کد خبر: 830541
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۰
گلچين زندگي عنواني است كه براي گشت و گذار در سايت‌ها، خبرگزاري‌ها و شبكه‌هاي مجازي انتخاب كرده‌ايم و...
سيمين جم
گلچين زندگي عنواني است كه براي گشت و گذار در سايت‌ها، خبرگزاري‌ها و شبكه‌هاي مجازي انتخاب كرده‌ايم و گزيده‌اي از مطالب كاربردي و مفيد را انتخاب كرده و به طور خلاصه به مخاطبان ارائه مي‌دهيم. در اين شماره نيز چهار مطلب گزيده را استخراج كرده و خلاصه مفيدي از آن را در اختيار شما مي‌گذاريم.  يكي از بزرگ‌ترين چالش‌هاي والدين با فرزندانشان نحوه درس خواندن آنها به ويژه در ايام امتحانات است. سايت فردا در مقاله‌اي مشروح به اين موضوع پرداخته كه حاوي مطالب كاربردي و مفيدي است. اين سايت همچنين در مقاله‌اي مفصل راهكارهايي درباره نحوه تغذيه براي جلوگيري از چاقي ارائه كرده است. خبرگزاري فارس نيز در گفت‌وگويي با مدير مركز تحقيقات علوم اعصاب شفاء به موضوع اختلال خواب در كودكان و راه‌هاي رفع آن پرداخته است.  هم‌چنین باشگاه خبرنگاران جوان در مطلبي دلايل موفقيت نوابغ جهان را با نگاهي به سبك زندگي آنان بررسي كرده است.


به فرزندان خود درس خواندن ياد بدهيد



اگر هنوز عادت داريد كه مانند دوران ابتدايي تحصيل فرزندانتان از آنها در حيطه درس‌ها حساب و كتاب كنيد، بايد بدانيد كه حالا ديگر زمانش رسيده است كه «خود مديريتي» را به فرزندانتان آموزش دهيد. اين به اين معنا نيست كه ديگر نظارت شما در حيطه درس و اتفاقات زندگي آنها نباشد، بلكه شيوه رسيدگي‌تان را بايد تغيير دهيد. براي شروع به آنها بگوييد كه درس‌ها را در گروه‌هاي دوستانه خود در مدرسه بخوانند و حتي بعد از آن در خانه‌هاي همديگر حضور پيدا كنند تا بتوانند كنار يكديگر مشكلات و مباحث درسي را برطرف نمايند و نهايتاً نتيجه درس‌ خواندن‌ها را به اطلاع شما برسانند يا يك امتحان كوچك بعد از هر جلسه مطالعه تدارك ببينيد. با اين روش يك تير و چند نشان زده‌ايد. هم مهارت ارتباطي فرزندانتان را تقويت نموده‌ايد و هم مديريت زمان و درس خواندن را به عهده خودشان واگذار كرده‌ايد تا كم‌كم از پس كارهاي خودشان بر آيند. از سويي خانه آرام بيشتر از آن چيزي كه فكرش را كنيد مي‌تواند به فرزندان شما در درس خواندن كمك كند. منظور ما از آرامش خانه فقط سكوت و آماده بودن غذا نيست. منظور ما از آرامش، برقراري رابطه آرام و پرمهر در ميان والدين و افراد خانواده است. خانه ساكتي كه نتيجه قهر و دعوا باشد، بيشتر زمينه‌ساز استرس و عدم تمركز نوجوان مي‌شود نه كمكي براي رشد او.


اختلال خواب كودكان را جدي بگيريد


نزاع و كشمكش والدين، بيماري سخت و طولاني والدين، جدايي‌هاي موقت و طولاني‌مدت از والدين، طلاق، مرگ يكي از نزديكان، تضادهاي انضباطي والدين، تولد نوزاد جديد، اعمال فشار براي بهترين و كامل بودن در زمينه‌هاي مختلف و سبك تربيتي مستبدانه والدين كه جايي براي اظهارنظر فرزندان باقي نمي‌گذارد، از عوامل مهم ايجاد استرس كودكان در خانواده است. همه اين عوامل ممكن است خواب كودك را آشفته سازد. خواب براي سلامت كودك نقشي بسيار اساسي دارد و همانند تغذيه براي او لازم و ضروري است. همچنين به طور طبيعي نوزادان زير يك سال به 14 تا 16 ساعت و كودكان نوپا به 10 تا 12 ساعت خواب در شبانه‌روز نيازمند هستند.



براي جلوگيري و درمان اختلال‌هاي مربوط به خواب مهم است زمان خواب مشخص باشد و در مورد اجراي آن برخوردي قاطع داشته باشيم. البته قوانين اجراي خواب نبايد مثل يك عمل تنبيهي به نظر برسد، مي‌توانيد به كودك بگوييد كه لازم نيست بخوابي بلكه بايد در تخت خودت استراحت كني، وقتي جنبه اجبار براي خواب از بين برود احساس آرامش و خواب خود به خود به وجود مي‌آيد. هنگام خواب، به كودك لباس راحت بپوشانيد و يك اتاق خواب مطبوع براي او فراهم نماييد.


فعاليت‌هاي بدني كودك مانند بازي كردن در پارك و برنامه‌هاي ورزشي را در طول روز افزايش دهيد. انجام بازي‌هاي هيجان‌انگيز مثل بازي‌هاي كامپيوتري و ديدن فيلم‌هاي هيجان‌انگيز در كودك را قبل از خواب محدود كنيد. به ياد داشته باشيد كه مصرف شبانه برخي از مواد غذايي مانند چاي يا نوشابه، خواب كودك را كاهش مي‌دهد. اگر كودك در اتاق خواب خودش مي‌ترسد، خيلي مهم است كه ترس او را جدي بگيريد، كودك را آرام كنيد و سعي كنيد با هم پي به علت ترس ببريد. به كودك اين فرصت را بدهيد در مورد مشكل احتمالي و هيجانات يا چيزهاي جالبي كه در روز برايش اتفاق افتاده با شما صحبت كند، حتي كودك مي‌تواند وقتي در تخت خود دراز كشيده است، از زبان خودش داستاني براي شما بگويد؛ در مورد اين داستان با او وارد بحث شويد و مطمئن شويد كه تخيلات در ذهن او نمانده است. اين مسئله كمك مي‌كند كه كودك با آرامش بيشتري به خواب فرو رود.



درست بخوريد تا چاق نشويد


در دنياي صنعتي امروز غذاهاي فست‌فودي و نوشابه‌هاي پر كالري كه در كمترين ساعت ممكن در اختيارتان قرار مي‌گيرند، بيشترين ميزان كالري را در بدنتان انباشته مي‌كنند. اين كالري‌ها اگر در سوخت‌وساز بدن سوزانده نشوند انباشتگي به وجود آورده و به صورت چربي در بدنتان نمايان شده و باعث چاقي مي‌گردد. در برخي افراد چاقي ژنتيكي بوده اما اين بدان معنا نيست كه نتوان آن را كنترل كرد. بايد توجه داشت كه هيچ چيز به اندازه فعاليت بدني و ورزش كردن براي كم كردن وزن تأثيرگذار نيست. همچنين با مديريت غذاهايي كه مي‌خوريد مي‌توانيد به نحوي مطلوب بر وزن خود كنترل داشته باشيد. با خوردن تخم مرغ در وعده صبحانه كه سرشار از پروتئين است شما دير‌تر گرسنه مي‌شويد و اين عامل باعث مي‌شود كه دير‌تر به سراغ غذا برويد در نتيجه از تجمع زياد كالري در بد‌نتان جلوگيري به عمل مي‌آيد. خوردن مواد پروتئيني موقع صبحانه به زود سير شدن و دير‌تر گرسنه شدن شما كمك زيادي مي‌كند. اين كار همچنين رژيم غذايي‌تان را بهبود مي‌بخشد.


وقتي شما احساس سيري مي‌كنيد به‌طور طبيعي دير‌تر به سراغ غذا و تنقلات پرچرب مي‌رويد. اين نوع رژيم غذايي مخالف خوردن شما نيست، بلكه به شما راهنمايي‌هاي را ارائه مي‌دهد كه براي كم كردن وزن صرفا نبايد خورد و خوراك را كم كرد، بلكه به موقع خوردن و نوع غذا را براي رسيدن به يك وزن ايده‌آل به شما سفارش مي‌كند. در فصولي چون زمستان كه مقدار ميوه و سبزيجات تازه و پرفيبر كم پيدا مي‌شود تا در هضم كردن غذا به شما كمك كند از غلات با فيبر بالا چون؛ جو، لوبيا، نخود، ذرت و انواع توت‌ها استفاده كنيد. با يك برنامه‌ريزي غذايي درست در سه وعده اصلي غذايي (صبحانه، ناهار و شام) مي‌توانيد از ميان وعده‌خواري چشمپوشي كنيد. توجه داشته باشيد ميان وعده‌ها يكي از عوامل اصلي در چاق شدن محسوب مي‌شوند كه زياد به چشم نمي‌آيند.


نابغه شدن با سبك زندگي درست


كارشناسان دانشگاه واشنگتن ايالات متحده با بررسي زندگي افراد نابغه و داراي هوش فراوان كه ضريب IQ آنها بين 140 الي 160 است دريافتند كه اين افراد براي رسيدن به موفقيت برنامه كاري، سلامتي و تغذيه‌هاي خاصي دارند. در گام اول آنها از دوران كودكي اهداف خود را مشخص كرده و معمولاً در دفترچه، كاغذ ديواري در اتاق يا محل كار خود قرار داده‌اند. براساس تحقيقات، مشاهده اهداف به صورت فيزيكي و تعيين هدف در رسيدن به آن بسيار مؤثر است تا فكر كردن به هدف به تنهايي. خوردن غذاهاي سالم، عادت به ورزش منظم، اعتقادات مذهبي، زندگي خانوادگي پابرجا و داشتن فرزندان زياد از جمله ويژگي‌هاي مشترك بين بسياري از نوابغ جهان از قرن‌هاي پيش تاكنون است. كارشناسان اعتقاد دارند افراد حتي با بهره هوشي معمولي هم مي‌توانند دكترا بگيرند و در درس و كار موفق باشند به شرط اينكه عادات صحيح زندگي را در خود نهادينه كنند. محققان دانشگاه واشنگتن اين نتايج را با بررسي روي زندگي نوابغي چون توماس اديسون، بيل گيتس، بنجامين فرانكلين و ساير افراد نخبه جهاني طي قرن‌ها به‌دست آورده‌اند كه ضريب هوشي بسيار بالايي داشته‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر