کد خبر: 818684
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۶
حوزه نشر از مهم‌ترين بخش‌هاي فرهنگي است كه براي پايداري زيرساخت‌هاي اصلي خود، نياز به نگاه ويژه و حمايتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي دارد.
برخي ناشران بر اين باورند كه قوانين كاربردي در جهت توسعه همه‌جانبه بخش‌هاي مرتبط با نشر مانند توجه ويژه به كاربري‌هاي فرهنگي از طريق پرداخت تسهيلات با سود و كارمزد منطقي، توسعه و توجه به بازسازي و نوسازي صنعت نشر و توجه ويژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به مالكيت‌هاي معنوي به رونق صنعت نشر كشور مي‌انجامد.

به گفته آنان، همچنين مكلف كردن مراجع ذيصلاح براي كمك به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در جهت راه‌اندازي و ساماندهي شبكه توزيع در كشور به‌ويژه حمايت خاص از فروشگاه‌هاي چندمنظوره محصولات فرهنگي با محوريت كتاب و همچنين ورود ايران به بازار جهاني كتاب امور مهمي بوده كه نيازمند حمايت جدي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است. اين ناشران تصريح مي‌كنند، اگر در فضاي ديپلماسي فرهنگي بناست ظرفيت‌هاي فرهنگي ايران فراتر از مرزهاي اين سرزمين شناخته شود، حمايت جدي در جهت ورود تخصصي هوشمندانه و عالمانه به بازارهاي جهاني كتاب ضرورت دارد.

مديرعامل مؤسسه عروج وابسته به دفتر نشر و تنظيم آثار امام خميني(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار «ايرنا» در اين زمينه مي‌گويد: حوزه نشر همواره با چالش‌هاي فراواني از ساليان گذشته روبه‌رو بوده و هست و براي اينكه بتوانيم كتاب‌هاي بسياري را در كشور با سلايق و ذائقه مردم و در خور نياز منتشر كنيم، بايد تسهيلاتي را در اين زمينه ايجاد كرد.
حميد غفاري با بيان اينكه سال گذشته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، 250 ميليارد تومان براي يارانه كتاب در سراسر كشور اختصاص داد، ادامه مي‌دهد: اين در حالي است كه يارانه كتاب بيشتر به مؤسسات و ناشران دولتي تخصيص داده شد و به بخش‌هاي خصوصي تعلق نگرفته است.

وي خريد كاغذ با بهاي نامناسب را نيز از ديگر مشكلاتي مي‌داند كه در حوزه نشر نياز به حمايت وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي دارد. غفاري ادامه مي‌دهد: اكنون با توجه به اينكه بيشتر كاغذ خارجي براي انتشار كتاب‌ها استفاده مي‌شود، بايد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تسهيلاتي را در اين زمينه در اختيار ناشران قرار دهد.

وي مي‌افزايد: اكنون به‌طور ميانگين براي انتشار يك كتاب 85 صفحه‌اي 50 ميليون ريال هزينه مي‌شود كه ممكن است كتاب منتشر شده فروش چنداني نداشته باشد.
اين ناشر تصريح مي‌كند: اكنون وضعيت حوزه كتاب بسيار نابسامان است، وقتي كه ناشران براي توليد و گردآوري يك كتاب مشكلات فراواني دارند، چطور مي‌شود فرهنگ كتاب و كتابخواني را در ميان آحاد مردم نهادينه كرد. غفاري ساماندهي سيستم توزيع، داير كردن نمايشگاه‌هاي دائمي در شهرستان‌ها، اطلاع‌رساني و بازاريابي در چرخه نشر، برگزاري نشست‌هاي فصلي و ديدگاه‌هاي كارشناسي با ناشران، نگاه توليدي به بخش‌هاي فرهنگي از جمله صنعت نشر، ايجاد زمينه رقابت براي ناشران فعال در سطح بين‌المللي و پالايش و كيفيت‌گرايي را از مهم‌ترين دغدغه‌هايي عنوان كرد كه نياز به حمايت و توجه جدي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار