کد خبر: 823619
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۹
آلودگي كلانشهرها شاكي دارد، متهم نه
ادامه بارش برف سفيد و باران كارنامه ضعیف 11‌روزه مسئولان كم كار را در حوزه كاهش آلودگي هوا شست‌وشو داد...
ادامه بارش برف سفيد و باران كارنامه ضعیف 11‌روزه مسئولان كم كار را در حوزه كاهش آلودگي هوا شست‌وشو داد؛ تا شايد به خود بيايند و براي ناكارآمدي‌هاي خود و دستگاه‌هاي متبوعشان كاري بكنند؛ در برابر مردم شرمگين نباشند و نسبت به سلامت شهروندان در شهر‌هاي بزرگ و كلانشهر‌هاي آلوده در عمل كاري انجام دهند واز وعده‌هاي دهان پركن دست بكشند.

 روز‌هاي آلودگي هواي ناشي از غلظت آلاينده‌ها و ذرات معلق كمتر از 2/5 ميكرون كيفيت هواي پايتخت و برخي كلانشهر‌ها را براي يك هفته متوالي در شرايط ناسالم قرار داد تا مسئولان چاره‌اي جز تعطيلي چند روزه مدارس نداشته باشند‌! با اين وجود نه تنها آلودگي كاهش نيافت بلكه بي‌تفاوتي برخي مسئولان به بهانه سفر به كشور ديگر بيشتر آشكار شد. كسي جز دو نماينده مردم در مجلس عذر‌خواهي نكرد و اورژانس بيمارستان‌ها مملو از بيماراني شد كه آلودگي هوا بيماري پس‌زمينه آنان را تشديد كرده بود. كسي هم پاسخگو نبود تا مردم بدانند در آينده از دست آلودگي هوا خلاص خواهند شد يا بازهم بايد در روياي هواي پاك در هواي ناپاك و غيرسالم چشم به فرداها بدوزند.
 
مرگ سالانه ايراني‌ها به دليل آلودگي هوا
 آلودگي هوا به صورت مستقيم و غير‌مستقيم خسارت‌هاي جاني و مالي بسياري بر مردم و كشور تحميل مي‌كند به گونه‌اي كه رئيس مركز سلامت محيط كار وزارت بهداشت درباره خسارات آلودگي هوا مي‌گويد: سالانه تعداد زيادي از هموطنان‌مان دچار بيماري و آسيب‌هاي جدي مي‌شوند كه حتي منجر به مرگ برخي افراد مي‌شود.

خسرو صادق نيت، رئيس مركز سلامت محيط‌كار وزارت بهداشت با اشاره به اينكه خسارات آلودگي هوا بر سلامت و اقتصاد تأثير منفي دارد، در يك برنامه راديويي تأكيد مي‌كند: بايد توجه به كاهش آلودگي از منظر اقتصادي جدي شود ولي مهمترين مسئله خسارات انساني است.
رئيس مركز سلامت محيط كار وزارت بهداشت با بيان اينكه خسارات انساني قابل محاسبه نيست، افزود: در محاسبات براي تصميم‌گيري بايد خسارات حوزه كار مد‌نظر باشد.
صادق نيت مي‌گويد: سالانه تعداد زيادي از هموطنان‌مان دچار بيماري و آسيب‌هاي جدي مي‌شوند كه حتي منجر به مرگ برخي افراد شده است و ما در محاسبات اين آمار را گردآوري كرده‌ايم.
صادق نيت در اين راستا به كاهش آلاينده سرب در سنوات اخير اشاره كرد و مي‌‌افزايد: اقدام مؤثر مسئولان و همراهي ارزشمند مردم تأثير جدي بر كاهش آلودگي هوا مي‌گذارد.
رئيس مركز سلامت محيط كار وزارت بهداشت معتقد است 11 ارگان بايد دست به دست هم دهند تا ذرات كمتر از 2/5 ميكرون كاهش يابد.
 
آلودگي كلانشهرها فقط شاكي دارد!
 بار‌ها بر اين نكته تأكيد شده است كه آلودگي هوا در حالي افزايش مي‌يابد كه همچنان طرح‌هاي بسياري براي كنترل و كاهش آلودگي هوا به اجرا در آمده و تاكنون اين طرح‌ها نتيجه‌اي در بر نداشته است. با ورود به فصل سرد سال تعداد روز‌هاي آلوده و ناپاك به‌رغم بارش باران بازهم افزايش يافت. گويا تصميمات مسئولان در مباحث طرح جامع كنترل كاهش آلودگي هوا نتيجه عكس داده و آلودگي هوا افزايش يافته است. جزيره‌اي عمل كردن و تصميمات سليقه‌اي و نبود وحدت رويه مشخص سبب شده است طرح‌هاي ديگر كشورها بدون بومي‌سازي در كشور براي مدت طولاني اجرا و نتايج آن نيز در طول برگزاري طرح به فراموشي سپرده شود و مسئولان براي رهايي از آلودگي و آلايندگي چشم اميد به بارش باران و وزش باد داشته باشند.

از آنجايي كه بيشتر آلودگي هوا ناشي از سوخت ناقص و تردد خودرو‌ها به خصوص خودرو‌هاي فرسوده و غير‌استاندارد است نه تنها براي اين مشكل كار اساسي انجام نشده است بلكه دروازه‌هاي شهر براي ورود خودرو‌هاي بي‌كيفيت توليد داخل و خارجي جديد نيز گشوده شده است تا آنجايي كه گفته مي‌شود روزانه بيش يك هزار دستگاه به معابر كشور افزوده مي‌شود و ميليون‌ها موتورسيكلت غير‌استاندارد نيز همچنان در فضاي امن، در حال توليد آلودگي هستند و همه در كلانشهر‌ها از افزايش آلودگي هوا شاكي هستند ولي خبري از متهم در ميان دستگاه‌هاي متولي كاهش آلودگي هوا وجود ندارد!
 
باران فقط آلودگي‌ها را شست
بارش برف و باران در سطح شهر تهران خيلي زياد نبود اما محسوس بود. اين بارش در بخش شمالي و ارتفاعات ماندگار شد تا بخشي از آلودگي هوا را بشويد و از ميزان آلودگي و آلايندگي بكاهد. در اين زمينه مديركل پيش‌بيني و هشدار سازمان هواشناسي كشور از كاهش محسوس دما در نيمه شمالي كشور خبر داده و مي‌گويد: سرما، بارندگي و برف استان‌هاي شمالي، دامنه‌هاي البرز و تهران را در بر مي‌گيرد. احد وظيفه درباره آخرين وضعيت جوي مي‌گويد: تا پايان هفته شاهد نفوذ توده هواي سرد به سوي كشور خواهيم بود كه موجب بروز برودت هوا به‌ويژه در نوار شمالي كشور، شمال شرق كشور و سواحل خواهد شد. وظيفه درباره آخرين وضعيت استان تهران عنوان كرد: وزش باد و بارش‌هاي پراكنده در روز آينده تهران را در بر مي‌گيرد كه اين بارش‌ها در ارتفاعات به‌صورت برف خواهد بود؛ دماي تهران نيز هفت درجه سردتر خواهد شد و در نقاط سردسير به زير صفر مي‌رسد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
بختیاری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
0
0
واقعا که خیلی بی انصافید و بجز ایجاد موج منفی بدرد هیچ کاری نمیخورید هوا بد باشد اعتراض میکنید هوا خوب باشد بازهم بجای شکر گذاری اعتراض میکنید مگر آودگی هوا کار دولت روحانی است یا مگر احمدی نزاد با 800 میلیارد دلار فروش نفت ]وای پاک تحویل ملت داد . جوان آنلاین بخش رسانه ای گروه های فشار است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار