کد خبر: 828094
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۶
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اردبیل:
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل گفت: محور اردبیل – سرچم برخلاف برخی اظهارنظرها نه تنها قتلگاه نیست بلکه از شرایط مناسب برای تردد خودروهای سبک و سنگین برخوردار است.
به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اردبیل، علی رحمتی که همزمان با هفته حمل و نقل و راهداری در جمع خبرنگاران حاضر شده بود، اظهار کرد: 26 آذرماه یادآور فرمان تاریخی امام راحل برای رانندگان حمل و نقل بار و جاده‌ای بود که در سخت‌ترین شرایط دوران دفاع مقدس رانندگان خودروهای باری به ندای ولی فقیه لبیک گفته و با حضور در بنادر مختلف نسبت به تخلیه محموله‌ها و مایحتاج ضروری مردم و انتقال آن به شهرهای مختلف اقدام کردند.
وی تصریح کرد: در حالی که کشور ما در شرایط سخت جنگ تحمیل شده از سوی استکبار قرار داشت، رانندگان با احساس مسؤولیت و تبعیت از فرمان امام راحل در کنار پشتیبانی و حمل و نقل کالاهای مورد نیاز رزمندگان در بنادر حاضر شده و محموله‌هایی که چندین روز در بنادر منتظر شرایط مناسب تخلیه بودند، با اقدامی جهادی و انقلابی نسبت به این کار تلاشی واقعی و دلسوزانه انجام دادند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان گفت: این اتفاق در 26 آذر سال 62 و به دنبال احساس مسؤولیت رانندگان اتفاق افتاد و 14 سال بعد چنین روزی در شورای فرهنگ عمومی کشور به نام روز حمل و نقل و راننده نامگذاری شد تا در تقویم این کشور یاد و خاطره رشادت‌های رانندگان شرافتمند برای همیشه گرامی داشته شود.
رحمتی به برنامه‌های گرامیداشت این هفته در اردبیل اشاره کرد و افزود: دیدار جمعی از مسؤولان و راهداران با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل، حضور در نماز جمعه، برگزاری نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه، تجلیل از رانندگان برون شهری و دست‌اندرکاران حوزه ایمنی و پلیس راه، حضور در گردهمایی کشوری آیین تجلیل از راهداران و رانندگان و برنامه‌های گرامیداشت در پاسداشت زحمتکشان این عرصه و شهدای حوزه حمل و نقل به همراه افتتاح راهدارخانه شهید غنیمت اسدی در گردنه الماس تدارک دیده شده است.
وی با ارائه گزارشی از عملکرد حوزه حمل و نقل بیان کرد: ‌در استان اردبیل 47 شرکت فعالیت می‌کنند که 18 شرکت در شهر اردبیل و مابقی در شهرستان‌ها فعال هستند.
رحمتی تعداد ناوگان مسافربری را بیش از دو هزار و 647 دستگاه اعلام کرد و ادامه داد: 249 دستگاه مینی‌بوس با عمر متوسط 24 سال، 644 دستگاه سواری با عمر بیش از دو سال و 413 دستگاه اتوبوس با میانگین عمر 11 سال اقدام به جابه‌جایی مسافر می‌کنند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل با بیان اینکه در سال گذشته دو میلیون و 200 هزار نفر توسط ناوگان جاده‌ای جابجا شده‌اند، اضافه کرد:‌ در هشت ماهه امسال نیز بیش از یک میلیون و 458 هزار مسافر جابجا شدند که در مقایسه با سال گذشته آمار مسافران جابجا شده هفت درصد کاهش یافته است.
وی تعداد شرکت‌های فعال در حوزه کالا و بار را 87 شرکت بیان کرد و گفت: 23 شرکت از این تعداد در زمینه سیمان فعالیت می‌کنند که عمدتاً در نمین مستقر شده‌اند.
رحمتی با بیان اینکه بیش از 10 هزار و 949 نفر به عنوان راننده حوزه بار با هفت هزار و 958 دستگاه فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: عمر متوسط این ناوگان نیز بیش از 15 سال است به طوری که در سال گذشته 3.5 میلیون تن و در هشت ماهه امسال از طریق ناوگان باری بیش از دو میلیون و 533 هزار تن کالا جابجا شده که در این حوزه نیز با یک کاهش بیش از پنج درصدی روبه‌رو هستیم.

کاهش شش درصدی تلفات جاده‌ای در هشت ماهه امسال
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل به کاهش تلفات جاده‌ای در استان و کسب رتبه اول کشوری در این حوزه اشاره کرد و افزود: ما با کاهش 29 نفر تلفات جاده‌ای در سال گذشته به نسبت سال‌های ما قبل آن رتبه اول کشور را به دست آوردیم.
وی با بیان اینکه 188 کشته جاده‌های استان در سال قبل به 159 نفر کاهش یافته است، تصریح کرد:‌ در هشت ماهه امسال با شش درصد کاهش تلفات جاده‌ای ما از 118 نفر به 111 نفر رسیده است.
رحمتی با قدردانی از همراهی و همکاری تمام نهادها و دستگاه‌ها در تقویت و ارتقا فرهنگ رانندگی ایمن و شایسته بیان کرد: این فرهنگسازی درست و مناسب در کاهش تصادفات و تلفات مؤثر بوده به طوری که ما طرح ایمن‌سازی مدارس حاشیه جاده‌ها را با توزیع رایگان برخی از اقلام و لوازم‌التحریر هشداردهنده انجام دادیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: ما شعارها و پیام‌های مناسبی را در این زمینه در لوازم‌التحریر دانش‌آموزان به چاپ رساندیم تا با توزیع رایگان این اقلام زمینه آشنایی دانش‌آموزان را با موارد ایمنی فراهم کنیم.
رحمتی از برگزاری دوره‌های آموزشی و مانور موتورسواران و ارتقا ایمنی برای رانندگان وانت‌بار و ماشین‌آلات کشاورزی خبر داد و اظهار کرد: ‌بیش از پنج هزار کلاه ایمنی و انواع دستگاه‌های اطفای حریق و دیگر دستگاه‌های ارتقا ایمنی و سلامت را در بین رانندگان توزیع کردیم.

ساخت هفت مجتمع خدمات بین راهی در حال انجام
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان از در حال احداث بودن هفت مجتمع خدمات بین راهی و بهره‌برداری از 10 مجتمع در مسیرها و محورهای مواصلاتی مختلف خبر داد و تصریح کرد: دو مورد از این مجتمع‌ها در نمین و بیله‌سوار دولتی و هشت مجتمع نیز توسط بخش خصوصی احداث شده است.
وی از موافقت اصولی برای ساخت 11 مجتمع بین راهی خبر داد و گفت: ما تاکنون در مجموع برای ساخت 28 مجتمع همراه با مجموعه‌های در حال بهره‌برداری مجوز برای سرمایه‌گذاران صادر کردیم.
رحمتی از اعلام آمادگی برای جذب سرمایه‌گذاران برای ساخت مجتمع‌های خدمات بین راهی با رویکرد اشتغالزایی و خدمات‌رسانی به هموطنان خبر داد و افزود: سازمان راهداری تسهیلات مناسبی را در اختیار سرمایه‌گذاران در این حوزه قرار می‌دهد که باید نسبت به تأمین زمین مورد نیاز در اراضی غیر کشاورزی با جانمایی مناسب اقدامات و برنامه‌ریزی‌ها انجام شود.

افتتاح پاسگاه اردبیل – سرچم در سال آینده
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان از در حال احداث بودن سه پاسگاه پلیس راه در جاده‌های استان اردبیل خبر داد و بیان کرد: یکی از این پاسگاه‌ها در محور اردبیل – سرچم و مابین تونل 11 و 12 به شکل پیش ساخته احداث می‌شود که قرار است سال آینده به بهره‌برداری برسد.
وی اضافه کرد: دو پاسگاه دیگر نیز در محور گرمی – بیله‌سوار و اردبیل – آستارا با تأمین اعتبار مورد نیاز انجام می‌شود.

بازگشایی مسیرهای اصلی در اولویت
رحمتی به عملیات حوزه راهداری و انتقال این بخش به اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اشاره کرد و ادامه داد: ما از مهر ماه عملیات حوزه راهداری را با رویکرد برف‌روبی، نگهداری و ایمنی راه‌ها، بهبود سیستم روشنایی، خط‌کشی، نصب گاردریل و دیگر فعالیت‌های حوزه راهداری را به عنوان یک وظیفه خطیر بر عهده گرفتیم و در این نقل و انتقال جزو استان‌های پیشرویی بودیم که کار را با جدیت دنبال می‌کنیم.
وی با یادآوری اینکه به دنبال بارش نزولات الهی ما از آبان ماه عملیات زمستانی برف‌روبی و نمک‌پاشی خود را آغاز کردیم به طوری که تاکنون در چندین مرحله این کار را به شکل شایسته انجام دادیم، اضافه کرد: با اولویت اول راه‌های اصلی، سپس فرعی و روستایی در این مدت به سرعت و با تلاش راهداران بازگشایی شده است.
رحمتی با بیان اینکه ما در کمترین فرصت نسبت به بازگشایی مسیرها اقدام کردیم و هرگز از بازگشایی راه‌های روستایی نیز غفلت نشده است، اظهار کرد: هموطنان از طریق سامانه 141 می‌توانند در این زمینه اطلاع‌رسانی کنند تا اگر راهی بسته مانده به سرعت بازگشایی‌ها انجام شود.
وی با بیان اینکه در 10 شهرستان به دنبال بارش برف و کولاک عملیات برف‌روبی و نمک‌پاشی ما در قالب 120 اکیپ راهداری و 411 نیروی توانمند راهداری به سرعت انجام می‌شود، تصریح کرد: ما با بهره‌گیری از 229 دستگاه ماشین‌آلات موفق شدیم تاکنون 21 هزار و 562 کیلومتر باند رفت و برگشت را برف‌روبی کرده و تاکنون با تهیه سه هزار و 650 تن شن و نمک نسبت به عملیات برف‌روبی زمستانی اقدام کنیم.
رحمتی در ادامه سخنان خود گفت: در 10 مقطع ریزش‌برداری انجام شده و بیش از یک‌هزار و 427 دستگاه خودرو رهاسازی شده به طوری که در دو ماه اخیر بیش از 9 هزار و 300 کیلومتر راه روستایی بازگشایی شده است.
وی با بیان اینکه طول راه‌های استان اردبیل بیش از شش هزار و 371 کیلومتر بوده است، افزود: ما تمام تلاشمان را انجام می‌دهیم تا با اولویت راه‌های اصلی امکان تردد ایمن برای هموطنان فراهم آید.
رحمتی با انتقاد از برخی حاشیه‌سازی‌ها در مورد محور اردبیل – سرچم بیان کرد: ‌این نهایت بی‌انصافی است که محور اردبیل – سرچم را قتلگاه بنامیم در حالی که تحلیل‌های ما نشان می‌دهد که این محور به شرط رعایت سرعت مطمئنه و احتیاط از سوی رانندگان محلی ایمن برای تردد خودروهای سبک و سنگین است.
وی اضافه کرد: اگر واقع‌بینانه بیندیشیم ما در سایر محورها نظیر اردبیل – آستارا، اردبیل – مشگین‌شهر و اردبیل – مغان بیشتر از سرچم تصادفات و تلفات داریم در حالی که عده‌ای با نهایت بی‌انصافی سعی می‌کنند کارهای انجام شده در این مسیر را نادیده بگیرند.
رحمتی به اقدامات انجام شده برای ایمن‌سازی این محور همچون نصب نیوجرسی به طول 800 متر، احداث پاسگاه پلیس راه، ترانشه‌برداری، احداث پنج مورد پارکینگ و محل استراحت رانندگان و توقف‌گاه‌های خودروها به عنوان یک حرکت مناسب و ایمن‌سازی در این مسیر خبر داد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر