کد خبر: 823011
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۰
رد نظر کمیسیون امنیت ملی و افشاگری علیه دوتابعیتی‌ها در صحن علنی
مجلس با نظر كميسيون امنيت ملي مبني بر رد تقاضاي تحقيق و تفحص از وضعيت مديران و مسئولان ارشد دوتابعيتي و داراي گرين‌كارت مخالفت كرد كه بدين ترتيب تحقيق و تفحص از آنان انجام مي‌شود.
طرح تحقيق و تفحص از مسئولان و مديران ارشد دوتابعيتي و داراي گرين كارت و شناسايي خلأهاي قانوني در اين حوزه از مدتي پيش در دستور كار مجلس بود.
اين طرح بعد از ارجاع به كميسيون امنيت ملي و بررسي با حضور وزير اطلاعات رد شد؛ چه آنكه بنا به گفته وزير مشكلات مربوط به اين موضوع بيش از آنكه مربوط به استعلام‌ها باشد، مربوط به خلأهاي قانوني بوده است. با اين حال مجلس روز گذشته نظر وزير اطلاعات و كميسيون امنيت ملي را نپذيرفت و با رأي مخالف نمايندگان به گزارش كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي، تحقيق و تفحص از وضعيت افراد دوتابعيتي و داراي گرين‌كارت در حوزه مسئولان و مديران ارشد كشور انجام خواهد شد.
   
وزير اطلاعات معتقد به وجود خلأهاي قانوني بود
گزارش كميسيون امنيت ملي در رد تقاضاي تحقيق و تفحص از افراد دوتابعيتي و داراي گرين‌كارت در حوزه مسئولان و مديران ارشد توسط سخنگوي اين كميسيون در صحن مجلس قرائت شد.
نقوی حسینی گفت: استدلال اين بود كه حضور اين دسته از مديران در شرايط فعلي مشكلاتي را ايجاد و زمينه‌هاي جاسوسي را براي كشور فراهم مي‌كند، چون اين افراد مورد اطمينان سرويس‌هاي جاسوسي هستند و ممكن است مشكلات مديريتي را ايجاد كند و خسارت هايي را به كشور بزنند. در جلسه‌اي كه كميسيون با حضور آقاي علوي برگزار كرد، وزير اطلاعات توضيح دادند كه در تمامي استعلام هايي كه صورت مي‌گيرد ما روي تابعيت مضاعف به طور خاص توجه و تأكيد داريم و حتماً موضوع را مورد بررسي قرار مي‌دهيم.

وي ادامه داد: بنا به گفته وزير طي استعلام‌هاي صورت‌گرفته 79 مورد مشكوك به دو تابعيتي بودند كه 35 مورد آنها تابعيت مضاعف داشتند و صلاحيت آنها براي جايگاه‌ها رد شده بود. وزير اطلاعات تأكيد داشتند كه مشكل در استعلام‌ها نيست در خلأهاي قانوني است و اگر اين مشكلات رفع شود، موضوع قابل كنترل و نظارت است، لذا كميسيون به اين جمع‌بندي رسيد كه به جاي تحقيق و تفحص يك كميسيون مشترك بين برنامه و بودجه، قضايي، امنيت ملي و شوراها تشكيل شود تا خلأهاي قانوني درباره دوتابعيتي‌ها و گرين‌كارت‌ها را پيدا كنيم، لذا اين طرح تحقيق و تفحص در كميسيون به تصويب نرسيد.
   
افشاگري در صحن علني در مورد مخاطرات دو‌تابعيتي‌ها
بعد از اظهارات سخنگوي كميسيون امنيت ملي، حاجي‌دليگاني از متقاضيان طرح تحقيق و تفحص پشت تريبون قرار گرفت و گفت: هدف ما از اين طرح مچ‌گيري نيست، هدف ما روشن شدن يك ابهام است، عده‌اي در كشور مي‌گويند ما مدير دوتابعيتي نداريم قبلا هم اين حرف گفته مي‌شد ولي همه مشاهده كرديم كه فردي كه دوتابعيتي بود چطور بيت‌المال مسلمين را چپاول و فرار كرد و به آن كشوري كه از آن مجوز اقامت داشت رفت و ساكن شد و دست ما به او نمي‌رسد.

وي افزود: مخاطراتي كه بحث دوتابعيتي دارد مشخص است. اين افراد به جاي اينكه عشق به ايران و وطن داشته باشند محبت يك كشور بيگانه را دارند و وقتي در امريكا قرار است گرين‌كارت يا تابعيت دوم بگيرند بايد دست خودشان را روي پرچم امريكا بگذارند و سوگند وفاداري ياد مي‌كنند، هنگامي كه شرايط خاص و خطر براي كشور ما به‌وجود بيايد اين افراد اهل ريسك نيستند كه بايستند و از كشور دفاع كنند، طبيعتاً در مقابل كشوري كه تابعيت دوم دارند كوتاه مي‌آيند يا هنگامي كه وارد كشور ما مي‌شوند به عنوان اتباع بيگانه نگاه نمي‌شوند و تشريفات بيگانه براي آنها لحاظ نمي‌شود و اين براي كشور خطراتي دارد. اينها به مسئولان كشور نزديك مي‌شوند حتي اطلاعات شخصي آنها را برمي‌دارند و به بيگانگان منعكس مي‌كنند.

وي تأكيد كرد: در ماجراي برجام یک نفر كه دوتابعيتي است در كميته اقتصادي و بانكي مربوط به مذاكرات حضور داشت و نشان لياقت از بالاترين مقام اجرايي كشور گرفت و حالا هم با سپردن وثيقه و قرار در كشور آزاد است يا فرد ديگري كه در تيم حقوقي مذاكره‌كننده بوده و به جرم جاسوسي و همكاري با دول متخاصم زنداني است.

حاجي‌دليگاني گفت: يك وزيري داريم كه همسر و فرزندانش در ايتاليا هستند، از طرفي کسی كه در تيم مشاوره هسته‌اي است خانواده‌اش در انگليس است و حتي گفته مي‌شود كه در حال گرفتن تابعيت سوم است و از كشور فرار كرده است. دستگاه قضا به مردم شفاف بيان كند در چند سال اخير چند نفر در بخش‌هاي مهم نظام نفوذ كرده بودند كه خوشبختانه اين تعدادشان دستگير شدند. آمار ما مي‌گويد 12 نفر هستند، چه تعداد دستگير نشدند يا شناسايي نشدند الله اعلم.

وي گفت: مخاطرات دوتابعيتي فقط به همين مواردي كه عرض كردم به حوزه مديران محدود نمي‌شود بلكه خطر بزرگ‌تر در حوزه تصميم‌سازان هم هست. همين شركت آتيه بهار متعلق به چه كسي بود؟ اين شركت متعلق به سيامك و باقر نمازي بود كه محكوم به زندان شدند، سامانه اطلاع‌رساني بسياري از مراكز مهم را همين دو نفر و اين شركت فراهم مي‌كردند.
حاجي‌دليگاني گفت: اخيراً يك زوج جوان به نام كارل و آفرين با تابعيت دوگانه وارد كشور شدند. برويد اطلاعاتشان را دربياوريد ببينيد چه بر سر هنرمندان و اشخاص نامدار در اين كشور مي‌آورند. در برخي مراكز مشروب به وسيله لوله‌كشي ميل مي‌شود و فيلم آن را مي‌گيرند و بعد تهديد مي‌كنند و باج‌خواهي مي‌كنند كه اگر همكاري نكنيد اينها را منتشر مي‌كنيم.

وي تأكيد كرد: ما براي جلوگيري از حوادث احتمالي آينده حق نداريم از طريق ابزار مهمي به نام تحقيق و تفحص صحت و سقم اين مسائل را روشن كنيم؟ درخواست اين تحقيق و تفحص براي اين است كه اين مسائل روشن شود، نيت مچ‌گيري يا محكوميت يك جريان يا دستگاه يا افراد خاص نيست، هدف رفع يك تهديد است كه بستر آن در برخي بخش‌هاي مديريتي كشور فراهم شده است.
نماينده شاهين‌دژ گفت: هدف اين تفحص شناسايي مديران احتمالي و افراد مؤثر در عرصه تصميم‌گيري و تصميم‌سازي و شناسايي خلأهاي قانوني است، چون قانون فعلي مربوط به يكصد و چند سال پيش است و لازم است قانون به‌روز شود.
  
مجلس تفحص مي‌كند
بعد از سخنان حاجي‌دليگاني گزارش كميسيون امنيت ملي در رد تقاضاي تحقيق و تفحص به رأي نمايندگان گذاشته شد كه نمايندگان مجلس با 65 رأي موافق، 133 مخالف و سه رأي ممتنع با رد تحقيق و تفحص وضعيت افراد دوتابعيتي و داراي گرين‌كارت در حوزه مسئولان و مديران ارشد و شناسايي خلأهاي قانوني در اين رابطه مخالفت كردند، براين اساس اين تقاضا در دستور كار مجلس قرار خواهد گرفت.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
متعجب
|
Germany
|
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
0
0
چه عجب!! نکنه اینم نصفه نیمه رهاش کنن !! کاری که باید سالها پیش انجام میدادند . امید است که تصميم‌سازان افکار عمومی در رسانه های جمعی را از قلم !!! نندازن!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
0
0
فكر نمي كنم هنري داشته باشن!!!!!!!!!!!!!گذشته كه امتحان خوبي ندادند!!!!!!!!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار