کد خبر: 824398
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۹
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درجلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان قم ضمن تاکید بر لزوم توجه به مسایل زیست محیطی در طرح استفاده از دریاچه نمک در این استان گفت: «به پایان رساندن طرح های نیمه تمام یکی از اولویت های دولت است.»

به گزارش مرکز روابط عمومی واطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، دکتر زهرا احمدی پور، در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان قم ضمن تسلیت درگذشت آیت‌الله موسوی اردبیلی گفت: «از دست دادن این شخصیت به عنوان یکی از سرمایه‌های انقلاب ضایعه بزرگی بود. فقدان ایشان جای خالی جدی و همیشگی برای نظام جمهوری اسلامی ایران بوجود آورد.»

وی در ادامه با اشاره ضرورت اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی در استان قم عنوان کرد: «سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان یک ستاد معین برای استان‌های قم و همدان باید پیشرفت‌های عرصه اقتصاد مقاومتی را در این دو استان رصد و گزار‌ش‌های مربوط را به ستاد اقتصادی مقاومتی ارسال کند که تا کنون 15 جلسه در این استان برگزار شده است و آن بخشی از داده‌ها و گزارش ها که وارد سامانه شده است باید کنترل و موفقیت های بدست آمده در آن جلسات بررسی شود.»

احمدی پور همچنین افزود: «باید بررسی کرد چه اقداماتی برای برطرف کردن مشکلاتی که قبلا اعلام شده بودند انجام شده و جمع‌بندی این مشکلات اعلام شود. از طرفی با همکاری کارگروه‌های مختلف این مشکلات دسته بندی شوند. با توجه به اینکه 15 جلسه تا کنون برگزار شده است باید از کلیات فاصله گرفت.»

وی گفت: «جلسات به صورت مداوم و حداقل دو هفته یکبار ادامه خواهند داشت تا سرعت و تحرک بیشتری در زمینه دستیابی به اهداف ستاد اقتصاد مقاومتی ایجاد شود.»

احمدی پور افزود: «سند استان در راستای تحقق سیاست‌های اقتصادی مقاومتی باید مدنظر قرار گیرد و بر مبنای آن کارگروه‌ها، سیاست و برنامه‌هایی برای تحقق اهداف مشخص کنند و اقداماتی که تاکنون انجام شده مطرح شود.»

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی گردشگری ادامه داد: «مباحث مهمی مانند ارزش افزوده، تولید، بهره‌وری، کارآفرینی، سرمایه گذاری که نهایت این چرخه به اشتغال منتهی می‌شود باید مدنظر قرار گیرد و کمک شود که خوشه‌های فعالیت در سطح استان فضای کسب و کار را رونق دهد و باعث خارج شدن از شرایط فعلی شود.» 

او افزود: «موضوعات مطرح شده در جلسه باید به صورت جدی پیگیری شود. به عنوان مثال تاکنون چه طرحی واگذار شده و به چه صورت واگذار شده است، در کجاها سودآور بوده و در کجا نبوده است. از طرفی باید تراکنش این طرح‌ها در سطح استان، هزینه‌هایی که باید در نظر گرفته شود، نحوه نظارت بر طرح‌ها، تعداد طرح‌های نیمه تمام و وضعیت آن‌ها بررسی شود.»  

 احمدی پور گفت: «یکی از اولویت‌هایی که دولت در زمینه تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در نظر گرفته است به پایان رساندن طرح‌های نیمه تمام است.»

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید افزود: «معاون اول رئیس جمهور بارها اعلام کرده‌ است که به پایان رساندن طرح‌های نیمه تمام حیثیت دولت است. در نتیجه باید این مسئله به عنوان یک اولویت مدنظر قرا گیرد.»

وی گفت: «بحث دومی که در این جلسات مطرح می شود راه‌اندازی مجدد واحد‌هایی است که در چرخه تولید دچار مشکل هستند. بحث کسب و کار کوچک یکی از مواردی بود که در زمینه اقتصاد مقاومتی و روی آن هدف‌گذاری شد. زیرا کسب‌وکارهای کوچک زودبازده تر هستند. با توجه به محدودیت‌هایی که تحریم برای ما به وجود آورده بود نمی‌توانستیم به سمت صنایعی که در بلند مدت بازدهی دارند، حرکت کنیم. در نتیجه توجه به بحث کسب و‌ کار های کوچک به عنوان یک هدف گذاری در ستاد اقتصاد مقاومتی مطرح شد.»

رئیس سازمان میراث فرهنگی اضافه کرد: «برآیند بحث‌های مطرح شده در این جلسه نشان داد که استان در سه بخش سنگ، فرش و مبلمان ورود کرده است. درنتیجه باید بررسی کرد که هدف‌گذاری در این سه بخش چطور انجام می شود تا مبتنی بر آن ارزیابی کنیم که چطور باید به سمت آخرین حلقه یعنی اشتغال پیش برویم.»

دکتر احمدی پور به استفاده از دریاچه نمک به عنوان یک جاذبه گردشگری در استان قم اشاره کرد و گفت: «این بحث‌ می‌تواند در جذب گردشگر و سرمایه گذار موثر باشد، اما در این جلسه مطرح نشد که آیا ملاحظات زیست‌محیطی لازم مدنظر قرار گرفته است یا خیر، زیرا علی رغم اینکه بحث گردشگری به عنوان یک اولویت در دولت مطرح می‌شود، این مسئله نیز مهم است که اگر با ملاحظات زیست‌محیطی همراه باشد قابلیت اجرا نخواهد داشت. در کنار این موارد نقشی که برای استان قم به ویژه در بحث صنایع کوچک و صنایع دستی در نظر گرفته شد باید همراه با مشخص شدن اولویت‌ها باشد و تعیین شود که چه کارگاه‌هایی ظرفیت تولید دارند. همچنین کارگاه‌هایی که باید در این راستا ایجاد شوند و چرخه آموزشی که باید دایر شود مورد بحث قرار گیرد.»

معاون رییس جمهور در ادامه گفت: «با توجه به اینکه به جز بحث گردشگری مذهبی در استان قم، بحث کویر گردی و طبیعت گردی مطرح شده و با توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی فعلا نباید به سمت تاسیس هتل‌های پنج ستاره برویم، زیرا بازدهی شان زمان بر است، اما می توان روی هتل‌ها و اقامت‌گاه‌های زودبازده تری مانند کاری که در کرمان و خراسان جنوبی انجام شد تاکید کنیم. این مسئله جذب گردشگر را به دنبال خواهد داشت و می‌تواند گردشگرانی که قم برای آن‌ها مقصد نیست و محل گذر است ر ا جذب این استان کند.»

رییس سازمان میراث فرهنگی عنوان کرد: «باید اولویت‌های مطرح شده در جلسات را وارد فاز عملیاتی کنیم و از کلیات فاصله بگیریم.»

دکتر احمدی پور در پایان از افراد و کارگروه‌های حاضر در جلسه خواست در فاصله دو هفته ای تا جلسه بعدی، اقداماتی که در راستای تحقق برنامه‌ها مشخص شده است را تدوین کنند.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار