کد خبر: 825771
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۵
همزمان با هشدار روسيه و چين درباره اهميت حفظ برجام
وزيــر خارجه چين كه هنوز رئيس‌جمهور امريكا بر سر كار نيامده به تنش با او برخورده است، هشدار داد توافق هسته‌اي با ‏ايران نبايد تحت‌الشعاع شرايط داخلي كشورها قرار بگيرد. رئيس بخش كنترل تسليحات و عدم اشاعه وزارت خارجه روسيه هم ‏تأكيد كرد مسكو انتظار دارد اجراي برجام همچنان طبق روال ‏ادامه يابد‎.
وزيــر خارجه چين كه هنوز رئيس‌جمهور امريكا بر سر كار نيامده به تنش با او برخورده است، هشدار داد توافق هسته‌اي با ‏ايران نبايد تحت‌الشعاع شرايط داخلي كشورها قرار بگيرد. رئيس بخش كنترل تسليحات و عدم اشاعه وزارت خارجه روسيه هم ‏تأكيد كرد مسكو انتظار دارد اجراي برجام همچنان طبق روال ‏ادامه يابد‎. توافقي كه اين دو از آن سخن مي‌گويند، همان توافقي است كه وزيرخارجه امريكا در تازه‌ترين سخنانش آن را نشانه دوستي امريكا با رژيم صهيونيستي توصيف كرده است. ‏

وانگ‌ يي، وزير خارجه چين پس از ديدار با محمدجواد ظريف، همتاي خود كه به پكن سفر كرده است، در جمع خبرنگاران گفته ‏است كه اجراي توافقنامه هسته‌اي بين ‏ايران و قدرت‌‌هاي غربي موسوم به برجام و پايبندي به آن «مسئوليت مشترك و وظيفه ‏همه طرف‌ها» است. ‏ وزير خارجه چين درباره برجام به دونالد ترامپ هشدار داده است كه دو طرف اخيراً روزهاي آرامي را پشت سر ‏نگذاشته‌اند. ‏دونالد ترامپ، شب گذشته در چند توئيت، از سياست‌هاي پولي چين و عملكرد اين كشور در درياي جنوبي چين انتقاد ‏كرد. ‏ اين اختلاف‌ها زماني شدت گرفت كه ترامپ در اقدامي بي‌سابقه، در حالي كه امريكا و تايوان رابطه ديپلماتيك ندارند، تلفني ‏با ‏رئيس‌جمهور اين كشور صحبت كرد. قابل پيش‌بيني بود چين كه تايوان را ضميمه خاك خود مي‌داند، از اين اقدام برآشفته ‏شود. ‏ ترامپ شب گذشته در توئيتر خود مطالبي نوشت كه چكيده آنها چنين بود: «مگر وقتي كه چين ارزش ارز خود را دستكاري ‏كرد تا ‏شركت‌هاي امريكايي نتوانند در بازار رقابت كنند، ماليات محصولات امريكايي را افزايش داد يا پايگاه عظيم نظامي در ‏درياي جنوبي چين ‏ساخت، با ما مشورت كرد؟» ‏محمدجواد ظريف، وزير خارجه ايران هم در ديدار با همتاي چيني خود گفت: ما به هيچ يك از طرف‌ها اجازه نمي‌دهيم به طور يكجانبه توافق ‏هسته‌اي ‏را نقض كند و البته ما انتخاب‌هاي خود را هم داريم‎. 

همچنين «جان گائولي» معاون نخست وزير و عضو هيئت هفت‌‌نفره دفتر مركزي سياسي حزب كمونيست چين، بعد‌ازظهر روز ‏‏دوشنبه به وقت محلي، با محمدجواد ظريف وزير امور خارجه كشورمان ملاقات كرد و گفت: ما قوياً از ‏اجراي كامل و موثر ‏برجام حمايت كرده و به ايران اطمينان خاطر مي‌دهيم كه چين به عنوان دوست و شريك قابل‌اعتماد ايران ‏تعهدات خود به موجب ‏برجام را اجرا خواهد كرد‎.  معاون نخست وزير چين همچنين درباره برجام عنوان كرد: اين توافقِ مهم پس از سال‌ها گفت‌وگو و به سختي حاصل شده ‏‏است و آن را بايد پاس داشت. ما قوياً از اجراي كامل و موثر برجام حمايت مي‌كنيم‎.  گوئلي در اين ملاقات گفت: ايران، كشوري با تمدن و فرهنگ كهن است و چين و ايران همواره در دوران سخت، در كنار يكديگر ‏‏بوده‌اند‎.  ظريف نيز در اين ملاقات با اشاره به اينكه ايران دوستان خود در دوران سخت را فراموش نخواهد كرد، اظهار داشت: علاقه‌مند ‏‏هستيم كه در شرايط جديد كنوني مناسبات اقتصادي خود را با چين افزايش دهيم‎.  علاوه بر مقامات چيني، ‌ميخائيل اوليانوف، رئيس بخش كنترل تسليحات و عدم اشاعه وزارت خارجه ‏روسيه هم اعلام كرد مسكو ‏انتظار دارد اجراي توافق هسته‌اي ايران (برجام) كه سال گذشته حاصل شده بود، طبق روال و ‏مقررات ادامه داشته باشد‎.  مجلس سناي امريكا در تاريخ اول دسامبر به اتفاق آرا به تمديد قانون تحريم‌هاي ايران به مدت 10سال ديگر ‏پس از منقضي شدن ‏آن در پايان ماه جاري ميلادي رأي داد‎.  پيش از اين نيز مجلس نمايندگان امريكا اين قانون را تصويب كرده بود. با تصويب اين لايحه در سنا، اين قانون به كاخ سفيد ‏‏فرستاده شده تا به تأييد «باراك اوباما» رئيس‌جمهوري امريكا برسد. اوباما هفت روز فرصت دارد تا اين قانون را تأييد يا آن را رد ‏‏كند‎.
 
هشدار صالحي به مونيز ‏
علي اكبر صالحي در سفر خود به وين با ارنست مونيز، وزير انرژي امريكا ملاقات و ضمن اعتراض به تصويب تمديد قانون تحريم‌هاي 10 ساله ‏ايران در كنگره امريكا بر حق ايران براي هرگونه واكنش مقتضي در قبال اين اقدام امريكا، تأكيد كرد. ‏ به گزارش ايرنا، وزير انرژي امريكا در ديدار خود با صالحي گفته است كه اين نگراني و اعتراض ايران را به مقامات امريكايي منتقل ‏خواهد كرد. ‏ همچنين به نقل از مونيز در اين ديدار گزارش شده است كه دولت امريكا به توافق هسته‌اي بين ايران و قدرت‌هاي غربي موسوم به برجام ‏‏پايبند است و افزوده است كه رئيس‌جمهوري امريكا با استفاده از اختيارات خود كماكان جلوي اجراي تمام بخش‌هايي از اين قانون را كه ‏مطابق با برجام نبايستي اجرا شوند، خواهد گرفت.
   
برجام سند دوستي امريكا و اسرائيل است
وزير امور خارجه امريكا گفت كه برجام با توجه به بازرسي‌ها و پروتكل پيشرفته آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، توافقي دائمي ‏است‎.  به گزارش روزنامه هاآرتص، جان كري، در سخنراني خود در نشست سابان به ‏گفت‌وگو با صهيونيست‌ها پرداخت و برنامه جامع اقدام ‏مشترك (برجام) را سندي براي نشان دادن دوستي دولت امريكا با رژيم ‏صهيونيستي دانست‎.  كري گفت: من بر اين باورم كه اين توافق دائمي است چون اگر زماني آنها (ايراني‌ها) به ميزان ايكس بيش از 3/67 درصد ‏غني‌سازي ‏كنند ما بلافاصله مطلع خواهيم شد. اگر آنها معادن اورانيوم بيشتري داشته باشند ما مطلع خواهيم شد چون معادن آنها ‏را رصد مي‌كنيم. ‏اينها مربوط به بخش 25 ساله توافق هسته‌اي هستند و بعد از اين دوره نيز از لحاظ بازرسي‌ها و پروتكل ‏‏(الحاقي) پيشرفته آژانس بين‌المللي ‏انرژي اتمي، توافقي دائمي است‎.  وي افزود: من شخصاً اطمينان دارم كه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به‌علاوه جامعه اطلاعاتي ما و وزارت دفاع ما اطمينان دارد ‏كه اگر ‏آنها دست به‌كار شوند ما مطلع خواهيم شد. در اين صورت تمام گزينه‌هايي كه ما امروز در اختيار داريم، در آن زمان نيز ‏در اختيار ما ‏قرار خواهد داشت‎.  اما به غير از جان كري بنيامين نتانياهو، نخست وزير رژيم صهيونيستي در سخنراني خود در اين نشست كه از طريق ويدئو‌كنفرانس انجام ‏شد، در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه مواضع وي و ترامپ در قبال توافق هسته‌اي يكي است و اينكه از نظر وي ‏ايده‌آل‌ترين سياست امريكا درخصوص ايران در زمان دولت ترامپ چه مي‌تواند باشد، گفت: نخست بايد درباره سياست من و ‏سياست اسرائيل بگويم. اسرائيل متعهد به جلوگيري از رسيدن ايران به سلاح اتمي است.

اين امر تغيير نكرده و تغيير نخواهد ‏كرد.   وي افزود: درباره رئيس‌جمهور منتخب ترامپ، بايد بگويم كه من در انتظار صحبت با وي درباره آنچه كه بايد با اين توافق بد انجام ‏دهيم هستم. مسئله نوع برخورد با اين توافق چيزي است كه وقتي ترامپ رياست جمهوري خود را شروع كرد، با وي صحبت ‏مي‌كنم و اطمينان مي‌دهم كه وقتي مرا به نشست بعدي سابان دعوت كنيد، براي اين سوال شما نيز پاسخي خواهم داشت‎.  نخست‌وزير رژيم صهيونيستي در ادامه ادعاهاي خود گفت: بايد بگويم كه بعد از امضاي توافق، ايران قدرتي به مراتب تخاصمي‌تر ‏شد. موشك‌هاي بالستيكي خود را توسعه مي‌دهد كه در نهايت به خاك امريكا خواهد رسيد. بسيار اهميت دارد كه روي اين ‏موضوع تاكيد شود، ايرانيان موشك‌هاي بالستيك قاره‌پيما توليد مي‌كنند. ايران هم‌چنان شعار مرگ بر امريكا و مرگ بر اسرائيل ‏سر مي‌دهد‎.
 نتانياهو همچنين در پاسخ به اين سوال كه وقتي شما مي‌گوييد كه اسرائيل مصمم است هرگز اجازه ندهد ايران اتمي شود، آيا منظور شما ‏اقدام نظامي را نيز در برمي‌گيرد، گفت: منظور من اين است كه اسرائيل متعهد است و وقتي مي‌گويم متعهديم، متعهديم‎.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار