کد خبر: 829266
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۷
همزمان كه رؤساي جمهور ايران و روسيه، دو متحد دمشق آماده ديدار با رئيس‌جمهور تركيه، مهم‌ترين حامي گروه‌هاي مسلح در سوريه مي‌شوند، به نظر مي‌رسد شتاب تحولات ميداني در اين كشور با تحركات نيروهاي مقاومت براي پاكسازي مناطق اولويت‌دار از جمله حومه بخش‌هايي از استان حلب وارد مرحله جديدي شده است.
منابع خبري گزارش دادند نيروهاي مقاومت در حومه جنوبي حلب افزايش و همچنين عمده نيروهاي حزب‌الله و نجباء حاضر در عمليات‌هاي حلب به حومه جنوبي حلب انتقال يافته‌اند. اين در حالي است كه نيروهاي ارتش سوريه هنوز حضور خود را در شهر حلب حفظ كرده‌اند ولي پيش‌بيني مي‌شود طي هفته‌هاي پيش رو با اضافه شدن ارتش سوريه به جبهه‌هاي حومه جنوبي حلب؛ عمليات ناتمام «محرم» در حومه جنوبي حلب آغاز شود. اين عمليات در فاز اول قطع جاده راهبردي دمشق حلب را هدف قرار مي‌دهد، در صورت تحقق اين هدف متحدان ضمن رسيدن به مرزهاي استان ادلب از جنوب، خطوط لجستيكي تروريست‌ها در روستاها و شهرهاي پيرامون اين جاده را قطع خواهند كرد. در همين حال، رسانه‌هاي سوريه گزارش دادند يگان‌هايي از ارتش اين كشور موفق شدند تروريست‌هاي داعش در جنوب غرب پالميرا (تدمر) را عقب برانند. يك منبع نظامي در گفت‌وگو با سانا اعلام كرد يگان‌هاي ارتش در منطقه تي 4 در شرق شهر حمص حدود ۹۰ كيلومتر پيشروي جديدي را در عمليات نظامي خود عليه داعش در مسير تپه‌هاي السود، روستاي شريفه در جنوب غرب شهر پالميرا رقم زدند. در همين حال، روسيه در ادامه همكاري‌هاي دفاعي با سوريه يكي از پيشرفته‌ترين سامانه‌هاي ضدراداري را كه از سال 2013 بهره‌برداري از آنها آغاز شده است، در اين كشور مستقر كرد. اسپوتنيك گزارش داد كه سامانه جنگ الكترونيك كراسوخا4 براي از كار انداختن رادارهاي هوايي، مقابله الكترونيكي با هواپيماها و پهپادهاي هدف كارايي دارد.
 
نشست سه‌جانبه
اين تحولات ميداني در حالي رقم مي‌خورد كه رؤساي جمهور ايران و روسيه به عنوان متحدان دمشق و رئيس‌جمهور تركيه به عنوان مهم‌ترين حامي گروه‌هاي مسلح قرار است اواخر ماه جاري در قزاقستان با يكديگر ديدار كنند تا درباره راه رسيدن به يك توافق سياسي جهت برقراري آتش‌بس سراسري در سوريه توافق كنند. رسانه‌هاي روسي گزارش دادند ولاديمير پوتين، تلاش‌هايش را براي موفقيت‌آميز بودن اين مذاكرات بيشتر كرده است. وي با اعضاي دائم شوراي امنيت روسيه در مورد مقدمه‌چيني براي اين ديدار احتمالي گفت‌وگو كرد. پوتين شب شنبه در تماس تلفني با حسن روحاني، رئيس‌جمهوري ايران در مورد ادامه هماهنگي‌ها جهت خروجي داشتن مذاكرات آستانه با نتايج مشخص گفت‌وگو كرد. ايران و روسيه دو متحد كليدي دمشق محسوب مي‌شوند كه توانسته‌اند از طريق همكاري نظامي و سياسي گرو‌هاي تحت مسلح غربي را شكست دهند و مانع سرنگوني نظام سوريه شوند. همكاري ايران و روسيه براي كمك به دولت سوريه جهت مبارزه با تروريسم با پيروزي نيروهاي مقاومت در حلب وارد مرحله جديدي شده است و بعضي ناظران اميدوارند اين دستاورد مهم منجر به تغيير سياسي محسوس جهت پايان دادن به جنگ سوريه شود.
 
مذاكرات پشت پرده
همزمان با نزديك شدن به مذاكرات سه‌جانبه رؤساي جمهور تركيه، ايران و روسيه منابع خبري سوريه از تلاش‌هايي براي برگزاري نشست‌هاي نظامي در آستانه، پايتخت قزاقستان پيش از مذاكرات سياسي خبر دادند. منابع مخالف كه نخواستند نامشان فاش شود، در مصاحبه با روزنامه سوري الوطن گفتند كه مذاكرات در آستانه 20 تا 25 ماه ميلادي آتي برگزار مي‌شود. به گزارش ايسنا، اين منابع از تماس‌هاي تركيه و روسيه جهت حضور تعدادي از گروه‌هاي مسلح كه وابسته به تركيه هستند، در مذاكرات نظامي در آستانه خبر دادند كه به گفته اين منابع، اين اقدامات با دو هدف است؛ نخست اينكه آتش‌بس با ارتش سوريه در مناطقي كه حضور دارند، نهادينه شود و دوم اينكه پوشش سياسي و نظامي از هيئت‌هاي مخالفي كه در مذاكرات شركت خواهند كرد، فراهم شود، به گونه‌اي كه آنها بر اساس زمينه نظامي و سياسي صحبت خواهند كرد. اين گروه‌ها اين زمينه را براي طرف‌هاي سياسي فراهم خواهند كرد كه به عنوان نمايندگان تمامي گروه‌ها در مذاكرات تعيين خواهند شد. طبق گفته منابع، در ميان گروه‌هاي دعوت شده براي اين نشست، داعش يا النصره يا همپيمانان با اين دو گروه حضور ندارند. منابع به اين امر اشاره كردند كه نشست‌هاي نظامي ممكن است 15 ماه ميلادي آتي برگزار شود و در صورتي كه ميان گروه‌هاي مسلح توافقي حاصل شود، نمايندگان فرماندهي نظامي سوريه براي آتش‌بس فراگير و يكپارچه كردن تلاش‌ها ميان تمامي حاضران جهت مبارزه با تروريسم و بيرون راندن تروريست‌ها به خارج از سوريه به نشست دعوت مي‌شوند. در خصوص مذاكرات سياسي، منابع پيش‌‌بيني كردند در اين مذاكرات، چندين هيئت از مخالفان به ويژه مخالفان نزديك به مسكو و آنكارا حضور يابند و به صورت كامل مخالفان مورد حمايت مالي از سوي عربستان و قطر در اين نشست‌ها حضور پيدا نخواهند كرد و شخصيت‌هايي نيز در اين كنفرانس حاضر مي‌شوند كه آنكارا آنها را با توجه بسيار از داخل ائتلاف مخالفان كه خود آن را تأسيس كرده بود، انتخاب خواهد كرد.
 
تلاش‌هاي مشكوك امريكا
همزمان با پيشروي‌هاي سريع نيروهاي مقاومت عليه گروه‌هاي مسلح تحت حمايت غرب در سوريه و همچنين احتمال دستيابي ايران روسيه و تركيه به يك توافق سياسي، رسانه‌هاي امريكايي گزارش دادند واشنگتن به دنبال تجهيز شورشيان در سوريه به موشك‌هاي ضدهوايي دوش پرتاب هستند. دولت امريكا اخيراً با طرح قانون هزينه دفاعي سالانه كه شامل بندي درباره تسليح عناصر مسلح سوري به موشك‎هاي ضدهوايي است، موافقت كرده است. طبق بيانيه كاخ سفيد، در اين قانون به مسئله تجهيز عناصر مسلح (كه امريكا آنها را «معارضان ميانه رو» مي‌خواند) به سيستم‌هاي دفاعي هوايي پس از برداشته شدن محدوديت‌هاي ظاهري از تحويل سلاح و تجهيزات نظامي به تروريست‌هاي سوريه به دستور اوباما، اشاره شده است. اين در شرايطي است كه وزارت خارجه امريكا اوايل ماه جاري ميلادي اعلام كرد واشنگتن قصد ارسال چنين سلاح‌هايي براي عناصر معارض در سوريه را ندارد، حتي اگر كنگره امريكا با اين قانون موافقت كند. هنوز معلوم نيست با توجه به واقعيت‌هاي ميداني جديد تا چه حدي مقامات امريكايي به دنبال تجهيز تروريست‌هاي سوريه به اين سلاح باشند.

سقوط هواپيماي روسي در درياي سياه

روز گذشته مقامات روسيه رسماً اعلام كردند يك فروند هواپيماي توپولوف «TU-154» وزارت دفاع روسيه با 91 سرنشين بعد از عزيمت از شهر «سوچي» به سمت لاذقيه در جنوب روسيه از رادار محو شد. اين هواپيما با 92 سرنشين از جمله خبرنگاران، پرسنل نظامي و موسيقيدان‌هاي گروه الكساندورف زماني‌كه بر فراز درياي سياه پرواز مي‌كرد، ارتباط خود را از دست داد. شبكه راشاتودي نيز گزارش كرد كه 84 نفر از سرنشينان اين هواپيما را مسافران و هشت نفر ديگر را خدمه هواپيما تشكيل مي‌داده است. برخي منابع از احتمال سقوط اين هواپيما به دليل فرسوده بودن هواپيما و نقص فني خبر داده‌اند اما هنوز اين اخبار تأييد نشده است. پوتين به «ديميتري مدودف» نخست‌وزير روسيه دستور داد يك كميسيون دولتي براي تحقيق درباره حادثه سقوط هواپيماي توپولوف 154 در سوچي تشكيل دهد و رهبري اين كميسيون را برعهده بگيرد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
0
0
ضد هوايي دوش پرتاب اگر به دست گروه هاي تروريستي برسد به دست ديگران هم مي رسد!
هواپيماهاي آمريكايي را نابود مي كنيم. آمريكايي كشون!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار