کد خبر: 828585
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۰
دلار از 4 هزار تومان عبور مي‌كند، قيمت تمامي اقلام ضروري ملت در بازارها روند افزايشي دارند و در نهايت در فصل پاياني سال تورم دولت يازدهم به زير 7 درصد مي‌رسد تا دستمزد ميليون‌ها كارگر بر اساس تورمي تعيين شود كه با هيچ منطق اقتصادي سازگار نيست.
دلار از 4 هزار تومان عبور مي‌كند، قيمت تمامي اقلام ضروري ملت در بازارها روند افزايشي دارند و در نهايت در فصل پاياني سال تورم دولت يازدهم به زير 7 درصد مي‌رسد تا دستمزد ميليون‌ها كارگر بر اساس تورمي تعيين شود كه با هيچ منطق اقتصادي سازگار نيست.
به گزارش «جوان»، تمامي شاخص‌هاي اقتصادي آنقدر دور از واقعيت‌  هستند كه ديگر صداقت بانك مركزي و مركز آمار در استخراج و اعلام آمارهاي بخش‌هاي مختلف و به ويژه تورم به شدت زير سؤال رفته است و در اين ميان به دليل اعلام آمارهايي كه مبتني بر واقعيت‌هاي اقتصادي نيست، مديران، برنامه‌ريزان، سياستگذاران و از همه مهم‌تر مردم ايران دچار خسارت مي‌شوند.
بي‌پرده بايد عنوان داشت كه مردم به دليل سروكار داشتن با بازار جزو اولين افرادي هستند كه تغييرات قيمت‌ها را متوجه مي‌شوند، اين در حالي است كه روند خزنده قيمت‌ها در بازار براي مردم ايران كاملاً مشهود است و رشد هزينه‌هاي خوراك، پوشاك، درمان، آموزش و... ديگر براي مردم اماني نگذاشته است، با اين حال فروش امتياز رشد قيمت محصولات توسط برخي افراد نزديك به دولت مقوله‌اي غير قابل انكار و انعكاسش هم درد‌آور است.   يك منبع آگاه در همين رابطه به «جوان» گفت: به دليل آنكه عمده مردم ايران حقوق‌بگير هستند و حداقل دستمزد تنها درآمد آنهاست، دولت‌ها بايد حساسيت زيادي روي نرخ تورم و به ويژه نرخ كالاهاي اساسي در بازارها داشته باشند، ‌اما متأسفانه گويا مبناي نرخ‌گذاري چيز ديگري است و بازار به امان دلالان رها شده است.

  خرید و فروش مجوز افزایش قیمت
وي گفت: صنوف مختلف براي اخذ مجوز افزايش قيمت كالا اقداماتي مي‌كنند كه اصلاً اخلاقي نيست و بدتر آنكه مجوزهاي رشد نرخ‌ها نيز توسط افراد نزديك به دولت ارائه مي‌شود كه اين امر براي مردم دردناك است.

  رقص قیمت‌ها در عمده‌فروشی و خرده‌فروشی
در همين ارتباط خبرگزاري فارس گزارش ميداني از تغييرات قيمتي بازار خرده‌فروشي شهر تهران داشته است كه بايد ديد آيا مراكز اخذ آمار تورم براي استخراج آمار سري به اين گونه مراكز مي‌زنند يا اينكه از مراكز خاصي اقدام به آمارگيري مي‌كنند؟
یک فروشنده سوپر مارکت می‌گوید: در حالي كه برخي خرده‌فروشي‌هاي سطح شهر حتي در جنوبي‌ترين نقطه پايتخت برنج درجه يك ايراني را كيلويي ۱۴ هزار تومان مي‌فروشند، اما قيمت اين محصول در بازار عمده‌فروشان مولوي همچنان كيلويي ۱۱ هزار و ۵۰۰ تا ۱۲ هزار تومان است. اين روزها هر كيلو برنج را از بازار بايد 12 هزار و 500 تومان بخريم  تا 14 هزار تومان به شما بفروشيم.
اما اين سؤال در ذهن ايجاد مي‌شود كه با عرضه اين همه برنج ايراني كه رئيس انجمن برنج ايران اذعان مي‌كند كه حدود 5/2 ميليون تن برنج به مدد كشت دوم و افزايش بارندگي‌ها وارد بازار شده، اين افزايش قيمت چه معني مي‌تواند داشته باشد؟
مگر نه اينكه عرضه و تقاضا قيمت را تعيين مي‌كند و با افزايش عرضه بايد قيمت كمي تعديل شود.
شاهد ديگري بر اين مدعا محدود كردن واردات برنج از سوي وزارت جهاد كشاورزي در فصل برداشت برنج ايراني است تا كشاورزان بتوانند برنج خود را به راحتي در بازار عرضه كنند.
از بازار عمده‌فروشان مولوي تهران برخلاف ادعاي فروشنده در مركز شهر، اصلاً خبري از افزايش قيمت برنج نيست و در آخرين گزارشي كه تهيه كرده بوديم، قيمت برنج به كيلويي 12 هزار و 500 تومان رسيده بود، اما اين بار خبري از افزايش قيمت در اين كالا نبوده و حتي در برخي موارد، مغازه‌داراني كه مستقيماً برنج را از شمال به مغازه خود انتقال مي‌دهند، با حذف هزينه واسطه‌گري، برنج درجه يك ايراني را كيلويي 11 هزار و 500 تومان مي‌فروشند.  يكي از فروشندگان بازار مولوي كه بهترين برنج خود را نهايتاً كيلويي 11 هزار و 500 تومان قيمت زده، در مورد وضعيت قيمت برنج مي‌گويد: آنقدر وضعيت بازار كساد و خراب است كه حاضريم سود چنداني نبريم، ولي انبارهايي را كه مملو از روغن، برنج و حبوبات است، خالي كرده و پول خود را نقد كنيم.  وي به نكته جالبي اشاره مي‌كند كه با افزايش قيمت دلار، بازار يك مرتبه با يك توقف مواجه مي‌شود و كسي ميل به خريد ندارد.  به گفته اين فروشنده بازار مولوي، به عنوان مثال شركت توليدكننده روغن لادن به ازاي هر 60 ميليون تومان بار كه خريد مي‌كنيم، دو سكه تمام بهار آزادي هديه مي‌دهد و ما هم بسيار خريد كرده‌ايم، اما تمام كالا در انبار مانده است، چراكه مشتري نداريم.  يكي ديگر از فروشندگان بازار مولوي، توسعه فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي را عامل كسادي بازار مي‌داند و مي‌افزايد: اين فروشگاه‌ها تمام مشتريان ما را به خود جذب كرده‌اند و فقط شايد روي دو كالاي روغن و برنج تخفيف‌هاي اساسي مي‌دهند، اما بقيه كالاهاي خرد به شدت قيمت بالاتري دارند، مثلاً ما يك كيلوگرم فلفل را 37 هزار تومان مي‌فروشيم، اما 100 گرم از اين محصول در فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي 12 هزار تومان است.

  حبوبات رکورد زد
يكي ديگر از نكاتي كه در تهيه گزارش جلب توجه مي‌كند، افزايش قيمت حبوباتي همچون نخود، لپه و لوبيا چيتي است. قيمت نخود كه جزو ارزان‌ترين حبوبات محسوب مي‌شود، از كيلويي 6 هزار تومان به 9 هزار تومان و لپه از 8 هزار و 500 تومان به 10 هزار تومان رسيده است. همچنين لوبياچيتي هم از كيلويي 9 هزار و 500 تا 10 هزار و 500 تومان در بازار عمده‌فروشان مولوي به فروش مي‌رسد كه قاعدتاً در مراكز شهر قيمت به مراتب بالاتر است.  اما قيمت لوبيا قرمز همان كيلويي 7 هزار تومان باقي مانده و عدس ايراني از كيلويي 8 تا 9 هزار تومان به كيلويي 7 هزار تومان كاهش يافته است كه محمدي يكي از فروشندگان بازار مولوي دليل آن را اجازه واردات عدس از كانادا مي‌داند و مي‌افزايد: اگر دولت براي ساير حبوبات هم اجازه واردات دهد، قيمت‌ها كمي متعادل‌تر مي‌شود.
اخيراً نيز خبر آزاد شدن واردات برنج خارجي اعلام شد كه اين مسئله مي‌تواند بر كاهش قيمت برنج ايراني مؤثر باشد.
هر كيسه برنج 10 كيلويي درجه يك هندي 47 هزار تومان عرضه مي‌شود كه در كنار آن برنج اروگوئه نيز وارد بازار شده و بسته‌هاي 10 كيلويي آن 30 هزار تومان به فروش مي‌رود.
برخي از فروشندگان، عامل اصلي افزايش قيمت‌ها به ويژه حبوبات و برنج را فعاليت واسطه‌ها مي‌دانند.
مردي ميانسال مشغول خريد برنج با حجم زياد براي خانواده خود است، او مي‌گويد: افراد خانواده ما به طور مشترك و يكجا برنج عمده را از مولوي و به طور سالانه خريد مي‌كنند و بين افراد تقسيم مي‌كنيم تا در هر كيلو حداقل 2 تا 3 هزار تومان براي ما صرفه‌جويي شود. اكنون برنج درجه يك ايراني را كيلويي 11 هزار و 500 تومان خريده‌ايم كه همين برنج در محله ما در غرب تهران كيلويي 14 هزار تومان به فروش مي‌رسد.
يكي ديگر از مشتريان كه فقط به قيمت‌ها نگاه مي‌كند، مي‌گويد: آنقدر برنج ايراني گران شده كه من كارمند با سه فرزند مجبورم برنج خارجي كيلويي 4 هزار تومان را با برنج دودي مخلوط كرده و در خانه استفاده كنيم، اما حبوبات كه ديگر ايراني و خارجي ندارد و هر كيلو حبوبات را بايد حدود 10 هزار تومان بخريم كه عملاً برايمان مقدور نيست.
براي تهيه اين گزارش سري هم به فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي زديم. قيمت برنج درجه يك دم‌سياه رودسر گيلان هر كيلو 12 هزار و 850 تومان، برنج هاشمي 12 هزار و 200 تومان، برنج مرواريد شمال كيلويي 7 هزار تومان و برنج هندي درجه يك در كيسه 10 كيلويي 51 هزار تومان و هندي درجه دو 46 هزار تومان، همچنين برنج اروگوئه در كيسه‌هايي 10 كيلويي 32 هزار تومان قيمت خورده است.
طي يك سال اخير قيمت برنج و حبوبات سير صعودي داشته و 50 تا 70 درصد طبق گزارشات ماهانه ميداني كه آمارهاي بانك مركزي هم آن را تأييد مي‌كند، افزايش داشته است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
0
0
سایت محترم"با مطالب خود نشان می دهید چقدر زحمت می کشید"تا نارسائی ها را به
گوش مسئولین دولت برسانید"ومشگلات
اکثریت مردم را بیان کنید.کاش اقای نوبخت هم چشم به واقعیت های قیمت ها در بازار
می انداخت "ودر معیار خود برای افزایش
رقم در صدی حقوق بگیران وبازنشستگان کارمندی وکارگری"ملاک خودرا "بارقم کاهش
تورم بیان نمی کردند"و نمک بیشتر بر زخم مردمان حقوق بگیر "که دچار مشگلات مالی
هستند "نمی پاشیدند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار