کد خبر: 829462
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۶
نگهداری شیرخام مشکل است و احتیاج به مساعدت وزارت جهاد و تعاون روستایی دارد، دولت در اقدامی خرید تضمینی شیرخام را حذف کرد و کارخانجات هم در واکنش به ای
بهناز قاسمی
نگهداری شیرخام مشکل است و احتیاج به مساعدت وزارت جهاد و تعاون  روستایی دارد، دولت در اقدامی خرید تضمینی شیرخام را حذف کرد و کارخانجات هم در واکنش به این اقدام قیمت شیر و فرآورده‌ها را افزایش داده‌اند.
نابساماني بازار شير خام كه از دو سال گذشته با ورود وزارت جهاد و خريد تضميني شير اندكي متعادل شده بود از هفته گذشته دوباره وارد فاز جديدي شد. كارخانجات صنايع لبني در سايه توقف خريد تضميني شير خام و نبود نظارت بر بازار در اقدامي هماهنگ قيمت شير خام را كاهش دادند و در مقابل قيمت شير و فرآورده‌هاي لبني را بين ۱۰۰ تا ۳۰۰ تومان گران كردند. هرچند در ابتدا فقط چند برند معروف قيمت محصولاتشان را گران كرده بودند اما از روز گذشته گراني قيمت‌ها به ساير كارخانجات نيز سرايت كرده و شير و فرآورده‌هاي لبني گران شد.
براساس اين گزارش، سازمان حمايت كه اواخر هفته گذشته افزايش قيمت را غير‌قانوني دانسته بود، در چند روز گذشته هيچ اقدامي نكرده و فرآورده‌هاي لبني آزادانه با قيمت‌هاي جديد توزيع و به فروش مي‌رسد. علاوه بر سازمان حمايت، وزارت جهاد كشاورزي (معاونت امور دام و تعاون روستايي‌) نيز سكوت كرده و در مقابل آشفتگي بازار شير خام هيچ اقدامي انجام نداده است.
  سياست وزارت جهاد تغيير كرده است
به گفته يك منبع آگاه، در راستاي نبود بودجه براي خريد تضميني شير از دامداران، وزارت جهاد كشاورزي نيز تغيير سياست داده و بازار شير‌خام را رها كرده است تا عرضه و تقاضا قيمت بازار را تعيين كنند.
وي افزود: كارخانجات لبني نه تنها كيفيت محصولاتشان را تغيير نداده‌اند بلكه حجم آن را نيز دوباره كاهش داده‌اند و سطح كيفيت شير، پنير و خامه و... آب رفته‌ است.
وي از نبود نظارت بر بازار انتقاد كرده و مي‌گويد: كارخانجات لبني از جيب مصرف‌كنندگان هزينه مي‌كنند و به فروشگاه‌ها به اصطلاح اشانتيون مي‌دهند و فروشگاه‌ها نيز محصولات با قيمت قبلي را با قيمت جديد مي‌فروشند، معلوم نيست بازرسان سازمان حمايت و تعزيرات حكومتي به چه كاري مشغولند كه با گذشت يك هفته از افزايش قيمت غير‌قانوني شير و لبنيات همچنان سكوت كرده‌اند و هيچ برخوردي با گران‌فروشان نمي‌كنند.
وي همچنين به افزايش نرخ دلار و گراني نهاده‌هاي دامي اشاره كرده و مي‌افزايد: با گران شدن قيمت دلار نهاده‌هاي دامي كه حتي با دلار زير ۴ هزار تومان وارد كشور شده بود به قيمت جديد به دامداران فروخته مي‌شود، در چنين شرايطي، به جاي اينكه دامداران به دليل رشد قيمت‌ها، شير را گران كنند؛ كارخانجات لبني اقدام به ارزاني شير خام و گراني لبنيات كرده‌اند كه اين اقدامشان در هيچ محكمه‌اي قابل دفاع نيست.  اين منبع آگاه تأكيد كرد: وزارت جهاد كشاورزي به عنوان متولي صنعت شير وظيفه دارد سياست‌هاي ابلاغي رهبري را در قالب اقتصاد مقاومتي پياده‌سازي كند و دامداران را براي رسيدن به خودكفايي در توليد شير حمايت كند... اما ظاهر امر حاكي از آن است كه اين وزارتخانه به بهانه نبود بودجه، بازار شير‌خام را رها كرده و دامداران گاو‌هاي شير‌ده‌شان را روانه كشتارگاه‌ها كرده‌اند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
حجت اله صحرادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
0
0
با سلام همه کشور های پیشرفته دنیا برای لبنیات صنعت دامداری و کشاورزی سوبسید قائل میشونددر کشور ما متاسفانه این پول به صورت یارانه به جیب مردمی میرود که شاید شیر و گوشت در جیره غذایی شان خیلی کم باشد یا نباشد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
0
0
واقعا کسی حریف این صنایع لبنی کشور ما نیست؟!! آخه چطور میشه قیمت شیر دادمدارها ارزون میشه! قیمت محصولات لبنی گرااان؟!! بابا این دستگاه های نظارتی چی کار میکنند؟؟؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار