کد خبر: 827996
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۴
حجت‌الاسلام صدیقی:
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه بنای حال آموزش و پرورش سوغات غرب و ساختار دانشگاهی حاکم، استعدادکش است، گفت: باید در وضعیت آموزشی نهادهای حوزوی و دانشگاهی انقلاب شود.

حجت‌الاسلام کاظم صدیقی در همایش نقش وحدت حوزه و دانشگاه در تحقق گفتمان انقلابی‌گری با تبریک روز وحدت حوزه و دانشگاه در ابتدا با استناد به سوره آیه‌ای از طلاق اظهار داشت: مجموعه عالم و آفرینش را در یک تابلو گنجانده شده که الله زمین را در هفت آسمان آفرید و آفریده‌های خود را رها نکرده و تدبیر، هدایت، اشراق، اشراف الهی این عالم را اداره می‌کند.

وی با بیان اینکه هدف از خلق هفت آسمان برای کسب سوژه‌های علنی است، گفت: هفت آسمان جلوی نگاه بشریت است و مشابه هفت آسمان را باید در خودمان کسب کنیم و باید مدرسه علم برای انسان باشد و وجود هفت آسمان همان وجود خود انسان است.

امام جمعه تهران با بیان اینکه معارف بشری در چهار چیز گنجانده شده است، افزود: هستی‌شناسی، خودشناسی، هدف‌شناسی و مهم‌ترین نکته که لازمه انسان ستیزی است همان دشمن‌شناسی بوده که این چهار معرفت را انسان در مجموعه عالم بخواند، هضم کند تا به مقام انسانیت برسد.

حوزه و دانشگاه یکی بوده و دو چیز نیست و نباید آن را جدا از هم کرد و اگر به تاریخ اسلام نگاه کنید این جبر ریاضیات جمع‌بندی شاگردان امام صادق(ع) بوده و همه حوزویان و دانشگاهیان شاگرد امام صادق(ع) هستند

 

صدیقی با اشاره به اینکه مقصد اعلی خدا بوده و مسیر آن علم است، گفت: علم دین و علم هستی‌شناسی در بخش‌های مختلف از جمله ستاره‌شناسی، میکروب‌شناسی، سازه‌شناسی و ... بوده که لسان الله بوده است.

وی با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم مبنی بر اینکه اگر قرار بود کلمات الهی در دریا نوشته شود دریا تمام می‌شود ولی کلمات الهی تمام نمی‌شود، بیان کرد: دانشگاه مرکز کشف علم بوده و با کتاب کریم الله است.

امام جمعه تهران با یادآوری پزشک معالج امام خمینی(ره) که بدون وضو دست به بدن امام نمی‌زدند، گفت: همیشه باید با وضو باشیم زیرا عالم سراسر عبارت از اثر خدا و کار خدا بوده و هستی عبارت از خدا و جلوه‌های خدا است و دانشگاهیان با جلوه خدا در ارتباط باشند.

وی با تأکید بر اینکه در تاریخ حوزه در بطن دانشگاه و علم بوده و می‌توان خواجه نصیرالدین طوسی، زکریا رازی و ابوعلی سینا اشاره کرد، افزود: باید تقسیم کار بین حوزه و دانشگاه شده و خود اجتهاد نیز تقسیم شود و حوزه را به دل علم برد.

صدیقی اظهار کرد: حوزه باید در مسائل تربیت حوزوی اجتهادی عمل کند و در ادارات، قضاوت، مجلس قانون‌گذاری که از جای جای آن نیاز به فقه، اخلاق و اندیشه دارند و وظیفه این امر بر عهده حوزه است.

وی تأکید کرد: حوزه و دانشگاه یکی بوده و دو چیز نیست و نباید آن را جدا از هم کرد و اگر به تاریخ اسلام نگاه کنید این جبر ریاضیات جمع‌بندی شاگردان امام صادق(ع) بوده و همه حوزویان و دانشگاهیان شاگرد امام صادق(ع) هستند.

امام جمعه تهران با اشاره به اینکه استعمار تلاش کرد تا حوزه را از دانشگاه جدا کنند، تصریح کرد: ما هدف مشترک رسیدن به خدا داریم و نباید اجازه تضعیف دو نهاد را بدهیم.

وی خاطرنشان کرد: در جلسه‌ای که در دولت هشتم برای جلسه علوم پزشکی حضور داشتم به نعمت خون پاک شهدا که منجر به پایداری انقلاب شده اشاره کردم و امروز به وحدت بین حوزه و دانشگاه تأکید می‌کنم تا خون شهدا پایمال نشود.

صدیقی در خصوص اینکه این مراسم که در حضور مدافعان انقلاب و افسران انقلاب هستید، باید موجب تقویت وحدت بیشتر باشد، گفت: این وحدت ناشی از اثر انقلاب و امامت و اعتقادات ریشه‌ای مردم بود.

وی با اشاره به انقلاب الجزایر، لیبی، مصر و ... اشاره کرد و افزود: در نهضت آنها مشروطیت ولایت‌فقیه نبوده و ولایت آنها بر اساس امام زمان(عج) نبود و از این رو پایدار نبوده است و مانند نسیمی وزیده شد.

صدیقی ادامه داد: امام خمینی(ره) با تدبیر انقلاب کرد و موتور محرک اسلام بوده و پرچم‌دار نظام حضرت ولی عصر(عج) است.

وی با اشاره به دو فتنه سال‌های 78 و 88 تصریح کرد: این‌ها همه از استعمار دشمنی بوده که برای گسستن رابطه علم و دین و جدایی آنها ایجاد شده بود که تیرشان به هدف نخورد و آن ناشی از ایمان است.

امام جمعه تهران با تأکید بر اینکه ایمان منجر به ارتباط و تعامل علم و دین می‌شود، گفت: وقتی ایمان از بین رود استاد دانشگاه با استاد حوزه در کنار یکدیگر تاکتیکی می‌ایستد.

وی با اشاره به عطش برخی دانشجویان برای بیان سفره دل خود و وصل سیم دل به خدا افزود: روحانیون وظیفه دارند این سیم دل را در دانشجویان ایجاد کرده و جهت‌دهی کنند تا دانشجویان نیاز فطری خود پاسخ دهند.

در خود حوزه‌ها به تربیت طلاب سکولار با عقاید ضد اسلامی روی آورده‌اند و حتی جدای از بحث جداسازی شیعه و سنی، چشم دیدن دو شیعه در کنار یکدیگر را ندارند که باید این آگاه‌سازی شود

 

صدیقی با استناد به فرمایش نبی اکرم(ص) در خصوص پنج سفارش به امت اسلامی گفت: اولین سفارش خسته نشدن از فراگیری علم است زیرا در اسلام علم حد و مرز ندارد و هیچ‌گاه درهای علم را بر روی خود نبندیم.

وی سفارش دوم را یادگیری علم برای عمل، ایجاد تحول و پیشرفت دانست و افزود: سومین سفارش در جا نزدن و منفعل رفتار کردن است و آخرین سفارش توجه به نمازها است که برای خدا باشد.

صدیقی در تشریح سفارش‌های بیان شده از جانب حضرت محمد(ص) بیان کرد: باید اساتید به این نکته توجه کنند که چند درصد این تخصص‌های آموزش داده شده در دانشگاه به درد دانشجویان در زندگیشان خواهد خورد.

وی ادامه داد: بنای حال آموزش و پرورش سوغات غرب است و ساختار دانشگاهی حاکم استعدادکش است.

صدیقی با تأکید بر اینکه باید در وضعیت آموزشی نهادهای حوزوی و دانشگاهی انقلاب شود، افزود: باید استعدادهای حوزوی شناسانده شده تا افرادی مانند علامه طباطبایی که فردی حکیم، فقیه، محدث، عارف، ستاره شناس و ریاضیدان بود تربیت شود که  یک انسان نبود بلکه یک جهان بود.

وی خاطرنشان کرد: همه ما پیشگامان به پیشواز رفته امام زمان(عج) هستیم و باید توطئه‌های شبانه‌روزی دشمن که با روش‌های مختلف از جمله بمباران ماهواره‌ای و تهاجم فرهنگی حمله می‌کنند کار را بزرگ‌تر کرده و هدفشان را از تجزیه علم و دین به ایجاد تفرقه بین خود حوزویان و دانشگاهیان ارتقاء داده‌اند.

امام جمعه تهران اضافه کرد: در خود حوزه‌ها به تربیت طلاب سکولار با عقاید ضد اسلامی روی آورده‌اند و حتی جدای از بحث جداسازی شیعه و سنی، چشم دیدن دو شیعه در کنار یکدیگر را ندارند که باید این آگاه‌سازی شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر