی ممانعت‌ها روبه‌رو شده که قطعاً باید به سمتی حرکت کنیم تا به قوانین و مقررات حاکم تن بدهیم.

حاجی‌زاده هرگونه مداخله بدون مجوز در ساخت و سازها در حریم بقعه شیخ صفی‌الدین را غیر قانونی اعلام کرد و ادامه داد: این حرکت‌ها ممکن است بقعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی را در لیست سیاه حذف از مجموع آثار یونسکو قرار دهد که باید با مراقبت بیشتر به سمتی حرکت کنیم تا این اتفاق نیفتد.

در این بازدید مدیر پایگاه جهانی مجموعه بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی گزارش کاملی از روند مرمت بنای تاریخی و جهانی بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی در سال‌های اخیر ارائه کرده و نسبت به مرمت و احیای سازه‌های قدیمی، جلوگیری از برخی ریزش‌های این بنا، احیای حمام منصوب به شیخ، صیانت از آثار نگهداری شده در موزه بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، تخصیص سالانه بیش از 3.5 میلیارد تومان اعتبار برای مرمت و نگهداری این اثر و مرمت چینی‌خانه بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی ارائه کرد.

 

آغاز عملیات مرمت بخش داخلی گنبد چینی‌خانه شیخ صفی‌الدین اردبیلی

عبدالرحمن وهاب‌زاده از آغاز عملیات مرمت بخش داخلی گنبد چینی‌خانه این مجموعه جهانی از سه هفته گذشته خبر داد.

وی با بیان اینکه رطوبت مستمر در سالیان طولانی صدماتی به لایه‌های یزدی‌بندی، گچبری، طلاکاری، تنگ‌بری، نقاشی روی گچ و تمامی تزئینات داخلی وارد کرده که متأسفانه سبب از بین رفتن بخشی از این تزئینات به مرور زمان شده است، اظهار کرد: برای پیشگیری از خسارات بیشتر با وجود عدم وصول اعتبار پیش‌بینی شده عملیات مرمتی بخش داخلی گنبد چینی‌خانه در حد مقدور با استفاده از نیروهای کارشناسی موزه و پایگاه جهانی شیخ صفی آغاز شده و در حال انجام است.

مدیر پایگاه جهانی مجموعه بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی با اشاره به اینکه عملیات مرمتی چینی‌خانه از بخش شمالی آن آغاز شده است، تصریح کرد: این عملیات مرمتی شامل تثبیت تزئینات گچ‌کاری و نقاشی‌های روی گچ در حاشیه زیر گنبد است.

وهاب‌زاده گفت: همچنین پنجره‌های حواشی زیر گنبد و همچنین تنگ‌بری‌های ضلع شمال غربی چینی‌خانه در حال پاکسازی و مرمت است.

وی چینی‌خانه مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی را یک بنای هشت ضلعی ساخته شده در قرن هشتم هجری توصیف کرد و افزود: تزئینات داخلی آن شامل تنگ‌بری و نقاشی روی گچ با رنگ‌های طبیعی و طلاکاری در زمان شاه عباس اول به مجموعه اضافه شد.

وهاب‌زاده یادآور شد: تنگ‌بری‌های چینی‌خانه شیوه زبیایی از تزئین است که مشابه آن در کاخ عالی‌قاپوی اصفهان نیز دیده می‌شود.

 

مرمت دو گنبد شاه اسماعیل و الله الله مجموعه جهانی شیخ صفی اردبیلی

مدیر پایگاه مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی از پایان عملیات مرمت گنبد شاه اسماعیل صفوی این مجموعه جهانی پس از یک ماه خبر داد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: هم اکنون عملیات مرمتی گنبد شاه اسماعیل صفوی با کاشی‌های خشتی و معقلی به وسعت 24 متر مربع به پایان رسیده است.

وهاب‌زاده عملیات مرمت گنبد شاه اسماعیل را شامل پاکسازی، تثبیت، استحکام‌بخشی کاشی‌ها، تعویض کاشی‌های شکسته و فرو ریخته، تثبیت و پاکسازی نهایی عنوان کرد.

وی با بیان اینکه کتیبه‌های کمربندی گنبد الله الله که بر اثر رطوبت و فرسودگی آسیب دیده بودند نیز مرمت شدند، اضافه کرد: عملیات مرمتی کتیبه‌های یاد شده شامل پاکسازی، تثبت کاشی‌ها و بندکشی بوده که همچنان ادامه دارد.

وهاب‌زاده در ادامه اظهار کرد: بخش بالایی مقبره شاه اسماعیل به شکل برج استوانه‌ای بوده و روی خروجی متصل به گوشه شمال غربی بنای حرم‌خانه قرار گرفته که بدنه این بنا با آجر ساخته شده و دارای گنبد کوچک پوشیده شده از نرده کاشی‌های الوان و بدنه کتیبه‌ای حاوی صلوات کبیره در بخش بالایی با خط رقاع سفید رنگ است که بین دو حاشیه از کاشی خشتی الوان برجسته نصب شده است.

وی بناهای اصلی مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی را شامل سردر، رواق یا قندیل خانه، بقعه شیخ صفی، مقبره شاه اسماعیل و حرم‌خانه و چینی‌خانه واقع در سمت شرقی صحن بقعه توصیف کرد و گفت: درب ورود به تمام بناها در انتهای شمالی دیوار شرقی صحن متصل به گوشه شرقی دیوار نمای مسجد جنب سرا بوده و دارای سردر عالی مزین با کاشی‌ها و کتیبه‌‌های معرق است.

 

اتمام عملیات مرمت مقرنس‌ها و کتیبه‌های قندیل‌خانه بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی

مدیر پایگاه مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی از پایان عملیات مرمت کتیبه‌ها و مقرنس‌های فوقانی سردر قندیل‌خانه این مجموعه جهانی خبر داد.

وهاب‌زاده عملیات مرمت بخش‌های فرو ریخته مقرنس‌های فوقانی سردر قندیل‌خانه مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی را شامل پاکسازی، تثبیت کاشی‌های معرق، بندکشی و مرمت کاشی‌های فرو ریخته در بخش‌های مختلف و در نهایت تثبیت و پاکسازی نهایی عنوان کرد.

وی با بیان اینکه عملیات مرمت مقرنس‌های فوقانی سردر قندیل‌خانه به طول 13 متر و ارتفاع یک متر و 80 سانتی‌متر، 40 روز به طول انجامیده است، افزود: مقرنس‌های فوقانی سردر قندیل‌خانه با ارتفاع 12 متر از سطح زمین برای نخستین بار مرمت شده است.

وهاب‌زاده عملیات مرمت و حفاظت کتیبه‌های پیرامون 10 پنجره قندیل‌خانه را شامل پاکسازی، تثبیت، بندکشی و مرمت کاشی‌های ریخته شده در بخش‌های مختلف با نقوش اسلیمی، گل‌های شاه عباسی و خطوط ثلث بیان کرد و ادامه داد: همچنین بخش داخلی پنجره‌های چوبی قندیل‌خانه پاکسازی، آفت‌زدایی، مرمت شده و در مقابل رطوبت و دما استحکام‌بخشی شده‌اند.

مدیر پایگاه جهانی مجموعه بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی بیان کرد: عملیات پاکسازی و جلادهنده نرده‌ها و مشبک‌های فلزی دوره صفوی پنجره‌های قندیل‌خانه نیز به پایان رسیده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر