کد خبر: 821002
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۰
پيشی‌گرفتن فروش فيلم محمد از فيلم‌هاي هاليوودي
فيلم محمد رسول‌الله (ص) ساخته مجيد مجيدي با در دست داشتن 321 سالن سينما توانست در باكس آفيس هفتگي سينماي تركيه به مقام سوم دست پيدا كند.
محمدصادق عابديني
از 28 اكتبر(7 آبان) سينماهاي تركيه ميزبان فيلم محمد رسول‌الله شده‌اند. اين فيلم در هفته اول اكران در تركيه با فروش بيش از 680 هزار دلاري توانست به مقام سوم فيلم‌هاي پرفروش هفته برسد و به سرعت در بين 60 فيلم برتر سينماي تركيه در سال 2016 ميلادي قرار گيرد كه با وجود پايان اكران اكثر فيلم‌هاي اين ليست بديهي است كه فيلم مجيدي به رتبه‌هاي بالاتر دست يابد. استقبال از فيلم مجيدي در حالي صورت مي‌گيرد كه اين فيلم بالاتر از فيلم‌هاي هاليوودي قرار گرفته‌ كه در تركيه در حال اكران هستند. جالب است كه همزمان با فيلم «محمد رسول‌الله» اكران سه فيلم ديگر نيز در سينما‌هاي اين كشور آغاز شده كه تنها يك فيلم تركي با در دست داشتن سالن‌هاي بيشتر توانسته در رتبه اول، بهترين شروع را به خود اختصاص دهد و بعد از فيلم مجيد مجيدي فيلم‌هاي «The Accountant» با بازي بن افلك و «Julieta» به كارگرداني پدرو آلمادوار حضور دارند كه فاصله‌شان با فيلم مجيدي بسيار زياد است و از فروش بسيار پاييني نسبت به «محمد رسول‌الله(ص)» برخوردارند.

استقبال از فيلم «محمدرسول‌الله(ص)» در تركيه در شرايطي است كه برخي رسانه‌هاي اين كشور تلاش كرده‌اند با اصرار بر تفرقه‌افكني مذهبي نسبت به فيلم وحدت‌آفرين مجيد مجيدي موضع منفي اتخاذ كنند. برخي رسانه‌هاي اين كشور تلاش دارند روايت مجيد مجيدي از زندگي پيامبر اسلام را روايتي شيعي عنوان كنند كه ضد اهل تسنن است! اما فروش بالاي فيلم محمد رسول‌الله(ص) نشان داده است كه مردم اين كشور توجه چنداني به چنين سمپاشي‌هايي ندارد. در عوض چندين روزنامه و خبرگزاري در تركيه، در گزارش‌هاي‌شان به تمجيد از فيلم مجيدي پرداخته‌اند. بي‌بي‌سي در گزارشي با عنوان «در دنيا و تركيه چگونه با فيلم محمد رسول‌الله برخورد كردند»، مي‌نويسد: در تركيه ظرف سه روز ۱۸۳ هزار و ۵۲۴ نفر به تماشاي فيلم رفتند. البته وزارت امور ديني تركيه عليه اين فيلم موضع منفي اتخاذ كرده است.

ضميمه روزنامه صباح به اسم «صبح بخير (گون آيدين)» فيلم را با تيتر «آقا ما را به گريه انداختيد (آغلاتدينيز بيزي افنديميز)» ستود و روزنامه قرار درباره فيلم نوشت: «محمد رسول‌الله فيلمنامه‌اي دارد كه بيننده را تحت تأثير قرار مي‌دهد». نهال بنگي‌سو‌قرجه درباره فيلم در سايت خبرترك چنين نظر داد: «به نظر من هدف فيلم بيش از اينكه استقبال در غرب باشد، تحت تأثير قرار دادن بينندگان زن است. مجيدي فيلمي درباره حضرت محمد ساخته است كه زنان را خطاب قرار مي‌دهد و اين تماماً چيز تازه‌اي است. اينكه اين فيلم بد فهميده شده به همين دليل است و شايد هم به همين دليل باشد كه از اين فيلم خوشم نمي‌آيد اما دوستش دارم. با تمام كاستي‌هايش دوستش دارم.»

سايت شركت «Chantier Films»پخش‌كننده فيلم محمد رسول‌الله در تركيه در صفحه معرفي اين فيلم سينمايي، نظرات تعدادي از سياستمداران، روزنامه‌نگاران، اساتيد رشته الهيات و همچنين چند نفر از طرفداران محمد رسول‌الله در شبكه‌هاي اجتماعي را درباره فيلم «محمدرسول‌الله(ص)» منتشر كرده است. در اين نظرات افراد ضمن اعلام اينكه تحت تأثير فيلم قرار گرفته‌اند، ديگران را نيز به تماشاي اين فيلم دعوت مي‌كنند.

استقبال از فيلم «محمد رسول‌الله(ص)» كه با دوبله تركي در سينماهاي تركيه در حال اكران است، احتمال افزايش سالن‌هاي نمايش‌دهنده فيلم را نيز در پي داشته است. مديرعامل شركت نوتابان پخش‌كننده فيلم «محمد رسول‌الله(ص)» از افزايش تعداد سالن‌هاي اكران‌كننده اين فيلم در تركيه به رقم 900 سالن خبر داده‌اند كه تقريباً سه برابر سالن‌هايي است كه هم اكنون در اختيار فيلم مجيد مجيدي قرار گرفته است. شركت نورتابان قصد دارد با اتمام دوبله عربي فيلم «محمدرسول‌الله(ص)» اين فيلم را براي اكران در سينماهاي كشور‌هاي عربي آماده كند. احتمالاً اولين كشور عربي كه ميزبان فيلم مجيد مجيدي خواهد بود، عراق است. با وجود استقبال خوب از اين فيلم در سطح بين‌المللي برخي كشورهاي عربي تلاش دارند با ايجاد حساسيت‌هاي كاذب نگذارند پيام اين فيلم در بين مردم مسلمان منتشر شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار