کد خبر: 820651
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۳
رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی کشور:
رئیس پژوهشکده باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: برای کاوش، بررسی جزییات آثار تاریخی و باستانی نقاط مختلف کشور به منظور رونق گردشگری به 60 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
حمیده چوبک افزود: اعتبارات امسال پژوهشکده باستان شناسی برای بررسی آثار تاریخی کشور بیش از 15 میلیارد ریال است که برای بازدید گردشگران خارجی از آثار باستانی کاوش شده و رونق اقتصادی نیازمند افزایش اعتبار است.
وی گفت: در سال 95 بیش از 140 مجوز کاوش در کشور صادر شده است که با برنامه ریزی هدفمند، نتایج قابل توجهی از تلاش ها و تحقیقات از آثار باستانی در آینده ای نزدیک به دست می آید.
چوبک ادامه داد: کاوش تپه های تاریخی میرک در سمنان از طرح های مهم باستان‌شناسی در کشور است که با تلاش های گروه های باستان شناس ایرانی و فرانسوی اطلاعات جامعی از این آثار تاریخی تاکنون به دست آمد.
وی اضافه کرد: با همکاری مرکز مطالعات علمی فرانسه و همکاری استادان و گروه های باستان شناسی ایرانی قدمت تپه های تاریخی میرک و دلازیان به بیش از بیش از 65 هزار سال پیش تخمین زده شد.
چوبک گفت: کاوش در تپه های تاریخی میرک در سمنان امکان بررسی نخستین آبادی در این منطقه در 65 هزار سال پیش را به پژوهشگران می دهد و شاخت این میراث باستانی در مدیریت آبادی های کنونی و توسعه پایدار و زیر ساخت گردشگری تاثیرگذار است.
چوبک افزود: جلوگیری از حفاری های غیرمجاز یکی از دغدغه های اساسی سازمان میراث فرهنگی است که زیرا در این مساله با ناآگاهی افرادی سودجو، بسیاری از آثار باستانی کشور نابود شده است.
وی با بیان اینکه در همه نقاط کشور تخریب میراث فرهنگی و آثار تاریخی به بهانه دستیابی به اشیای عتیقه رخ می دهد، گفت: در استان های خوزستان، مازندران، کرمان و گیلان تخریب آثار تاریخی و غارت اموال فرهنگی توسط بعضی افراد سودجو نسبت به استان های دیگر کشور بیشتر است.
رئیس پژوهشکده باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: هدف از کاوش آثار تاریخی بررسی فرهنگ و آبادی ها در هزاران سال گذشته است تا با الگوبرداری از فرهنگ غنی گذشته در مدیریت آبادی های کنونی و توسعه پایدار گام برداریم.
رئیس پژوهشکده باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور در سفر به سمنان از محوطه میرک که سابقه 63 هزار ساله دارد و توسط کاوشگران ایران و فرانسه در مرحله دوم کاوش قرار دارد بازدید کرد.
استان سمنان با قرارداشتن در مسیر اصلی تهران- مشهد سالانه میزبان زائران میلیونی است، این استان بیش از هزار و 147 اثر تاریخی، طبیعی، فرهنگی و معنوی دارد که حدود 700 اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار