کد خبر: 828622
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۲
جانشين معاونت مالي و اقتصاد شهري سازمان نوسازي شهر تهران ضوابط دست و پا گير دولتي را عامل كندي روند نوسازي بافت فرسوده عنوان كرد.
اسلام قراشي، جانشين معاونت مالي و اقتصاد شهري سازمان نوسازي شهر تهران گفت: براساس مصوبه هيئت وزيران مقرر شده است ۹درصد سود تسهيلات ساخت مسكن در بافت فرسوده را دولت پرداخت كند.

وي با اشاره به اينكه تا ۱۵ آذر ماه تنها تعداد 5 هزار و 232  فقره وام براي دريافت تسهيلات به بانك مسكن معرفي شده‌اند، گفت: به دليل پرداخت نكردن يارانه سود بانكي به متقاضيان فرايند رسيدگي به پرونده‌ها در حال حاضر بسيار طولاني و زمان‌بر است.
قراشي خاطر نشان كرد: يكي ديگر از ضوابط دست و پا گير در ارائه خدمات، لزوم تبديل سند دفترچه‌اي به اسناد تك‌برگي قبل از دريافت تسهيلات است. اين اقدام منجر به طولاني‌تر شدن زمان دسترسي به تسهيلات شده است. (تأخير حداقل دو ماهه) معتقديم اصلاح اين روش مي‌تواند منجر به تسهيل فرآيند پرداخت تسهيلات شود.

وي با تأكيد بر اينكه برخي از شعب نيز رويه‌هاي متفاوتي را از چارچوب‌هاي رسمي اتخاذ مي‌كنند، افزود: به عنوان مثال سود تسهيلات را در اولين مرحله پرداخت از متقاضي دريافت يا نسبت به عقد قرارداد يك ساله اقدام مي‌كنند.
جانشين معاونت مالي و اقتصاد شهري سازمان نوسازي شهر تهران با اشاره به هوشمند نبودن و حضوري بودن فرآيندها در دريافت تسهيلات افزود: در حال حاضر حضور و پيگيري مالكان جزء لاينفك فرآيند اخذ تسهيلات است. حضور در سرپرستي بانك، حضور در شعبه جهت افتتاح حساب، حضور در دفترخانه جهت ترهين سند و حضور در شعبه جهت عقد قرارداد، همگي جز افزايش دشواري‌هاي مالكان نتيجه‌اي نخواهد داشت.

وي افزود: بانك مدعي است جهت انجام ارزيابي‌هاي خود نياز به ارزيابي ديداري متقاضي دارد. اين در حالي است كه به نظر مي‌رسد حضور مالك تنها يكبار آن هم جهت ترهين سند و افتتاح حساب مي‌تواند صورت پذيرد و مابقي كارها مي‌تواند توسط وكيل قانوني وي (دفاتر تسهيل‌گري) انجام شود. اتصال بانك به سيستم شهرسازي شهرداري تهران، دريافت گواهي‌هاي نبود خلاف و گزارش مهندس ناظر را براي بانك فراهم كرده و بانك را از استفاده از شركت‌هاي ارزياب بي‌نياز مي‌كند. اين در حالي است كه در بانك همچنان به استفاده از خدمات شركت‌هاي موصوف و اخذ هزينه‌هاي ارزيابي از مردم در اين خصوص تأكيد مي‌شود.  قراشي با انتقاد از اجرا نكردن دستورالعمل‌هاي ابلاغي نيز گفت: در ماده ۷ دستورالعمل ابلاغي به شماره ۲۸۵۶۸۳/ ۹۳ مورخ 93/10/25 توسط مدير كل اعتبارات بانك مسكن تأكيد شده است، اولين مرحله پرداخت بايد توسط بانك پس از اتمام فونداسيون پرداخت شود، اين در حالي است كه بانك مسكن، عقد قرارداد و پرداخت اولين مرحله را به اتمام اسكلت موكول مي‌كند.

اسلام قراشي در پايان همچنين با انتقاد از توزيع نامناسب سهميه‌ها تأكيد كرد: اختصاص سهم 12 هزار و 714 تسهيلات به تهران در مقايسه با ساير استان ها و قرارگيري اين استان در جايگاه پنج تسهيلات در عين داشتن جايگاه نخست در ميزان بافت‌هاي فرسوده ميان شهرهاي كشور، لزوم بازنگري شيوه توزيع تسهيلات توسط شركت مادر تخصصي را بيش از پيش نشان مي‌دهد. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار