کد خبر: 828097
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۳
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت اردبیل:
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: 80 درصد صادرات استان اردبیل به جمهوری آذربایجان است که باید در صدد تنوع‌بخشی به بازار و محصولات صادراتی به کشورهای مختلف باشیم.

سید حامد عاملی در گفت‌و گو با خبرنگار جوان آنلاین از اردبیل در مورد دستاوردهای سفر هیأت تجاری استان اردبیل به روسیه و آذربایجان اظهار کرد: استان اردبیل از ظرفیت‌های خوبی در حوزه صادرات غیر نفتی به لحاظ ویژگی‌های جغرافیایی و زیرساخت‌های اقتصادی مناسب برخوردار است اما دو آسیب عمده در حوزه صادرات غیر نفتی همچنان ما را رنج می‌دهد.
وی این دو آسیب را فقدان تنوع کالایی و فقدان تنوع بازار بیان کرد و گفت: در زمینه فقدان تنوع کالایی باید به سمتی حرکت کنیم تا با افزایش واحدهای تولیدی و صیانت از آنها تولید متنوع منطبق بر استانداردهای جهانی و صادراتی انجام شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با بیان اینکه در یک برنامه میان مدت می‌توان در حوزه تنوع کالایی در بخش صادرات اقدامات خوبی را انجام داد، تصریح کرد: ما در حوزه صنایع غذایی، الکترونیک، نفت و گاز و صنایع مرتبط با ساختمان ظرفیت‌های خوبی را داریم و در سال‌های آینده به راحتی می‌توان در زمینه تنوع کالایی اقدامات مؤثری را انجام داد.
عاملی افزود: در حوزه تنوع بازار نیز ما نسبت به شناخت بازار و سلیقه مشتریان و حضور فعالان بخش خصوصی در کشورهای مختلف در کنار ابزارهای موجود و کار تأثیرگذار در این حوزه می‌توانیم حرکت‌های مؤثر و راهگشایی را انجام دهیم.
وی به سفر اخیر هیأت تجاری، صنعتی و بازرگانی استان اردبیل به دو کشور روسیه و آذربایجان در راستای تقویت بازارهای صادراتی اشاره کرد و ادامه داد: این هیأت اعزامی که با همراهی استاندار اردبیل سفرشان را به روسیه و آذربایجان انجام دادند، با ترکیب خوب بخش‌های دولتی و فعالان بخش خصوصی بود تا در این کشورها بتوانیم اراده خود را برای تقویت همکاری‌ها با فعالان بخش خصوصی انجام دهیم.
عاملی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: در این سفر با توجه به ملاقات‌های انجام شده با مسؤولان دولتی و رسمی در روسیه و آذربایجان تمام سعی و اهتمام بر پشتیبانی و حمایت از فعالیت‌های اقتصادی، صنعتی و تولیدی بوده که قطعاً نتایج آن را به راحتی می‌توان در آینده نزدیک مشاهده کرد.
وی استفاده از این فضای فراهم شده را در جلب حمایت و پشتیبانی بخش خصوصی یادآور شد و اضافه کرد: تشکل‌های بخش خصوصی هم از استان اردبیل و هم کشورهای آذربایجان و روسیه در این ملاقات‌ها آمادگی خود را برای ارائه اطلاعات در تقویت خدمات متقابل به صراحت اعلام کردند.
عاملی اظهار کرد: ما از این طریق می‌توانیم بازارهای منطقه‌ای را با کمک و پشتیبانی تشکل‌های مختلف بر عهده گرفته و کارهای زیربنایی را به خوبی انجام دهیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: آنچه که در این زمینه باید به آن توجه کنیم شناخت واقعی از بازارهای کشورهای همسایه توسط بخش خصوصی و تقویت مؤلفه‌های تجارت مدرن مبتنی بر دستیابی به بازارهای جدید بود تا با کنار گذاشتن راهبرد تجارت سنتی بتوان دنبال مسیرهای جدید تقویت مبادلات اقتصادی گشت.
وی با بیان اینکه بازارهای مدرن نیاز به سرمایه‌گذاری دارند که هم در بازارسازی و هم ایجاد زیرساخت‌ها باید کالای خود را به شکل مستمر به بازار ارائه کرد، افزود: ما باید در وهله اول کالای خودمان را بشناسیم و در قدم اول بدانیم کالا را از چه مسیر و کانالی می‌توان به بازار عرضه کرد.
عاملی بیان کرد:‌ این خود نیازمند شناخت بازارهای جدید برای عرضه محصولات متنوع است و آنچه که در این زمینه متناسب با فرهنگ و سلائق می‌توان به آن تاکید کرد، تولید کالاهای با استاندارد مناسب همراه با توجه جدی به ذائقه‌ها، ‌سلیقه‌ها و تنوع سبک زندگی است.
وی در ادامه سخنان خود اضافه کرد: ما اگر بازار و استانداردهای تولید را در عرضه محصولات نشناسیم، نمی‌توانیم به ادامه مستمر این کار امیدوار باشیم که در این باب آشنایی با قوانین و مقررات مراحل اجرایی و فرآیند صادرات و بهترین مسیرهای ترانزیتی بسیار مهم و حیاتی به نظر می‌رسند.
عاملی گفت: این اطلاعات جز با استفاده از ظرفیت و توان فعالان اقتصادی و حضور هیأت‌های تجاری و اقتصادی طرفین امکان‌پذیر نیست و ما به راحتی می‌توانیم برای حضور در بازارهای روسیه، آذربایجان و آسیای میانه با حمایت جدی از فعالان بخش غیر دولتی زمینه‌ای را فراهم کنیم تا این فعالیت‌ها به نحوی تقویت شود.
وی یکی از مهمترین دستاوردهای این سفر را راه‌اندازی مرکز تجاری ایران در روسیه و آذربایجان اعلام کرد و افزود: یک تولیدکننده و تاجر ما به راحتی می‌تواند برای عرضه کالای خود با نوع، بسته‌بندی و استانداردهای مختلف از این فضای فراهم شده استفاده کند تا به راحتی و از طریق آذربایجان کالاهای خود را به روسیه صادر کند.
عاملی انتخاب بهترین مسیر برای ترانزیت کالا و دستیابی به شرکای تجاری را با حضور در آذربایجان و صادرات از این کشور به مقصد روسیه را یادآور شد و بیان کرد: راه‌اندازی مرکز تجاری ایران در مسکو و باکو می‌تواند کلیه اطلاعات مورد نیاز این بازار را به صورت دائمی در اختیار تجار و بازرگانان قرار دهد تا آنها کالای خود را منطبق بر استانداردهای جهانی صادر کنند.
وی حضور حرفه‌ای در این بازار را بسیار ارزشمند بیان کرد و ادامه داد: ما به راحتی می‌توانیم از طریق کشور آذربایجان و با تعرفه‌های کمتر صادراتمان را به روسیه انجام دهیم که در این باب نیز ما به راحتی می‌توانیم از فرصت و بستر فراهم شده به خوبی استفاده کنیم چرا که توسعه تجارت خارجی در این استان نقطه عطف برای تحولات اقتصادی است تا هم شاهد افزایش خدمات تجاری و هم تنوع محصولات عرضه شده به همراه اشتغال مناسب باشیم.
عاملی با بیان اینکه 80 درصد صادرات ما از استان اردبیل به جمهوری آذربایجان انجام می‌شود، اظهار کرد: ما به راحتی می‌توانیم بازار روسیه، داغستان و کشورهای آسیای میانه را نیز در دست بگیریم که امیدواریم با راه‌اندازی دفاتر تجاری ایران در مسکو و باکو بتوانیم سهم صادراتی خودمان را افزایش دهیم.
وی تصریح کرد:‌ به نظر ما آثار خوشایند این سفر و تقویت راهبردهای صادراتی را به راحتی می‌توانیم در فعالیت‌های اقتصادی، صنعتی و تجاری در آینده نزدیک مشاهده کنیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر