کد خبر: 819628
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۴
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: برداشت ذرت علوفه ای در 2 هزار و 300 هکتار از مزارع استان سمنان آغاز شد.
 حسین اصغری افزود: متوسط برداشت ذرت علوفه ای در سال 94 بیش از 47 تن در هکتار بود که پیش بینی می شود در سال 95 ، میانگین برداشت به بیش از 50 تن می رسد.
وی با بیان اینکه، بیش از 60 درصد از مزارع ذرت استان سمنان با شیوه آبیاری تیپ کشت می شود، ادامه داد: سامانه های نوین آبیاری نقش مهمی در مدیریت منابع آب دارد.
اصغری اضافه کرد: با توجه به کمبود شدید منابع آبی، کشاورزان استان سمنان آب را به صورت هدفمند و کم‌ترین هدر رفت به مزرعه‌های خودشان برسانند.
وی تصریح کرد: مقدار آب مصرفی در کشت غرقابی 11 هزار متر معکب در هر هکتار است و این مقدار در سامانه های نوین آبیاری به پنج هزار متر مکعب کاهش پیدا می کند.
اصغری خاطر نشان کرد: به منظور کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی ، کشت نشایی در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی استان قرار دارد و با این کشت در مصرف بذر صرفه جویی و 2 نوبت آبیاری کمتر مورد نیاز است.
وی گفت: مدیریت آفات و مقاومت در برابر سرمای زودرس در کشت نشایی نسبت به کشت بذری بیشتر است.
اصغری افزود: توسعه کشت گونه گیاهی سورگوم از خانواده غلات که با آب و هوای گرم و خشک سازگاری خوبی دارد به جای ذرت، از برنامه های معاونت بهبود تولیدات گیاهی استان سمنان به منظور کاهش مصرف آب است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی استان سمنان، مهمترین برنامه به منظور افزایش تولید محصول ذرت را کشت به موقع برای جلوگیری از سرمازدگی ، تامین بذر مناسب با دوره رشد کوتاه تر و مدیریت منابع آب با توجه به توسعه کشت آبیاری میکرو در ذرت برشمرد.
ذرت علوفه ای محصول بهاره است که به دلیل خواص سیلویی و تغذیه ای اهمیت زیادی در صنعت دامپروری دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار