کد خبر: 818683
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۴
نعل وارونه جنتی به چرايي عزلش در روز خداحافظي
علي جنتي، وزير مستعفي ارشاد در روزي كه براي خداحافظي با همكارانش به ساختمان وزارت ارشاد در ميدان بهارستان تهران رفت، آخرين سخنان متناقض و بيهوده را هم تحويل مخاطب داد و پس از آنكه گفت چون نتوانسته منويات نظام در حوزه فرهنگ را اجرايي كند، شرمنده است...
علي جنتي، وزير مستعفي ارشاد در روزي كه براي خداحافظي با همكارانش به ساختمان وزارت ارشاد در ميدان بهارستان تهران رفت، آخرين سخنان متناقض و بيهوده را هم تحويل مخاطب داد و پس از آنكه گفت چون نتوانسته منويات نظام در حوزه فرهنگ را اجرايي كند، شرمنده است، مدل وزارت خاتمي و مسجدجامعي را به عنوان سيستم مطلوب مديريت در وزارت ارشاد عنوان كرد!

جنتي در ادامه با بيان اينكه در ابتداي كار با توجه به روي كار آمدن دولت تدبير و با توجه به برنامه‌هاي آقاي روحاني، رئيس‌جمهور من نيز برنامه‌هايي را به مجلس تقديم كردم، تصريح كرد: اين برنامه‌ها خوشبختانه اكنون روي خروجي سايت وزارت ارشاد در دسترس مردم و مسئولان قرار دارد و تلاش من در طول اين مدت با تمامي همكاران اين بود كه بتوانيم اين برنامه‌ها را اجرايي كنيم و ديگر اينكه با نظراتي كه رهبر انقلاب درباره اين حوزه دارند، همخواني داشته باشد.
 
تلاش كردم منويات رهبر در حوزه فرهنگ و هنر را پيگيري كنم
جنتي تأكيد كرد: پيش از اينكه در وزارتخانه مستقر شوم، از دوستانم خواستم مجموعه منويات و فرمايشات رهبر انقلاب درباره كتاب، موسيقي، سينما و هنرهاي نمايشي را ببينند و جمع‌آوري كنند.
در اولين ديدار و ملاقاتي كه خدمت معظم‌له هم رسيدم، عرض كردم مطالب و سخنان شما را بررسي كردم و تلاش من نيز در ارشاد در اين مسير خواهد بود تا به اين ديدگاه‌ها جامه عمل بپوشانيم؛ در طول همين مدت و روزهايي كه قرار بود برنامه ارائه دهيم با همكاري بسياري از دوستان همچون آقاي مسجدجامعي و برخي افراد فرهيخته كه برنامه فرهنگي دولت را مي‌نوشتند، برنامه‌اي نوشته و به مجلس ارائه شد و تلاش كردم در اين مدت به آن عمل كنم.
  
مي‌خواستم همانند خاتمي و مسجدجامعي باشم
وزير مستعفي ارشاد ادامه داد: در روزهاي اولي كه وارد وزارتخانه شدم در حوزه موسيقي ديداري با پيشكسوتان اين حوزه داشتم. برخي از آنها اعلام مي‌كردند چهار تا هشت سالي است كه پايشان به ارشاد نرسيده است. در ادامه من با توجه به بسته‌بودن خانه سينما با سه گروه سينمايي كه با يكديگر اختلاف داشتند، جلسه داشتم. با اين سه گروه صحبت كردم و متوجه شدم آنها مي‌گويند ما با ارشاد خيلي كاري نداشته‌ايم، اما من سعي كردم از روز اول بگويم كه گذشته را فراموش كنيد و به مانند دوره آقاي خاتمي و مسجدجامعي كه به اهالي فرهنگ و هنر احترام مي‌گذاشتند، ما نيز قصد داريم به شما احترام گذاريم، سعي‌مان هم همين بود تا آنها را دلگرم و اعتماد فروريخته را بازسازي كنيم و اميدها را زنده نگه داريم و خوشحاليم امروز اهالي سينما، مطبوعات، رسانه و اهالي قلم با اميد بسيار فعاليت مي‌كنند.
  
فضا را براي نويسندگان باز كردم
جنتي گفت: تمام اقداماتي كه طي اين دو، سه سال صورت گرفت، هيچ كدام كار بنده نبود، بلكه مجموع مديران و كاركنان ارشاد بودند كه توانستيم موارد را به سرانجام برسانيم. ما تنها سياستگذاري و برنامه‌ريزي كرديم. من تلاش كردم تنها با توجه به تجربه مديريتي در مديران استان‌ها و معاونت‌ها از كساني استفاده كنم كه متدين، معتقد به نظام، ولايتمدار و مهم‌تر از همه كارآمد باشند؛ احساسم اين است در حوزه فرهنگ و هنر بايد از همه ابزارهاي موجود استفاده بهينه كرد، بايد در اين حوزه يك فضاي باز و آزادي داشته باشيم تا افراد آنچه در ذهنشان است در چارچوب قانون بيان كنند. در حوزه كتاب و سينما هم بدين ترتيب است، بنابراين در طول اين مدت فضايي براي نويسندگان و روزنامه‌نگاران باز شد تا در چارچوب قانون مطالبشان را بيان كنند و حتي بسياري از كتاب‌هايي كه در گذشته بر اساس خرده‌گيري‌ها مقابلشان گرفته شده بود، فضا باز شد تا اين فكر منتشر شود. فكر مي‌كنم اين فكر را در رأس همه، رهبر انقلاب قبول دارند و از بياناتشان مي‌توان دريافت.

جنتي افزود: خيلي‌ها فكر مي‌كنند هر چه اطلاع‌رساني را محدود كنيم، بهتر است و افراد بايد با سليقه ما پيش روند، كتاب بنويسند و در رسانه‌ها قلم بزنند. معتقدند حتي اگر فيلمي هم مي‌خواهند بسازند بايد با سليقه آنها جور در آيد؛ در موسيقي هم اين گونه است. ببينيد در فضاي مجازي در روزهاي اولي كه آمده بودم، رسانه‌ها سؤال مي‌كردند مي‌توانيم از فيس‌بوك استفاده كنيم يا نه؟ كه من صريح و روشن گفتم به هر صورت تحولات حوزه مجازي در دنيا ما را ناگزير مي‌كند كه از اين فضاها استفاده كنيم، اما بايد جلوي مضرات را بگيريم و حسن استفاده را لحاظ كنيم؛ گاهي حتي به ما اجازه عبور يك كتاب از گمرك را هم نمي‌دهند، اما از طريق فضاي مجازي مي‌توان اين فكر را منتقل كرد. وي گفت: استفاده از ديش و ماهواره ممنوع است، اما ببينيد چند درصد مردم را وادار كرده‌ايم خلاف قانون عمل كنند. يك روزي هم مي‌گفتند كه چرا از فضاي مجازي استفاده مي‌كنيد، اما امروز ببينيد مراجع تقليد هم دفاترشان روي شبكه‌هاي اجتماعي همچون تلگرام قرار گرفته است و از آن استفاده مي‌كنند، بنابراين اين اجتناب‌ناپذير است.
  
فضايي در كشور راه انداختند كه كسي نتواند در اين فضا تنفس كند
علي جنتي ادامه داد: گاهي فضايي در كشور راه انداختند كه كسي نتواند در اين فضا تنفس كند. روزي در سفري به استاني بزرگ رفتم و با نماينده ولي فقيه استان صحبت ‌كردم. او گفت با موسيقي مخالفم، گفتم شما مخالفيد؟ شما نماينده ولي فقيه هستيد، اما بايد ببينيد ولي فقيه شما چه فتوايي داده است. شما نمي‌توانيد جدا عمل كنيد، وقتي اين عنوان را داريد نمي‌توانيد بگوييد كلاً با موسيقي يا تئاتر مخالفم؛ پس از مدت‌ها شيوه‌نامه‌اي براي اجراهاي صحنه موسيقي نوشتيم تا تكليف هم مشخص باشد؛ از مخاطب تا مجريان، اما باز هم مي‌بينيم هر روز يك‌جا مشكل درست مي‌شود.

وي به كنسرت قم اشاره كرد و گفت: در قم يك گروه كر برنامه برگزار كرد، محتوايش خوب بود، حجاب خانم‌هاي برگزاركننده مناسب بود، اما چهار تا خانم كه روسري‌شان عقب بود، عكسشان را گرفتند و بعد عناصر سياسي عكس را در جامعه مدرسين و خدمت مراجع بردند و فضايي درست كردند که مدير كل استان نمي‌تواند حتي بماند و مجبور مي‌شود استعفا بدهد و برود. مي‌‌گويند حواشي است بايد تماشاچي‌ها را كنترل كنيد. اگر قرار بر اين است مي‌خواهيد فيلم بياورم تا ببينيد در مراسم سينه‌زني و عزاداري خانم‌هايي كه ايستاده‌اند، چه وضعيتي دارند. بايد آنها را هم تعطيل كنيم.

وزير مستعفي ارشاد گفت: تكليف اين مسائل در كشور روشن نيست، بايد از ابزارهاي فرهنگي، هنري در خدمت به نظام استفاده بكنيم يا نه؟ اگر قرار است باشد، بايد در چارچوب قانون اجرا شود در اين دوره در حوزه كتاب هيئت نظارت با 21 تن از شخصيت‌هاي فرهيخته در حوزه نظارت تشكيل شد حتي در حوزه هنرهاي نمايشي، موسيقي، شوراي صدور پروانه نمايش فيلم، همه شخصيت‌هاي موجود آشنا به مباني هستند. براساس آن مجوزها را صادر مي‌كنند و با توجه به اينكه مردم احتياج به نشاط دارند بايد اوقات فراغت را با تغذيه فرهنگي پر كنيم؛ من در نامه استعفاي خودم به رئيس‌جمهور آوردم كه در چند ماه مانده تا انتخابات حمله شديد از سوي جناح‌هاي مخالف دولت، به دولت خواهد شد. همين عده برجام را به شكلي مطرح كردند كه گويي هيچ به دست نياورده‌ و خيلي چيزها را از دست داده‌ايم.
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United Kingdom
|
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
0
0
خخخخ
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار