کد خبر: 817607
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۵
دكل «ايران‌اميركبير» هم مانند «سحر2» بيكار شد / معاون اول رئيس‌جمهور در شرايطي براي توجيه عملكرد منفي وزارت نفت در توسعه ميادين مشترك، كم‌كاري را به دولت قبل نسبت مي‌دهد كه اطلاعات موثق نشان مي‌دهد با دور كردن دكل‌هاي حفاري از حوزه‌هاي مشترك و استراتژيك هديه بزرگي به همسايگان داده است.
وحید حاجی‌پور
معاون اول رئيس‌جمهور در شرايطي براي توجيه عملكرد منفي وزارت نفت در توسعه ميادين مشترك، كم‌كاري را به دولت قبل نسبت مي‌دهد كه اطلاعات موثق نشان مي‌دهد با دور كردن دكل‌هاي حفاري از حوزه‌هاي مشترك و استراتژيك هديه بزرگي به همسايگان داده است.

به گزارش «جوان»، در يك تصميم عجيب دكل حفاري ايران‌اميركبير به نزديك ساحل نكا منتقل و فعاليت‌هاي اكتشافي در حوزه درياي خزر به طور ابهام‌برانگيزي كاملاً متوقف شده است؛ شبيه آن چيزي كه در ميدان « فرزاد بي» ‌اتفاق افتاد. سال 89 بود كه دكل ايران اميركبير راهي نواحي مرزي درياي خزر شد تا فعاليت‌هاي اكتشافي در اين حوزه مهم را آغاز كند كه مجموعه حفاري‌هاي صورت‌گرفته نشان داد ظرفيت خوبي براي استخراج نفت و گاز وجود دارد، اين فعاليت‌ها ادامه داشت و رئيس‌جمهور وقت نيز براي بازديد از اين فعاليت‌ها وارد اين منطقه شد. اهميت فعاليت دكل ايران‌اميركبير در درياي خزر جداي از آنكه مي‌توانست رؤياي استخراج نفت را در خزر محقق كند، از نظر استراتژيك و منطقه‌اي از اهميت فوق‌العاده‌اي برخوردار بود كه همين موضوع موجب شد شركت‌هاي همسايه با ايران وارد گفت‌و‌گو شده و خواستار عقب‌نشيني ايران‌اميركبير شوند.
  
تلاش آذربايجان
از ميان كشورهاي حوزه درياي خزر، كشور آذربايجان بسيار تلاش كرد با تهديدات مختلفي از جمله تهديد نظامي ايران را از حق خود محروم كند اما ايران اميركبير در محل خود باقي ماند تا مانعي شود براي زياده‌خواهي همسايه‌هاي شمالي. به همين دليل است كه برخي كارشناسان بر اين باورند حضور ايران‌اميركبير در درياي مازندران تضمين‌كننده حق طبيعي ايران در اين حوزه نفتي بوده و است، بنابراين اگر اين دكل هم در محل استقرار خود بيكار بماند بازهم به سود كشور است.
دولت جديد كه بر رأس كار آمد تصميم گرفت موقعيت اين دكل را تغيير داده و آن را به عقب بياورد آن هم در لواي برنامه جديد اكتشاف در خزر. همين تصميم باعث شد ايران اميركبير از نقطه‌اي كه سهم 23 درصدي ايران را مشخص كرده بود، به نقطه‌اي پايين‌تر عقب‌نشيني و به سمت تركمنستان حركت كند.

تركمن‌ها نيز نسبت به اين موضوع انتقاد كرده و خواستار عقب‌نشيني ايران‌اميركبير شدند، در همين احوال بود كه تصميم شركت ملي نفت در خلع يد شركت حفاري شمال و واگذاري راهبري اين دكل به يك شركت تهيه غذا - در قالب يك مناقصه - خبرساز شد. اين شركت بلافاصله نيروهاي فني روي دكل را مرخص كرد و نيروهاي خارجي را به اين دكل آورد كه به‌جاي عمليات حفاري، به حمام آفتاب گرفتن مشغول شدند و همه فعاليت‌ها را متوقف كردند. انتشار تصاوير حمام آفتاب خارجي‌ها بر عرشه دكل ايران‌اميركبير هم حاشيه‌هاي زيادي را به وجود آورد.
تا پيش از اين، مسئوليت حفاري در دريايي خزر به عهده شركت حفاري شمال گذاشته شده بود كه طي چند سال تجربيات خوبي را كسب كرده بود ولي در دولت يازدهم كار به يك شركت تهيه غذاي خارجي سپرده شد كه اين موضوع جنجال بسياري به پا كرد. اين شركت به‌قدري با مباني حفاري بيگانه بود كه ايران‌اميركبير را در بحران فرو برد و يكي از پايه‌هاي اين دكل دچار مشكل بزرگي شد. با رسانه‌اي شدن اين مشكل رسانه‌هاي آذربايجان با تمسخر ايران در خزر فضاي منفي عليه صنعت نفت ايران را ايجاد كردند تا دست آخر ايران اميركبير به سمت ساحل نكا جابه‌جا شد و هم اكنون در نزديكي ساحل نكا پارك شده است.
  
خوشحالي آذربايجاني‌ها
اين وضعيت بهترين وضعيت براي كشورهاي همسايه ايران در شمال كشور است كه نه تنها ايران را از فعاليت‌هاي اكتشافي دور كرده‌اند بلكه به لحاظ منطقه‌اي ايران را از مرزهاي خود و مناقشه مرزي به عقب راندند. اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس‌جمهور روز دوشنبه در كنگره نفت و نيرو گفته بود عده‌اي از كشورهاي همسايه با خرج كردن پول در ايران درصدد جلوگيري از برداشت نفت حوزه‌هاي مشترك توسط جمهوري اسلامي ايران هستند. او قصد داشت منتقدان قراردادها را هدف بگيرد غافل از اينكه در دولت يازدهم نه تنها هيچ كار اكتشافي در درياي خزر صورت نگرفت بلكه ايران هم از مرزهاي خود در درياي خزر جدا و همه چيز تعطيل شد.
  
ما با عربستان هستيم!
اين مهم در ابتداي وزارت زنگنه نيز اتفاق افتاد و وزارت نفت دستور عقب‌نشيني دكل سحر2 را از ميدان « فرزاد بي» صادر كرد؛ ميداني كه عربستان شريك آن سوي مرز ايران است و در حال استخراج حق ايران است ولي دولت يازدهم سه سال پيش حفاري در اين ميدان را متوقف كرد و دستور داد دكل سحر2 بيكار شود. با توجه به مرزي بودن ميدان « فرزاد بي» ‌حضور يك دكل حفاري در اين بخش بسيار مهم بود ولي تصميم گرفته شد آنجا نيز تعطيل شود. با حفاري دكل حفاري سحر2 در ميدان « فرزاد بي»، عربستان به‌شدت تلاش كرد ايران را به عقب براند كه با حضور ويژه نيروهاي نظامي ايران در خليج فارس، زياده‌خواهي‌هاي آل‌سعود خنثي شد، با اين وجود وزارت نفت كار را در شمال و جنوب متوقف كرد تا آذربايجاني‌ها،  تركمنستاني‌ها و عربستاني‌ها نيازي نبينند براي محروم كردن ايران از حق خود، پولي خرج كنند!
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
2
3
صرفا بازگو کردن مطالب و وقایع تاسف بار که توسط دولت تدبیر و امید انجام می شود جز ملال و نارحتی مردم خاصیت دیگری ندارد ، سئوال این است در کشور قدرتمند و انقلابی که دارای پشتوانه مردمی و رهبر هوشمند و بی نظیر است آیا در مقابل عملکرد بعضی مسئولین نالایق و وابسته به بیگانه که در این دولت به اصطلاح تدبیر و امید >هستند باید منفعلانه عمل شود و هر مسئولی هر اقدامی ولو به نفع بیگانگان و خسارت آشکار برای کشور داشته باشد ، باید فقط نظاره گر بود و دست این مسئولین خاطی قطع نکرد ؟ اگر چنین است وااسفا ...
داود سجادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
2
3
یعنی وزارت نفت با این همه عرض وطول وسابقه عقلش نمی رسد که یکی از محور های استخراج باید حوزهای مشترک باشد؟این وزارت که معمولا ابش زیر کاه است وپاسخ رسانه ها را نمیدهد مجلس باید از وزیر توضیح بخواهد.اگرچه اگر از روز اول از نامزد ریاست جمهوری برنامه خواسته شود ودر استراتژی استخراج میادین مشترک گنجانده شود ومراقبت شود.وارت ناچار به حرکت روی ریلی است که مجلس میگذارد.
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
2
3
تصورمان بر این بود"که عربستان برای
پیشبرد کارهایش و دوستی با کشورها
"ار دلارهای نفتی استفاده می کند"گویا
در کشور خودمان هم " وزیر نفت کشور
مان با تعطیل کردن میادین مشترک که عربستان و اذربایجان از ان نفع می برند"
در حال پرداخت باج "اما بشیوه جدید در کشورمان هستیم "تادوستی ایجادشود
؟که حاصلی نداشت.چرا؟ رئیس دولت یازدهم تغییرات در وزارت نفت "که نقش
مهمی در کشور دارد "و بامشگلات عدیده ای "چه دررابطه باقراردادهای جدید"دادگاه کرسنت که درپیش روست و این میادین نفتی مشترک "را نادیده گرفته اند "ونمی خواهند تغییرات مثبت
درجهت منافع کشور "که با وضوح بسیار
کم کاری و نگاه و سیاست این وزیر به بیرون ازکشور"به جای نگاه به داخل کشور "جهت رفع بیکاری جوانان تحصیل کرده و فنی کشور نمی کند"کاری انجام
نمی دهد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
1
2
چرا دروغ می نویسید
پاسخ ها
داود سجادی
| Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
بعضی از عقود مثل پسر عمو ودختر عمو در اسمانها بسته میشود ولی خدا نکند اقایان طرف را نه پسندنند بقدری در مذاکرات بی نتیجه استادنند که یک قرار داد بین 14 الی 140 سال طول میکشد.البته یک قرارداد 14 سال معطل یعنی سه دوره ریاست جمهوری و اشتباه نشود.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
0
1
تاریخچه مذاکرات نفتی ایران و هند برای توسعه فرزاد

به گزارش مهر، با گذشت بیش از ۱۴ سال از امضای قرارداد توسعه میدان مشترک گازی فرزاد B با کنسرسیومی متشکل از سه شرکت هندی، اما توسعه این میدان مشترک گازی با عربستان سعودی فعلا در بخش ایرانی متوقف مانده است.

بر این اساس هفته جاری هیاتی متشکل از مدیران شرکت ONGC به‌عنوان بزرگترین شرکت دولتی نفت هند و برخی از مدیران «اویل ایندیا و ایندین اویل» هند به منظور نهایی کردن مدل مالی و سرمایه گذاری این میدان مشترک گازی ایران به تهران سفر کرده‌اند.

در همین حال علی اکبر شعبانپور خرداد ماه امسال هم در گفتگویی با بیان اینکه مذاکرات ایران و هند برای توسعه میدان گازی فرزاد بی ادامه دارد و منتظر مدل مالی پیشنهادی آنها درباره مسائل مالی پروژه براساس سهم برداشت گاز و میعانات تولیدی از میدان هستیم، تصریح کرده بود: شرکت ملی نفت ایران پس از دریافت پیشنهاد مدل مالی، آن را بررسی می‌کند و در صورت تایید، مذاکرات بعدی براساس قرارداد HOA انجام می‌شود.

بیژن زنگنه وزیر نفت هم بهمن ماه سال گذشته در نشستی خبری در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت مذاکرات با شرکت های هندی برای توسعه میدان فرزاد B، گفته بود: «تنها میدانی که قول توسعه آن به یک شرکت خارجی داده شده، میدان فرزاد B بوده که قول آن در سطح روسای جمهور دو کشور به هندی ها داده شده است.»

از سوی دیگر درحالی توسعه میدان مشترک پارس جنوبی و عقب ماندگی از قطر یک درس تاریخی برای صنعت نفت و گاز ایران داشته است که به نظر می رسد مدیران وزارت نفت و دولت تدبیر و امید چندان از این تجربه تلخ تاریخی درس نگرفته اند و با وجود آغاز توسعه همه جانبه میدان فرزاد B اما فعلا توسعه این میدان مشترک گازی در بخش ایرانی متوقف مانده است.

به گزارش مهر، بلوک فارسی حوزه‌ای هیدروکربنی در خلیج فارس شامل میدان نفتی بینالود و میدان گازی فرزاد B است که پس از کشف ذخایر هیدروکربنی در این منطقه، قرارداد توسعه این میدان با کنسرسیومی متشکل از سه شرکت دولتی هند در سال ۲۰۰۲ میلادی امضا شد.

با وجود گذشت حدود ۱۴ سال از امضای این قرارداد، هنوز قرارداد نهایی برای توسعه این میدان نفت و گاز با کنسرسیوم شرکت‌های هندی امضا نشده است.

با این وجود مسئولان وزارت نفت با تاکید بر علاقه‌مندی شرکت‌های هندی برای حضور در این پروژه پنج میلیارد دلاری، تاکید کرده بودند: در حال حاضر مذاکرات فنی، مالی و قراردادی با این شرکتها در مراحل پایانی قرار دارد ضمن آنکه تاکنون مجوزهای دولتی لازم برای آغاز عملیات اجرایی میدان گازی فرزاد B در ایران صادر شده است.

در حال حاضر میدان فارسی با در اختیار داشتن ۵۰۸ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی و ۲۱۲ میلیون بشکه میعانات گازی حدود ۲۵ درصد بیش از تولید گاز بزرگترین شرکت هند در جنوب این کشور است. بر اساس برنامه جامع توسعه تعریف شده، در فاز نخست امکان استخراج روزانه ۱.۱ میلیارد فوت مکعب گاز طبیعی از این میدان گازی با حفر هفت حلقه چاه دریایی وجود دارد.

محمد علی زمان خانی
FacebookTwitterGoogle+اشتراک

دروغ تا کی
صابر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۳۰
1
1
ظاهرا این دولت تا دار وندار ما را در حلقوم اجنبی نریزد دست بردار نیست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
0
0
وزیر امورخارجه ووزیز نفت نه تنها استیضاح بلکه باید محاکمه شوند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار