کد خبر: 825567
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۳
زيرساخت ها مجتمع پتروشيمي ممسني پس از گذشت به يک دهه، هنوز فراهم نشده است
اوايل سال 86، احداث پتروشيمي ممسني به عنوان يکي از مصوبات سفر هئيت دولت وقت با تاسيس شرکت پتروشيمي ممسني در دستور کار قرار گرفت. پروژه اي که به رغم سرعت چشمگير آغاز عمليات اجرايي، به دليل فقدان منابع مالي نه تنها تا پايان بازه 4ساله مقرر به بهره برداري نرسيد، بلکه حالا پس از گذشت نزديک به يک دهه و صرف هزينه هاي بسيار، آينده روشني ندارد. چرا که پس از گذشت اين همه سال نه تنها پيشرفت فيزيکي پروژه هنوز يک رقمي است بلکه تامين زيرساخت هاي اوليه براي راه اندازي اين مجتمع پتروشيمي با مشکلات و موانع بسياري روبروست.
مريم احمدي
پتروشيمي نيمه کاره ممسني 10ساله شد!

به دليل اهميت راه اندازي پروژه هاي اقتصادي در مناطق محروم استان فارس، احداث پتروشيمي در شهرستان ممسني به منظور محروميت زدايي و ايجاد شاخصه توسعه در منطقه با سرمایه گذاری ارزی 321 میلیون دلار در سال 86 به تصويب رسيد. قرار بود اين پروژه نهايتا ظرف 4 سال به بهره برداري برسد تا علاوه بر رفع مشکل اشتغال جوانان، تحول اقتصادي در شهرستان هاي استان فارس را به دنبال داشته باشد . آغاز عمليات اجرايي بلافاصله پس از کلنگ زني، راه اندازي به موقع اين پروژه را نويد مي داد. ضمن اينکه به طور مکرر اخباري از رفع ابهامات طرح در خصوص تامين خوراک اين مجتمع و قول مساعدت وزير نفت وقت در رفع موانع و همکاري بانک هاي عامل به گوش مي رسيد و اين اخبار موفقيت پروژه را قطعي مي کرد.

از اين رو بسياري از ساکنان اين شهرستان هم با شرکت در پذيره نويسي سهام پتروشیمی ممسنی و خريد اوراق، مشارکت خود را براي تسريع در راه اندازي مجتمع پتروشيمي شهرشان اعلام کردند. اما چندي بعد توقف ناگهاني و تاخیر طولانی ایجاد شده در روند اجرای اين مجتمع، موجب نگراني سهامداران محلی شد. پس از گذشت نزديک به 10 سال که مردم ممسنی به امید مشارکت در سود پروژه پتروشیمی و افتتاح به موقع آن، سهام این شرکت را خریداری کرده اند، نه تنها سودی نصیبشان نشده بلکه برخي مجبور به فروش سهام به مبلغي کمتر از قيمت اوليه شده و متحمل ضرر و زيان مالي شدند.

البته اوايل سال 92 سازمان بورس اوراق بهادار با توجه به توقف نماد معاملاتی شرکت پتروشیمی ممسنی و افزایش بی رویه قیمت سهام این شرکت در بازار پایه فرابورس ایران سعي کرد با ارائه اطلاعاتي به شفاف سازي در اين خصوص بپردازد. اين سازمان با ارائه گزارشاتي از هزينه هاي صرف شده براي اين پروژه و توجه به وضعیت قبل از بهره برداری و نسبت پیشرفت فیزیکی پروژه ، نظر سرمایه گذاران را به فقدان سودآوری طی سنوات پیش‌بینی شده قبل از بهره برداری جلب مي کرد.

همچنين سازمان مذکور اعلام کرد پیشرفت فیزیکی کل پروژه ۶ درصد است و پیش بینی می شود طرح در مدت زمانی بین ۲۴ تا ۳۰ ماه به بهره برداری برسد! پس از آن ديگر از ارائه گزارشات مالي و سود وزيان سهام خبري نشد!

حالا ديگر مسئولان مربوطه نه تنها از روند پيشرفت و تکميل و زمان بهره برداري از پروژه مذکور حرفي نمي زنند بلکه در پاسخ به مطالبه سود از سوي سهامداران محلي، با شمردن ليستي از مشکلات و موانع کوچک و بزرگ پروژه از شفاف سازي ابهامات طفره مي روند.

نه اب و برق هست نه گاز!

بالاخره چندي پيش رهام پیکری، فرماندار ممسنی به بیان علل این تاخیر پرداخت و گفت: پتروشیمی ممسنی برای راه‌اندازی و اجرا به آب و گاز نیاز دارد. گويا چاه آهکي که به منظور تامين آب اين پروژه حفر شده است به عنوان منبع تامين آب اشاميدني شهرستان مورد استفاده قرار گرفته و مجتمع پتروشيمي بايد به دنبال راه جايگزيني براي تامين اب مورد نيازش باشد!

بنا به گفته پيکري، گازرساني به اين مجتمع هم در انتظار ايجاد لوله هاي انتقال از شهرهاي خومه‌زار، ماهور میلاتی یا بیدبلند است. در غير اينصورت مجنمع پتروشيمي ممسني نمي تواند عمليات اجرايي خود را آغاز کند. طبيعي است که با توجه به شرايط موجود، مردم ممسني تا زمان بهره برداري از اين مجتمع نمي توانند منتظر دريافت سود سهامشان باشند!

ضمن اينکه رفع مشکل زيرساخت ها و تامين اب و برق و گاز اين مجتمع نيز همچنان با موانع بسياري روبروست. موانعي که تا حد زيادي گواه بي توجهي مسئولان وزرات نفت به اين پروژه اقتصادي است.

چرا که طبق قانون قرار بود پس از رفع ابهاماتي چون تامين خوراک اين مجتمع وزرات نفت پاي کار بيايد و تا رسيدن اين مجتمع به مرحله نهايي پروژه را پيش ببرد.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
یاسر توکلی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
0
0
انشااله در سال 96 سود پرداخت میشود
احترام دهقانی کوله مرز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
0
0
باعرض سلام لطفا یه خبر دلگرم کننده به ما سهام داران بدهید
میمنت احمدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۵
0
0
سلام من ۲۰۰۰سهم خربدم ولی تا حالا سودی دریافت نکردم ایا سودی تا حالا دیگران دریافت کردن لطف کنید جواب بدید
گودرزی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
0
0
من بیش از ۴۰هزار سهم دارم آیا امیدی به این بیغوله ناکجا آباد هست یا این چشم انتظاری آب درهاونگ کوبیدن است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
0
0
مطمئن باشید هیچی توش نیست الکی یک تابلویی سر خیابان خومه زار زدند که ملتی که از انجا رد میشوند ببینند و خیال کنند که این دولت چه کارهای مهمی برای این شهرستانها کرده همه اش سیاه بازی است
لیلا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
0
1
سلام برای فروش سهام پتروشیمی راهنمایی کنید به چه صورت میتوان سهام رافروخت
پاسخ ها
حمید
| Iran, Islamic Republic of
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
کد بورس بگیرید بعد بیارید توی پرتفوی شخصی تون بعد بفروشید
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار